Seat Altea XL 1.6 tdi E-Ecomotive Businnessline High (2011)

autoreview

Seat Altea XL 1.6 tdi E-Ecomotive Businnessline High (2011)

Signalement

UitvoeringAltea XL 1.6 tdi E-Ecomotive Businnessline High
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst2.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 2.500 km

Op 4 januari j.l. heb ik mijn nieuwe Seat Altea XL opgehaald bij de dealer. Mijn keuze is na lang wegen en wikken gevallen op de 1.6 tdi E-ecomotive businnessline high. Gezien het budget (lease) had ik voor mezelf de keuze gemaakt tussen of veel pk's en de style uitvoering (2.0 tdi 140pk) of minder pk's (105) maar dan alles erop en eraan. Uiteindelijk voor het laatste gegaan en indanks het feit dat ik nog maar 2500km heb gereden krijg ik al het gevoel de juiste beslissing te hebben genomen.

Als 1e de motor:

Een waar genot. mijn vorige 1.9 tdi was nog een pompverstuiver en nu hebben ze de common rail met hetzelfde aantal pk's. De motor is werkelijk fluisterstil. Echt super. Dan het koppel. Niet te vergelijken met de vorige. Daardoor is trekt hij beter op en maakt hij ook nog eens minder toeren (dus minder geluid). Bij de vorige auto maakte de motor 3000 toeren bij een snelheid van 130 km/h maar dan rijdt ik met mijn huidige auto al 160 km/h. Het mooie is dat de auto niet uitnodigt het gaspedaal diep in te trappen. Maar doe je dit wel kom je zeer goed mee in het verkeer.

Start/Stop systeem:

Auto beschikt over start/stop systeem wat mijns inziens perfect werkt. Vaak heb je het niet nodig, dan hou je de koppeling ingedrukt en gebeurd er niets. Als je stopt en je zet de auto in de vrij en laat koppeling opkomen slaat de motor af. Na indrukken van koppeling slaat motor meteen aan (echt supersnel). Ideaal in een echte file of als je voor het stoplicht staat en niet de 1e auto bent.

Uitrusting:

Zoals gezegd, ik heb gekozen voor full options. Dus met RNS 315 navigatiesysteem met bluetooth functie. Werkt perfect met mijn Nokia E71. Ook mp-3 bestanden vanaf phone worden perfect weergegeven. Kaartmateriaal is echter niet up-to-date. Dealer het probleem voorgelegd en update gevraagd. Moet nog antwoord krijgen.
Zwart leren bekleding is erg mooi, stoelverwarming werkt perfect.
Ook adaptieve bi-xenon verlichting werkt perfect en zeer ontspannend aan de ogen. Verder heb ik zelf (extern) nog lederen hoofdsteunen met dvd-spelers in laten bouwen (voor de kleine). Ook dit werk perfect en draagt bij aan het luxe gevoel.

Bijtelling:

Nadeel is dat deze auto net niet in de 20% bijtelling categorie valt. 119 gr. i.p.v. de noodzakelijke 116 gr. Vreemd dat Skoda en Volkswagen dit wel met dezelfde motor voor elkaar krijgen.

Ik zal ervoor zorgen geregeld een update te plaatsen zodat iedere lezer misschien een beter beeld kan krijgen wat weer de keuze voor eventueel deze auto makkelijker zal maken.

Als iemand vragen zou hebben dan hoor ik dit uiteraard graag en zal ik met plezier een eerlijk antwoord geven (ook als dit negatief zou zijn)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.