Seat Alhambra 1.9 TDi 115pk Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 1.9 TDi 115pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Alhambra bevalt prima, in vergelijk met het type Renault Espace 2004 is hij wat stugger en maakt wat meer motor- en rol-geluid.
Wat wel prettig is door de ’sport’ uitvoering is een wat verlaagd onderstel, waardoor hij wat beter op de weg ligt en minder overhelt in bochten.
We hebben de 115pk TDI wel moeten tunen (Chipmeister), want hij was echt te traag, met name het koppel bleef achter met de Renault 2.2 DCI.
Na het tunen is hij sneller en soepeler dan de Renault, de Euro 450,- is echt de moeite waard. Verbruik is niet veranderd, ongeveer 1 op 13/14.
Vorig jaar hebben we de orignele LM wielen vervangen door 17 inch versies met Vredestein sportrac ( of zoiets), dit is een echte verbetering, hij is veel soepeler geworden, wat vreemd is omdat de band platter zijn ( er lag Dunlop 215/60/16 op).
Sinds 1 jaar doe ik het onderhoud zelf, en dan zie je toch hoe goed z’n ’VW’ concept is. Alles zit degelijk in elkaar, kijk maar eens naar de rem-schijven voor, die lijken we van een kleine vrachtwagen.
Update 12 dec 2008;
Auto blijft prima bevallen, rijdt rond de 1 op 15 en is door het tunen lekker pittig met veel trekkracht bij lage toeren.
Stoelen achter worden wat klein voor grotere pubers.
PROBLEMEN
Naast gewoon onderhoud ( remschijven- blokken voor / Banden / rem-olie vervangen /beurten / distributie-riem - multi riem - pollenfilter etc)
wel enkele problemen:
* Luchtmassa meter ( 130.000km)
* Ruitenwissers voor op garantie vervangen
* wiellager rechts voor (150.000km) euro 200,-
* Airco-sensor ( rechts voor onderzijde) 120,-
* Lekkage achterlicht zelf verholpen
* Volledige uitlaat ( 155.000km) 350,-
* Accu ( 150.000km)
* Dynamo ( 165.000km) 200,-
* 3 stuks koppelstang stabalisatorstang gedurende 2.5 jaar a 40,-
* Gratis roetfilter laten monteren (prima aktie van Bosal)
* Temperatuur sensor ( 170.000KM)
* Airco compressor (170.000km) 1000,-
Het verschil tussen Seat dealer en een ’lokale ’ garage is erg groot.
Bij wiellager kreeg ik een Seat opgave van Euro 850,- want ze wisselde ook een spie-baan van aandrijfas. Bij een VW-Audo-Seat specialist ( waar wij hem gekocht hebben) heeft men wiellager verniewd APK koppelstang voor Euro 229,- ( leenauto) De as was echt niet nodig, dit had men nog nooit bij een 19TDI verwisseld.
De koppelstang was zelfs goedkoper dan los kopen bij Seat ( 30 ipv 40).
Seat kreeg een fikse rammel in de motor niet weg (zou een hele dag zoeken worden) > zelf gezocht: bleek luchtfilter tegen carroserie te zijn, met 1 ringetje opgelost (wel 0.5 jaar aan geergerd).
Update 12 dec 2008:
Naast gewone beurt alleen stuurkogel vervangen.
Loopt nog steeds als een zonnetje en staat bijna op 200.000km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.