Seat Exeo ST 1.8 TSI 160pk BusinessLine High (2011)

Premium of niet?

Seat Exeo ST 1.8 TSI 160pk BusinessLine High
Seat heeft de vorige generatie van Audi's A4 gebruikt als basis voor z'n Exeo. Het grote publiek loopt er echter nog niet warm voor. Dat ligt niet aan de techniek, die hoogwaardig en beproefd is. Bovendien heeft hij nu ook de nieuwe 1,8-liter TSI-motor.

De Seat Exeo ST begon z'n loopbaan in grote lijnen als Audi A4 Avant. In grote lijnen, want de Exeo is niet precies dezelfde auto als de A4 die Audi in 2001 uitbracht. Seat heeft er wel z'n eigen stempel op willen drukken. Het boetseerde daartoe een nieuw front en modelleerde de achterzijde ook anders. Onderhuids heeft Seat ook één en ander versleuteld aan de stationwagon. Zo stamt het onderstel wel van de A4, maar heeft het voor de gelegenheid onderdelen van de vorige A6 gekregen, teneinde het
comfort van de Exeo naar een hoger plan te tillen.
En zo heeft Seat door leentjebuur te spelen zonder al te grote inspanningen een 'premiumauto' in het modellengamma. Maar wie kwaad wil spreken, zou kunnen opperen dat de Exeo niets meer of minder is dan een afdankertje van Audi en dat de auto vlees noch vis is. Hij heeft geen duidelijk imago en valt niet eenvoudig in een hokje te plaatsen; premium of niet-premium?


Zwier
Het interieur van de Seat Exeo is een feest van herkenning, want je kijkt van achter het stuurwiel aan tegen een oud A4-dashboard. Hoewel naar huidige maatstaven tamelijk brede naden tussen de diverse interieurdelen de leeftijd ervan verraden, oogt het nog altijd hoogwaardig. De materialen zien er kwalitatief goed uit en voelen ook goed aan, maar we missen Spaanse zwier.

Achter het stuur van de Exeo kun je een prima zitpositie bereiken, onder meer door de grote afstand waarover het stuurwiel te verstellen valt, maar ook doordat de stoelen lekker diep tegen de wagenbodem aan kunnen zakken. Dankzij de lange rails kunnen ook lange mensen hun benen goed kwijt. Van de achterpassagiers wordt dan wel enige inschikkelijkheid verwacht. Achter in de Exeo is het sowieso niet zo ruim. Kinderen zullen er niet veel problemen hebben, maar volgroeiden aaien al snel met de kruin langs de hemelbekleding en de knieruimte is eveneens beperkt. Het zitmeubilair is wat hard. In beginsel ervaar je de stoelen daardoor niet direct als de meest comfortabele, maar tijdens een lange rit leer je de wat krachtiger ondersteuning waarderen.
De Seat Exeo ST rijdt niet precies hetzelfde als een Audi A4 Avant van de vorige generatie. Door de aanpassingen aan het onderstel heeft hij een comfortabeler weggedrag dan de A4 waarvan hij afstamt. Hij helt wat meer in de bochten en reageert wat minder neutraal, maar is ook stiller op korte oneffenheden. Toch is de Exeo geenszins een weke, instabiele auto. Het is een echte allemansvriend, die niet zo sportief is als je van een Seat zou verwachten, maar die goed doet wat-ie moet doen. Sturen gaat precies genoeg, maar iets te licht voor een goede feedback. Aandrijfreacties zijn nauwelijks waarneembaar in het stuurwiel, ook niet als je flink huishoudt in de Seat.
Onder de motorkap zit de 1.8 TSI met 160 pk. Die vervangt de oude 1,8-liter twintigklepper van 150 pk. Het nieuwe aggregaat reageert elastisch en smeuïg en maakt van de Exeo ST zelfs een relatief rappe auto. Door de stilte aan boord heeft het er bovendien alle schijn van dat de motor helemaal geen moeite heeft met de auto.

Signalement

Merk Seat
Model Exeo ST 1.8 TSI 160pk BusinessLine High
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.666 mm / 1.772 mm / 1.454 mm
Wielbasis 2.642 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,8 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,1 s / 10,3 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.