Saab 9000 CS 2.0i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 CS 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 273.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als Saab fan was het geen straf om door wisseling van baan de leaseauto de deur uit te moeten doen en zelf weer een auto te moeten kopen. Vanaf 1981 t/m 2000 alles gereden als het maar met een ’S’ begon en eindigde op ’aab’. Je kunt dus denken dat ik kritiekloze merkenfan ben, maar dat is dus niet het geval. Ja ik vind ze mooi, nee ik heb altijd kritiek, als die terecht is. Goed van 2000 t/m 2004 Audi 100 Avant en Citroën C5 Break gereden (toch niet de meest lullige auto’s) en nu weer Saab, een 9000 2.0 CS op LPG.
Vanaf het begin valt op wat voor comfortabele reiswagen deze auto is. Geen stadsauto, maar een echte reisauto. Comfortabel door stilte, goede stoelen, ruimte (ook achterin kwa beenruimte), afwerking en compleet met alles er op en er aan. Dat gecombineerd met climate control, cruise control, Saab Sound System met 6 CD-wisselaar, maakt dit een echte kilometervreter. Wij hebben een 100 liter tank LPG installatie er in, met tot gevolg veel kilometers tussen de tankbeurten (1 op 8). Ondanks grote LPG tank in de koffer (dus nog steeds de originele benzinetank!), toch nog een flinke kofferbak over, want plaats genoeg voor 3 van die opvouwbare kratjes voor de boodschappen. Ondanks LPG, power genoeg om trailer te trekken. Geen strepentrekker bij het stoplicht, maar dat soort puberale onzin hoeft van mij niet. Dat bewaar ik wel voor op de motor. :-P
All in all zijn aanschaf, onderhoud, verzekering (max no-claim) goed te doen.
Wegenbelasting bij LPG is duur, maar een volle tank van 80 liter voor € 0,50 de liter doet je toch weer grijnzen. Bij meer dan 10.000 per jaar absoluut de moeite waard.
Maar zorg voor een goede aanschaf. Deze auto als koopje voor weinig is een miskoop!
PROBLEMEN
Flexibele verbinding tussen voorste uitlaat gedeelte en rest van de pijp is een kwetsbaar punt, de (rode) direct ignition box (voor iedere bougie een aparte bobine) is een zwakke plek en gevoelig voor storingen, verdamper LPG instalatie is na 300000 km versleten en vervangen (geen G3). Verder nul komma nul probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren