Seat Alhambra 2.0 TSI Style Connect (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TSI Style Connect |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Eerste verslag
- 4.000 km
Het contract van de oude leaseauto liep in mei af dus eind februari tijd om een nieuwe auto te bestellen. We hebben vier kinderen (3-16 jaar oud) dus het moest weer een MPV worden met meer ruimte dan de Citroen C4 Grand Picasso die ik had. Echt veel keuze heb je dan niet;
• Een Lancia Grand Voyager viel af, beetje teveel van het goede en nogal prijzig. Wat ruimte betreft niet te kloppen natuurlijk
• Een Renault Espace, het nieuwe type, een fraai model
• VW Sharan / SEAT Alhambra; had ik al een keertje van een collega geleend en beviel goed
• Ford S-Max; mooiste van het stel maar vrienden die er al één hebben zeiden dat de ruimte op de achterste zitrij (vooral de hoofdruimte) tekort schiet.
• Ford Galaxy, ruim, maar niet fraai, ‘gewone’ achterdeuren en ook vrij prijzig
Uiteindelijk leek me de SEAT Alhambra met 2 liter diesel de beste keuze, ook omdat de anderen op het eind van de modelcyclus liepen (maar wel in de loop van 2015 werden vernieuwd) en de Espace nog niet beschikbaar was en in plaats van groter, juist kleiner was geworden (vooral de hoofdruimte).
Waarom een Alhambra en geen Sharan? Dat is vrij simpel, de auto’s zijn in de basis identiek, slechts de uitrusting is iets anders, zoals geen adaptive cruise control en geen sensor onder de bumper voor opening van de achterklep op de Alhambra. Verder is geloof ik de multimedia iets eenvoudiger en zo zullen er nog wel wat kleinigheden zijn. Staat tegenover een prijsverschil in een vergelijkbare uitvoering van bijna EUR 21.500 en dat scheelt zo’n beetje EUR 200,00 per maand aan bijtelling. In leasebedrag per maand scheelt het weinig dus de inruilwaarde van de Volkswagen zal ook navenant hoger zijn.
Dus eind februari besteld en toen begon het gesodemieter;
• Auto niet te bestellen ivm wijzigingen (sterkere, schone motoren ook nog goedkoper), maar dat was op zich niet erg
• Pas na 6 (!) weken nieuwe gegevens beschikbaar en klaar om te bestellen
• Geschatte leverdatum op 25 augustus gesteld
• Eind juli; levering zal volgens planning verlopen
• 2 weken voor aflevering afspraak gemaakt om op te halen en 1 week vantevoren blijkt de auto nog helemaal niet gemaakt te zijn (ivm onderdelen problemen)
• Begin oktober auto ‘afgemaakt’ maar is natuurlijk onzin, is toen pas in productie gegaan
• 2e week oktober; auto is op transport (vanuit Portugal)
• Laatste week oktober; auto is nog niet aangekomen want volgens Pon doet die boot er ongeveer 4 a 5 weken over (volgens rederijen is dat een trip van minder dan 1 week)
Het blijkt dat anderen ook gedoe hebben gehad met aflevering van een Sharan/Alhambra, tot wel 7 maanden levertijd.
Vooral het feit dat je zelf overal achteraan moet bellen is natuurlijk nogal ergerlijk. Het is dat je er niets mee opschiet om de bestelling te annuleren (kon contractueel niet eens) maar anders hadden we dat wel gedaan.
Enfin, op 14 november uiteindelijk de auto opgehaald bij de SEAT dealer in Zwaag (Heron). Welke uitvoering is het dan geworden;
• 2.0 benzine, Style Connect, Moonstone Silver; zilver metallic met paarse gloed
• Leather Black bekleding vanwege de elektrisch verstelbare stoelen met geheugen
• Upgrade business plus voor de luxe en de xenon verlichting
• Upgrade drive voor de caravan (en voor mijn vrouw die van hardere demping houdt)
• Wegklapbare trekhaak, ook voor de caravan, werkt heel mooi en handig. Nadeel is wel dat de stekker alleen geschikt is voor Jaeger en er zo te zien geen adapter op past, daar moet ik wat op verzinnen.
Al met al, alles wat ik nodig heb. Mooi gepoetst afgeleverd en de kinderen mochten het doek er af trekken, dat is altijd leuk. Eind goed, al goed tot zover.
Goed, na de klaagzang over de aflevering en welke versie het dan is, hier de eerste rij-indrukken na een dikke 1,5 maand gebruik.
Positief;
• Rust in de auto, ook door lage toerentallen bij 120-130 km/uur
• Automaat; zeker bij rustig rijden voel je bijna niets van het schakelen, schakelt wel vrij snel terug als de weg iets omhoog gaat.
• De ruimte in het algemeen. Met de achterste rij ingeklapt een enorme bagageruimte en zelfs met die stoelen opgeklapt nog ruimte voor een paar koffers
• Bij lagere toerentallen lijkt de auto wat lui maar als je het gaspedaal verder intrapt blijkt de auto heel rap te kunnen versnellen, handig bij inhalen
• Wegligging; zeer vast en rustig. De auto is hoog dus een bochtenridder is het niet maar ook op de mooie bochten van de A13 bij Delft en de A2 bij Eindhoven blijft de auto goed in het spoor
• Instappen achterin en dat geldt voor beide zitrijen. Enige verbetering zou kunnen zijn om met één beweging de stoelen op de achterste zitrij zowel op als neer te kunnen klappen
• Auto hold, dan hoef je tenminste je voet niet op het rempedaal te houden bij stilstaan en werkt ook nog in combinatie met de start/stop functie
• Xenon verlichting; als het flink donker is merk je echt het verschil. Mijn vrouw is nogal kippig in het donker en zelfs zij kan alles nu goed zien
• De elektrisch verstelbare stoelen (met geheugen, inclusief buitenspiegels) en dan vooral de stoelverwarming die, nu het kouder wordt, erg prettig is
• Stem bediening. Was bij een vorige auto (A6) nog niet helemaal je van het maar de techniek schrijdt voort en in de Alhambra werkt nu gewoon goed
• DCC onderstel; tot mijn verbazing is er echt verschil, zeker als je over klinkerweggetjes rijdt. De sportstand geeft dan alles vrij hard door terwijl de comfortstand er voor zorgt dat het comfortabel blijft
Minder positief;
• Onder de 2.000 toeren maakt de motor een wat rauw/brommerig geluid. Dat was bij een Audi A6 2.0 liter ook zo dus dat hoort bij de motor. Is niet heel erg, meer een punt van verbetering
• De zitpositie, ik ben redelijk lang (1.95m) en dan zit je met je rechterknie al snel tegen het dashboard. Ook is het jammer dat je niet een arm lekker kwijt kunt op een leuning in de deur. Ik weet het, je moet 2 handen aan het stuur houden maar toch
• Als je het gaspedaal echt helemaal intrapt is het motorgeluid nogal rauw en rumoerig, ¾ gas geven is beter, zorgt voor een flinke versnelling zonder dat het te lawaaiig wordt
• Werking automatisch inparkeren is in het begin nogal onduidelijk, dat moet je eerst goed oefenen en op leren vertrouwen. Dat laatste ligt natuurlijk niet alleen aan de auto. De instructie in het boekje klopt overigens niet, dat werkt verwarrend. Een leuke optie, maar zelf parkeren gaat sneller. Goed je voet bij de rem houden ook, de auto stopt niet vanzelf
• Bediening muziek is niet heel handig, zeker bij terug gaan naar het vorige menu, heeft ook geen zoekfunctie, vraagt oefening. Wel weer handig is dat je de muziek direct vanaf je telefoon via Bluetooth af kunt spelen
• Keyless entry is wel handig bij instappen maar als je uitstapt weet je niet zeker of de auto ook weer op slot gaat. Zou handig zijn als de auto dan bijvoorbeeld de spiegels inklappen, dat was bij mijn vorige auto (C4 Grand Picasso) wel zo, een verbeterpuntje voor Seat
• Hou goed de afstand tot een achter je geparkeerde auto in de gaten. De achterklep is natuurlijk enorm groot en je moet zeker een centimeter of 40 afstand houden, anders kan het fout gaat met schade tot gevolg
• De kaartversie van de navigatie. Op de A4 bij Steenbergen, toch al een jaar open, geeft de navigatie ‘off road’ aan. Een flinke misser en iets om bij aanschaf op te letten
Verbruik
• De fabriek noemt 1:13,7. Dat verwacht ik niet te halen, over de eerste 3928 kilometers kom ik uit op een gemiddelde van zo’n 1:10,3 (zie ook de verbruiksmonitor). Even wennen t.o.v. van de C4 Grand Picasso diesel die ik hiervoor had. Maar goed, het is een lel van een auto en een benzinemotor, dat scheelt. Ik hoop uiteindelijk gemiddeld op de 1:11 uit te komen.
Samenvattend; ervaring met levering is slecht maar het rijden is plezierig, een flinke vooruitgang ten opzichte van de vorige auto en dat zeg ik als Citrofiel met pijn in m’n hart. Geen auto om flink mee rond te scheuren op bochtige wegen (waarom zou je ook), maar wel een heel comfortabele reiswagen, ook bij hogere snelheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Alhambra 1.4 TSI Style Business Intense Automaat, Airco(automatisch), Multimediasysteem, App connect(opt), Cruise control, Stoelverwarming, Elektronische achterklep en schuifdeuren, etc etc, Nette auto, 1e eigenaar, Dealer onderhouden
- 2018
- 86.855 km

Seat Alhambra 2.0TSI Dsg 220Pk FR-Intense PANO| BI XENON | LEDER ALC. | CAMERA | ELEK. DEUREN | MEM.STOELEN | CAMERA
- 2018
- 112.462 km

Seat Alhambra 2.0 TSI 221PK 7-Zits Pano.Dak Leder Xenon Elek.Deuren/Klep Geïntegreerde kinderzits *Complete Alhambra* 88340km!
- 2017
- 88.340 km