Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk E-Ecomotive Reference (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDI 140pk E-Ecomotive Reference |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
Zeer tevreden
- 2.000 km
Op 11 januari heb ik mijn nieuwe (lease)auto opgehaald. Inmiddels heb ik er de eerste 2.000 km opzitten. Vooralsnog ben ik er zeer tevreden mee.
Het is een Reference-versie, voorzien van een Lifestyle pakket en Cruisecontrol. privacy-glass en zwarte dakrailing. Dat Lifestyle pakket is echt een aanrader; het wordt er een zeer complete auto van, zonder dat je het gevoel hebt in een "instapper" te rijden.
Qua motorisering lukt het deze 140PK TDI goed om de toch wel zware auto van zijn plaats te krijgen. Inhaalacties en invoegen op de snelweg vormen geen enkel probleem. (Oké; je bent al snel blij als je een 2.4 Chrysler op LPG gewend was...). Er is ook een 115PK TDI, maar ik vraag me af of dat genoeg is voor deze auto. In aanschafprijs scheelt het niet eens zo heel veel, en ik verwacht dat dit soort auto's veelal geleased zullen worden, dus qua bijtelling maakt dat niet heel veel uit. Ook de 115PK-versie valt (als ik het goed heb) helaas in de 25% bijtelling categorie, dus daar hoef je het niet voor te doen.
De ruimte in deze auto (deze versie is een 7-zitter) is echt perfect. Toch nog meer dan ik al gewend was in de Chrysler. Zeker de tweede zitrij biedt enorm veel ruimte. "Achter jezelf zitten" als man van 1.90m is geen enkel probleem. Op de achterste zitrij kunnen kinderen tot een jaar of 12 heel goed zitten; zeker als de mensen op de zitrij ervoor hun stoelen iets naar voren schuiven.
De achterste stoelen zijn met één handomdraai in te klappen zodat een vlakke laadvloer ontstaat.
Over het zitten is nog meer te zeggen. Als bestuurder (en bijrijder) zit je (zeker voor een MPV) redelijk laag. Dat geeft enerzijds een gevoel van ruimte (er is veel ruimte boven je hoofd), en anderzijds veel minder het idee een "busje" te besturen. Ook de wegligging is (voor een MPV) heel acceptabel. Oké; het is geen kart, maar daar koop (of lease) je zo'n full-size MPV over het algemeen niet voor.
Al met al een hele complete auto; zeker met het genoemde Lifestyle-pakket dat ik iedereen kan aanraden. De LM-velgen die deel uitmaken van dit pakket hadden van mij wel een maatje (of twee) groter mogen zijn, maar goed.
Het enige dat je mist is eigenlijk een Navigatiesysteem. Daar zijn aan de andere kant weer voldoende "portable" oplossingen voor. Ik heb gekozen voor een TomTom XL. Als je dan wat extra investeert in een (speciaal voor de Sharan/Alhambra ontworpen) dashmount en active houder, heb je toch een mooi "geïntegreerd" systeem, zonder zuignappen en laadsnoeren.
En dan die kleur.... Tja. Ik heb er bewust voor gekozen, en vind het ook in het echt (waarom zie je die Alhambra's en Sharan's zo weinig in het wild?) mooi staan. Zeker in combinatie met zwarte accenten als dakrailing en privacy glass. Eén ding is zeker; zo'n kleur maakt nogal wat reacties los, zowel positief als negatief. En ja, je moet het misschien wat vaker wassen. Maar als je daar geen punt van maakt...
Vooralsnog dik tevreden dus. Ben benieuwd hoe het is om met deze auto vol met gezinsleden en bepakking op vakantie te gaan! Wordt vervolgd dus; deze review.
Nog steeds tevreden
- 11.000 km
Na ruim 10.000 (vooral snelweg-) kilometers nog steeds dik tevreden met deze SEAT. Is er dan niets negatiefs te noemen? Jawel hoor. Een meer gehoord punt bij deze auto is de relatief onrustige besturing op snelweg-snelheden. Dan reageert de auto nogal nerveus op het stuur, waardoor je relatief veel aan het corrigeren bent, en het moeilijk is een constante rechte lijn aan te houden.
Qua verbruik is 1:20 zeker te halen. Je moet dan wel je rechtervoet kunnen beheersen, want een paar keer flink doortrekken in de versnellingen, of een relatief hoge kruissnelheid aanhouden op de snelweg (beide zaken waar de auto behoorlijk tot uitnodigt) zorgen snel voor een flink hoger verbruik. Maar tsjonge; wat een heerlijke motor is dat! (Ik ben ergens wel benieuwd hoe de 170 PK versie dan moet rijden...) Start-stop systeem werkt goed, maar gebruik je in de praktijk weinig. Het blijft ook spannend; als je motor uitgaat voor een stoplicht, en je een aantal auto's achter je hebt staan. Zou-ie het straks wek weer gaan doen? Tot nu toe overigens iedere keer zonder veel problemen, dat moet gezegd.
Positief is absoluut de bruikbaarheid. In een handomdraai is de auto om te toveren van een people-mover (7 volwassenen is echt mogelijk) tot een auto waarin van alles vervoerd kan worden.
Tenslotte de "Autohold" functie. Een gimmick waar je eerst niet zo'n erg in hebt. Maar wel reuze handig. Zorg er wel voor dat je auto helemaal stil staat (niet meer rollen), en hij zet zichtzelf "vast". Hierdoor kun je je voet van de rem halen bij stoplichten of in een file waar de ondergrond een beetje afloopt. De auto blijft netjes staan. Bij het weer optrekken merk je er verder niets van. Handige extra wat mij betreft, die je snel gaat waarderen.
Volgende update komt na de zomervakantie. Kijken hoe de SEAT zich gedraagt in bergachtig landschap "in volle bepakking"!
Vakantierit
- 23.000 km
Inmiddels ook met het hele gezin (6 personen) met de SEAT op vakantie geweest. Oké; ondanks dat er nog best wat bagageruimte overblijft met 6 personen (7e stoel achterin in de bodem verzonken) wel een dakkoffer nodig gehad.
In de bergen (met vaak behoorlijk steile passen) in Zwitserland/Noord Italië geen centje pijn voor de zwaar beladen diesel. (Tussen haakjes: In Italië zie je deze auto overigens vaker dan in Nederland). Trekkracht voldoende, hoewel de 6e versnelling echt bedoeld is voor het meer horizontale werk.
De zuinigheid heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand; bij snelheden boven de 130 km/u (in Duitsland)gaat het verbruik fors omhoog. Inmiddels heeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 6,8 liter per 100 km berekend, wat neerkomt op zo'n 1 op 14,7. Niet echt schokkend zuinig overigens; ik had meer verwacht van de "E-comotive". De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nauwelijks gebruik maak van het start/stop systeem, wat ook zijn weerslag heeft op het verbruik.
Een nadeel waar ik inmiddels wel tegenaan ben gelopen dat de parkeersensor vóór niet (altijd) aangaat, en je dat zelf handmatig moet inschakelen. Ik ben er nog niet helemaal uit in welke gevallen dat wel en in wanneer dat niet werkt. In de bergen is het eerder genoemde "auto-hold" systeem i.c.m. de automatische handrem echt ideaal; je rijdt er vloeiend mee weg op een helling.
Dus ook na de vakantierit nog steeds zeer tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.