Seat Alhambra 2.8 V6 Signo (2003)

autoreview

Seat Alhambra
Seat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat Alhambra - interieur

Signalement

UitvoeringAlhambra 2.8 V6 Signo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf82.312 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ivm de groter wordende kinderen gekozen voor een MPV waar ik in eerste instantie niet echt enthousiat over kon worden. Uiteindelijk vond ik alleen de Seat een optie. De VW is te saai, en over de Ford wil ik het al helemaal niet hebben. De ruimte die de auto biedt is natuurlijk perfect. 7 stoelen in de auto, waarvan de achterste 2 meestal zo ver mogelijk naar voren geschoven en opgeklapt zijn om de kofferbak te benuttigen. in de auto zit alles wat je je kunt bedenken zoals volautomatische airco, voorruit verwarming, CD wisselaar, 6-bak, alles electrisch, etc, etc. Te veel om op te noemen. De auto rijdt voortreffelijk moet ik zeggen. De trekkracht is enorm door de 2.8 V6. De caravan sleurt ie met gemak, zelfs op de autoweg en een flinke heuvel op in z’n 6. Als het een echte berg wordt dan even terug naar 4 en de criuse control brengt hem weer in no-time op de juiste snelheid. Wel zijn de stoelen erg hard. Ook de kids klagen hierover. Na een paar uur ga je van je ene naar je andere bil. Dus wordt het tijd om even te stoppen, wat ook goed is natuurlijk.
Het verbruik is in de stad redelijk tot fors (1:7 a 8), maar ja, dat weet je als je dit spul koopt. Die 205 PK moeten wel ergens vandaan komen. Op de snelweg is 1 op 11 overigens wel goed mogelijk, maar dan moet je je wel een beetje inhouden. Als je hard gaat loopt het verbruik erg snel heel hoog op. En met deze auto ga je al snel veel harder dan je denkt, mede door de hoge positie op de weg lijkt het alsof je niet snel gaat, maar de schijn bedriegt hier echt. Dit heeft me dus al bijna m’n rijbewijs gekost, dus ben gewaarschuwd!! Deze auto is in staat zeer potente auto’s bij te houden en zelfs voorbij te streven, maar het fijnste rijdt ie als je heel rustig op de cruise control rijdt. s’Morgens bij de koude start loopt de auto een beetje rauw, maar dat is na een paar honderd meter voorbij als de koudstart regeling eraf valt. De parkeersensoren zijn een ’must’ op deze auto. Je ziet echt helemaal niets achter je door de hoge positie. Gelukkig wordt ik tijdig gewaarschuwd door wat piepjes als de kogel van m’n trekhaak de kentekenplaat van de auto achter mijn nadert. Zoals anderen ook al schreven vind ik de service interval wel erg kort. 15.000 Km is voorbij voor je het weet, terwijl dat tegenwoordig makkelijk met 25.000 - 30.000 Km zou moeten kunnen. Samenvattend moet ik concluderen dat deze auto me 100% mee is gevallen. Sterker: het is een ongeloofelijk fijn rij-ijzer en qua rijden vind ik ’m zeker zo fijn als de Volvo 850 Estate die ik hiervoor had. Nu die stoelen van de Volvo er nog in en het is helemaal perfect!

29-04-2006:
Na ruim 1 jaar en inmiddels ruim 114.000 km op de teller is de auto nog steeds heel plezierig om te rijden. In de stad is het verbruik nog steeds aan de forse kant maar afgelopen kerst zijn we met 140 Km/u op de cruise control naar ons huisje aan de costa del sol op en neer geweest met een geheel vol geladen auto (3 kids, 2 de rij stoelen in de voorste stand en de kofferbak tot het dak toe volgeladen met allerlei rommel voor in het huisje en uiteindelijk over deze 5.000 km een gemiddelde van zo’n 1:12 gereden. Dat is toch keurig voor een V6 2.8 en een gewicht van zo’n 1600 Kg. Omdat we de caravan nu hebben weggedaan en we het afgelopen jaar ruim 30.000 km hebben gereden dringt zich echter de vraag op of een diesel niet wat economischer is, maar ja, die herrie he!!
Enfin, we denken nog even na. Wel beginnen hier en daar wat lichte piepjes en kraakjes te komen, vooral van de achterklep.

10-05-2006:
Tja, het moest er dan toch van komen....Gisteren een nieuwe Alhambra 2.0 TDI besteld. Met 30.000 per jaar toch wel wat economischer en na een proefrit met de demo van garage van Esch in Eindhoven moet ik echt zeggen dat die nieuwe 2 liter diesel echt een stuk stiller is dan de oude 1.9 diesel. Ik weet niet of de auto extra geisoleerd is, maar veel meer lawaai dan de v6 maakt ie niet. Alleen bij de acceleratie hoor je dat je met een diesel rijdt. Ondanks dat vind ik de v6 een perfecte heerlijke reis auto en had ik ’m bij wat minder km’s per jaar zeker niet weggedaan.

PROBLEMEN

H7 koplamp stuk (€ 13 en het was weer klaar)
Wel zit er een rammeltje in de uitlaat als de auto koud is. Zou de catalysator kunnen zijn. Doet ie alleen als je stilstaand wat gas geeft. Bij de volgende beurt moet de dealer hier maar even naar kijken.
Af en toe zit er een kleine resonantie in het dashboard alsof er een klepje ergens in het dashboard trilt, maar dat zal wel aan mij liggen want m’n vrouw hoort het niet eens.

29-04-2006:
Onder garantie is onlangs nog de komplete linker achterlicht unit vervangen, Hier stond water in. Ook toen het linker stadslichtje vervangen want dat was ook stuk.
Helaas is 2 weken na de garantie het inklap mechanischme van de linker buitenspiegel kapot gegaan. Voor €193 was dat weer geheel klaar met dank aan de dealer (van Esch in Eindhoven) die nog wel een korting heeft gegeven.
Over het rammeltje in de uitlaat wat ik eerder heb genoemd: dit blijkt normaal te zijn bij de V6-en. Ook het rammeltje in het dashboard is overigens vanzelf verdwenen!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.