Seat Cordoba 1.4 16V 100pk Signo (2003)

autoreview

Seat Cordoba
Seat CordobaSeat CordobaSeat CordobaSeat CordobaSeat CordobaSeat CordobaSeat Cordoba - interieurSeat Cordoba - interieurSeat Cordoba - interieurSeat Cordoba - interieur

Signalement

UitvoeringCordoba 1.4 16V 100pk Signo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tijdens mijn zoektocht naar een betaalbare doch ruime leaseauto viel mijn oog al snel op de Cordoba. Een zeer mooi, stoer ontwerp met een flinke Alfa-Romeo saus erover, veel volwassener dan de Ibiza, en zeeën aan ruimte in de kofferbak.

De 100 pk benzinemotor voldoet ruim aan mijn eisen en die zijn behoorlijk hoog. Hij is pas snel in de hoge toeren, maar dan wordt je ook beloond met een heerlijke grom uit het vooronder en een extra duwtje in de rug. In de lage toeren heb je nooit het gevoel dat je echt te weinig vermogen hebt, maar je hebt ook niets over.

De Signo is afgetopt met nuttige, aangename, dan wel optisch fraaie details. De climate control werkt perfect, de cruise control is een heerlijke overbodige luxe, het vak onder de bijrijdersstoel is zeer nuttig en het lichtere dashboard geeft de auto een luxere uitstraling dan zijn goedkopere Stella/Reference broertje. Net als de deurgrepen en spiegels in carosseriekleur, overigens. Die kleur is bij mij Polarblue. O, en laten we de boordcomputer niet vergeten!

Ik heb een moderne gastank in laten bouwen, en die zit keurig verstopt in de bandenbak. Geen ruimteverlies dus. De auto heeft geen merkbaar vermogensverlies bij rijden op gas, dus ik ben er erg tevreden over! Het verbruik ligt iets hoger, +- 10%. Hier moet je wel rekening mee houden wanneer je afgaat op het verbruik dat de boordcomputer aangeeft.

De centrale deurvergrendeling blijft irritant: je moet twee keer drukken op de afstandsbediening (maar niet te snel achter elkaar!) om de auto te ontgrendelen. Nog vervelender is het feit dat de auto automatisch op slot gaat bij het rijden.

Mocht je er een losse radio bij willen kopen: de Pioneer 3630 past qua kleur en design perfect bij de auto, zeker als je climate control hebt. De knopjes zitten namelijk op dezelfde plaats en de kleur rood is exact dezelfde als van de dashboardverlichting.

De auto vertoont een prima rijgedrag. Ik moet, komende uit een Citroen Xantia, nog steeds wennen aan het feit dat er in Nederland toch wel erg veel verkeersdrempels liggen. De Cordoba is hier niet erg verzot op. Korte oneffenheden doet hij echter prima. Een ander nadeel is de grote zijwindgevoeligheid.

Snelheden tot 160km/h gaan volledig probleemloos, daar boven wordt de auto wat zweverig. De topsnelheid van 192 km/h liegt er niet om en dat voor een 1.4 liter motor! Het is een motor die sowieso fantastisch presteert en niet onderdoet voor een heleboel 1.6 motoren.

De functionaliteit van de auto blijft verbazen. De kofferbak is met zijn 430 liter groter dan van een Passat. Ik vervoer regelmatig een drumstel, synthesizer met toebehoren en drie personen zonder enig probleem.

De Cordoba verslaat zijn soortgenoten Volkswagen Polo en Skoda Fabia op alle fronten: uiterlijk, gebruiksgemak en weggedrag. Het enige model uit de serie dat vergelijkbaar is qua ruimte is de Fabia Combi. Maar ja, die is weer zo ouwelijk!

PROBLEMEN

Geen enkel, op een koplampje na. Was zeer eenvoudig te vervangen, itt sommige andere VAG-auto"s. Over 1500 km krijgt hij zijn eerste beurt, maar ik vermoed dat daar niet veel schokkends uit naar voren zal komen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.