Seat Cordoba 2-drs 1.8 20VT Cupra (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cordoba 2-drs 1.8 20VT Cupra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 3,5 jaar gereden te hebben in mijn vorige auto was ik aan iets nieuws toe. De keuze voor een nieuwe Renault viel af omdat ik absoluut niet te spreken was over mijn Renault-dealer. Aangezien ik dan ook geen zin meer had in diverse klachten (tot aan Renault Nederland aan toe) en er in een straal van ruim 30 kilometer geen andere Renault-dealer was te vinden, heb ik besloten om uit te kijken naar een ander merk. De eisen die ik stelde aan mijn nieuwe auto waren een climate controle en meer vermogen. Na wat speurwerk via internet stootte ik op mijn huidige auto. Een proefrit en een gunstige inruil op mijn Clio waren voldoende om de knoop door te hakken. Wat is het namelijk een verschil als je van bijna 100pk opeens naar bijna 160pk gaat! Als dan ook nog eens de prijs klopt dan is de keuze niet meer moeilijk.
PRESTATIES:
Tja, hier hoef ik eigenlijk niet meer veel over te zeggen. Deze wagen gaat als de brandweer! Sprintjes en tussensprintjes zijn telkens weer een genot en de wegligging is zéér goed. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat alles op zijn tijd went. Nu ik namelijk ruim een half jaar verder ben, begint de drang naar meer vermogen weer te kriebelen. Een logisch denkend mens moet zich dan echter gaan afvragen waar deze drang zal eindigen en of dit wel nog verstandig is. Voor het Nederlandse verkeer biedt deze auto namelijk bovenmodale prestaties en je zult dan ook telkens weer je rechtervoet onder controle moeten houden want oom agent staat op de loer! Met name de topsnelheid van 220km/h is in Nederland niet aan te raden, maar daar hebben we gelukkig nog de Duitse Autobahn voor.....
MECHANIEK:
Hierop heb ik weinig op- of aanmerkingen. In het vooronder ligt een 1.8 liter 20-klepper met turbo. Op zich een lekker blokje dat door middel van een andere chip ook nog eens makkelijk valt aan te sporen tot meer vermogen, wat ik echter op aanraden van mijn dealer niet heb gedaan. Verder gaat met betrekking tot remmen, gas geven, koppelen en schakelen alles lekker soepel. Enig punt van kritiek krijgt van mij de 5-bak. Gezien de lange verzetten zou ik namelijk de voorkeur geven aan een 6-bak. Mensen die niet van veel schakelen houden, zullen de bakverhoudingen echter prima vinden.
COMFORT:
Zat mijn vorige auto al niet karig in de uitrusting, deze doet er nog een schepje bovenop. Zo was de vorige eigenaar zo aardig om volledig leren bekleding te bestellen, wat lekker zit en ook nog eens strak uitziet. Daarnaast is de climate controle gewoonweg heerlijk! Met name tijdens onze vakantie dit jaar naar het Gardameer in Italië. Twee jaar geleden hebben wij dezelfde tocht gemaakt met de Clio, maar dit was toch even zweten zonder airco of climate controle! Het zitcomfort is gezien de sportstoelen en het sportonderstel in één woord ’sportief’ te noemen. Ik heb een prettige zit achter het stuur, met name rekening houdende met mijn lengte van 1,93m. Op de achterbank is de ruimte enigszins beperkt. Maar goed dat is niet vreemd bij een coupé. Daarnaast is de achterbank sportief (daar heb je het woord weer) gevormd waardoor het niet valt aan te raden om meer dan 2 personen mee te nemen die ook nog eens niet al te lange ritten achterin moeten zitten. Wat de achterbank wellicht tekort komt, compenseert de kofferbak echter met ruime mate(n)! Wat een zee van ruimte en dat voor een coupé. Menig grote middenklasser kan hieraan een voorbeeld nemen.
VERBRUIK:
Op zich valt mij het verbruik gezien de motor die in het vooronder ligt en mijn sportieve rijstijl erg mee. Op lange stukken verbruikt hij 1:12, wat op zich mijns inziens nog zuiniger moet kunnen als je vroeg opschakelt en je aan de snelheid houdt. Mijn dagelijks verbruik ligt ongeveer op 1:10. Dit is echter met name woon- werkverkeer (retourtje +/- 15km) en verder korte stukken. Wanneer je echter constant aanspraak maakt op het volle vermogen dan ligt het verbruik eerder op een 1:6 à 1:7.
UITSTRALING:
Tja, smaken verschillen maar ik vind deze auto gewoon stoer uitzien. Vanaf fabriek wordt hij geleverd met een mooi spoilerpakket en mooie 16 inch velgen. Al zouden 17 inch velgen het totaalplaatje helemaal af maken. Binnen in de auto is alles netjes afgewerkt en geeft de rode dashboardverlichting een warme/sportieve uitstraling.
PROBLEMEN
Tot nu toe heb ik eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad. De uitlaat trilde tegen het hitteschild wanneer een rotonde of bocht wat sneller genomen werd. Dit is nadat ik dit bij de dealer kenbaar gemaakt heb netjes verholpen. Daarnaast werkt momenteel de buitentemperatuurmeter niet naar behoren wat ik nog eens door de dealer moet laten nakijken wanneer ik in de buurt ben.
UPDATE 06-07-2006
Inmiddels zijn wij weer enige tijd verder en rijd ik nog steeds naar volle tevredenheid in mijn Cordoba Cupra. Tot nu toe heb ik geen problemen met de auto gehad en krijgt de auto gewoon regulair onderhoud. De buitentemperatuurmeter doet het inmiddels ook weer en is onder garantie vervangen. Aldus netjes opgelost door de dealer.
De auto rijdt nog steeds heerlijk al heb ik wel met deze auto geregeld een opgejaagd gevoel wat ik met mijn vorige auto’s in mindere mate had. Gezien het potentieel van deze auto heb ik veelal de drang om snel te moeten zijn. Heb ik deze drang niet dan zorgt menig weggebruiker er wel voor dat ik een drang hiertoe krijg. Iemand die dus relax door het wegverkeer wil rijden raad ik deze auto dan ook niet aan. Om die reden dan ook (en alleen om die reden!) zal mijn volgende auto toch een wat minder sportief exemplaar worden die iets meer op comfort afgestemd is. Het zal er wel mee te maken hebben dat ik langzaam richting de 30 ga.
UPDATE 22-08-2007
DE CORDOBA GAAT WEG!!!
Met héél véél plezier heb ik in deze auto gereden, maar het moment is aangebroken voor een nieuwe auto. Inmiddels staat er 78.000km op de klok en heb ik behoudens een lekkend en zodoende bij 75.000km vervangen stuurhuis geen enkele problemen met deze auto gehad. Iemand die dan ook op zoek is naar een sportieve auto met dito prestaties kan ik deze wagen absoluut aanraden. Zelf ben ik afgestapt van het super sportieve en heb de keuze gemaakt voor een BMW 318i uit 2003. Een stuk braver, maar toch nog steeds een sportieve auto. Bedankt lieve Cordoba Cupra voor 2,5 jaar rijplezier!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren