Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk Style (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDI 140pk Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Ideale Familieauto
- 30.000 km
Tja, mijn A4 Station die ik had overgenomen van mijn collega werd gestolen tijdens een inbraak bij ons thuis. Na van de schrik bekomen te zijn hoefde ik niet lang na te denken over een nieuwe. Criteria waren voor mij vooral de ruimte en comfort. Met twee kleine kinderen is de A4 Station toch net wat klein af en toe, dus die zou het niet meer worden.
Nu is het zo dat ik in Duitsland werk en in daar zijn de autoprijzen een stuk lager dan in Nederland, en….zijn de bijtellingsregels een stuk vriendelijker. Ik had een budget van 40.000 en ik moest een auto nemen uit de klantengroep waar ik voor werk. Ik werk voor de VW business unit dus het moest iets uit het VAG concern worden. De meeste van mijn collega’s nemen voor dat bedrag een basis A6 of Q5, maar ik wilde een station en die Q5 vind ik niet ruim genoeg en ik wilde na de inbraak sowieso geen auto met een dure uitstraling meer hebben.
Dus heb ik de Alhambra besteld en tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Ik het begin moet ik wel even wennen aan de grootte, want wat een lel wan een wagen is dat….gelukkig zitten er piepers en een achteruitrij camera op. Deze laatste is geen gadget maar gebruik ik echt elke dag. Wat een ongelooflijke hoeveelheid bagageruimte…de Bugaboo kan er zo in zonder in te klappen en de oudste zit heerlijk op haar geintegreerde kinderzitje. Verder op zijn VW’s mooi afgewerkt, mooie materialen en kleine naden. Tip: als je kleine kinderen hebt zou ik niet voor de lichte bekleding gaan: deze is erg mooi maar ook erg besmettelijk…had ik kunnen weten natuurlijk.
Als reisauto is deze Alhambra met zijn sterke diesel zeer geschikt: ik maar wekelijks ritten naar Stuttgart en omgeving en kan op de vrije stukken autobahn met gemak 210 aantikken. Dit is erg veel voor zo’n grote bus maar hij ligt stabiel op de weg waardoor de hogere snelheden rijdt zonder dat je het echt in de gaten hebt. In Nederland is het echt uitkijken, de rust van de auto geeft je een verkeerde snelheidsimpressie. Wel is het natuurlijk door zijn hoge zwaartepunt geen bochtenridder.
Ik ben zeer tevreden over de navigatie en de spraakbediening van de telefoon, zolang ik de taal op “duits” laat. Ook dit is een bruikbare innovatie: ik hoef maar te zeggen “Stefan Krause anrufen” en het systeem vraagt me “ Privat oder Geschäftlich”…geniaal. Als ik de taal op “nederlands” zet heeft het meer moeite de namen en commando’s te begrijpen.
Verder ben ik zeer te spreken over de (hogere) zitpositie en het comfort. Ik rij dus regelmatig stukken van 500 km en stap altijd weer redelijk ontspannen uit. Gisteren ben ik met een BMW 5 serie van een collega een heel stuk gereden en daarin vond ik persoonlijk het comfort tegenvallen. Het is maar waar je van houd natuurlijk.
En dan het uiterlijk…het is natuurlijk een bus-model en allemaal niet zo spannend. Ik heb de auto in Boal bruin besteld, een vrij aparte kleur maar wel mooi naast alle tinten grijs-antraciet-zwart die 95% van de auto’s tegenwoordig hebben. Het is de Style Sport uitvoering met de 17 inch velgen die de auto mooi staan. Ook voor de winter heb ik mooie 17 inch velgen erop zitten.
Teller staat nu na 6 maanden op 30.000km, heb geen enkel probleem gehad en ben uitermate tevreden.
Al met al voor mij een ideale familie wagen voor mensen met kleine kinderen die comfort belangrijk vinden. Helaas is deze wagen door ons nederlandse belasting regime bijna niet te betalen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.