Seat Cordoba 1.4 16V 100pk Signo (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cordoba 1.4 16V 100pk Signo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tijdens mijn zoektocht naar een betaalbare doch ruime leaseauto viel mijn oog al snel op de Cordoba. Een zeer mooi, stoer ontwerp met een flinke Alfa-Romeo saus erover, veel volwassener dan de Ibiza, en zeeën aan ruimte in de kofferbak.
De 100 pk benzinemotor voldoet ruim aan mijn eisen en die zijn behoorlijk hoog. Hij is pas snel in de hoge toeren, maar dan wordt je ook beloond met een heerlijke grom uit het vooronder en een extra duwtje in de rug. In de lage toeren heb je nooit het gevoel dat je echt te weinig vermogen hebt, maar je hebt ook niets over.
De Signo is afgetopt met nuttige, aangename, dan wel optisch fraaie details. De climate control werkt perfect, de cruise control is een heerlijke overbodige luxe, het vak onder de bijrijdersstoel is zeer nuttig en het lichtere dashboard geeft de auto een luxere uitstraling dan zijn goedkopere Stella/Reference broertje. Net als de deurgrepen en spiegels in carosseriekleur, overigens. Die kleur is bij mij Polarblue. O, en laten we de boordcomputer niet vergeten!
Ik heb een moderne gastank in laten bouwen, en die zit keurig verstopt in de bandenbak. Geen ruimteverlies dus. De auto heeft geen merkbaar vermogensverlies bij rijden op gas, dus ik ben er erg tevreden over! Het verbruik ligt iets hoger, +- 10%. Hier moet je wel rekening mee houden wanneer je afgaat op het verbruik dat de boordcomputer aangeeft.
De centrale deurvergrendeling blijft irritant: je moet twee keer drukken op de afstandsbediening (maar niet te snel achter elkaar!) om de auto te ontgrendelen. Nog vervelender is het feit dat de auto automatisch op slot gaat bij het rijden.
Mocht je er een losse radio bij willen kopen: de Pioneer 3630 past qua kleur en design perfect bij de auto, zeker als je climate control hebt. De knopjes zitten namelijk op dezelfde plaats en de kleur rood is exact dezelfde als van de dashboardverlichting.
De auto vertoont een prima rijgedrag. Ik moet, komende uit een Citroen Xantia, nog steeds wennen aan het feit dat er in Nederland toch wel erg veel verkeersdrempels liggen. De Cordoba is hier niet erg verzot op. Korte oneffenheden doet hij echter prima. Een ander nadeel is de grote zijwindgevoeligheid.
Snelheden tot 160km/h gaan volledig probleemloos, daar boven wordt de auto wat zweverig. De topsnelheid van 192 km/h liegt er niet om en dat voor een 1.4 liter motor! Het is een motor die sowieso fantastisch presteert en niet onderdoet voor een heleboel 1.6 motoren.
De functionaliteit van de auto blijft verbazen. De kofferbak is met zijn 430 liter groter dan van een Passat. Ik vervoer regelmatig een drumstel, synthesizer met toebehoren en drie personen zonder enig probleem.
De Cordoba verslaat zijn soortgenoten Volkswagen Polo en Skoda Fabia op alle fronten: uiterlijk, gebruiksgemak en weggedrag. Het enige model uit de serie dat vergelijkbaar is qua ruimte is de Fabia Combi. Maar ja, die is weer zo ouwelijk!
PROBLEMEN
Geen enkel, op een koplampje na. Was zeer eenvoudig te vervangen, itt sommige andere VAG-auto"s. Over 1500 km krijgt hij zijn eerste beurt, maar ik vermoed dat daar niet veel schokkends uit naar voren zal komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren