Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 900

Saab 900 S 2.0i (1994)

autoreview

Saab 900 S 2.0i (1994)
Anoniem
  • Gebruikersreview
18 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering900 S 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 17 juni 2002

De laatste in de reeks jaarlijkse updates, wegens inruil.
Algemeen oordeel : ik zal hem toch wel missen...

De keuze voor deze Saab (mijn eerste), nu ruim acht jaar geleden, kwam voort uit mijn vastbeslotenheid dat ik het ooit mòest gedaan hebben. Al sinds mijn prille puberjaren vond ik de oude 900 al zo mooi, maar met het oog op het vele reizen naar vnl Polen durfde ik niet de `Classic´ te kiezen maar vond ik dat ik wat moderners moest nemen.

Na twee teleurstellende jaren met vrij veel pech, en met het bericht dat er niet alleen een tweede maar ook een derde kind op komst was stond ik op het punt hem van de hand te doen en leek een mpv een voor de hand liggende keus. Het was een pijnlijk dilemma, naast de genoten waardedaling stond ook nog mijn baan op de wip. Omdat ik een definitief afscheid te vroeg vond, koos ik eerst voor een flinke skibox voor extra laadruimte. De bagageruimte stelde al met zo’n 500 l bepaald niet teleur. Uiteindelijk verdwenen een tweelingbuggy èn gewone buggy moeiteloos samen onder de hoedenplank. Na die twee jaar ’verruilde’ ik dan de dealer voor de saabspecialist en bleven gek genoeg ook de storingen achterwege.

Al is het slechts een basisuitvoering, het ontbreekt hem aan weinig.
Alle electr(on)ische speeltjes werken ook na zovele jaren feilloos, op de verwarming van de rechterbuitenspiegel na.
Over de kleur is het laatste woord nooit gezegd, maar intussen ben ik eraan gewend geraakt en benadruk ik voor mezelf het originaliteitsgehalte voor wat betreft dit model.

Het blijft verder een fijne wagen, vooral op de autobahn is-ie erg in z´n element, en daar heeft deze Saab geen turbo voor nodig! Pas vanaf 180 wordt het wat lawaaiig en pas vanaf 200 is wat geduld nodig om dat beetje onderste nog uit de kan te halen. Voor stadsverkeer voelt hij een beetje log aan, maar dat went. Schakelen gaat vrij vlot, maar niet Japans nauwkeurig.

Zeer te spreken ben ik over:
- de degelijkheid en vorm van het plaatwerk : weinig windgeruis en windgevoeligheid, geen roest of steenslag ondanks barre omstandigheden, ook straatvoetbalbestendig;
- het des saabs tijdloze interieur, niet bovengemiddeld ruim, maar wel met formidabele stoelen;
- de hoofdruimte;
- het verbruik (1:10 in de stad en rond de 150, en tot 1:13,5 op B wegen - ’s winters iets meer); aan het verbruik verandert trouwens niets bij zeer volle belading en met een lange skibox erop;
- de nauwkeurige verbruiksmeter (zonder pixeluitval);
- de airco, in dit geval handbediend, je voelt ’m wel trekken aan het vermogen, onderhoud lijkt-ie echter niet nodig te hebben;
- de wegligging, hoewel enigszins een tikkeltje gezapig geveerd;
- het gevoel dat ik een ernstig ongeluk wel overleef.

Minder te spreken ben ik over:
- het reservewiel: een thuiskomertje;
- de handrem, structureel zwak, doch een overbodig ding in deze auto;
- de afwerking van de details interieurlampjes en asbakjes;
- nòg minder over menige lampfitting: van het niveau Franse auto uit de jaren ´70 (een tik ertegen en hij doet het weer). Uit ergernis heb ik zelfs van sommige knopjes het lampje vastgesoldeerd, nadat het geknipper een keer resulteerde in uitval van de hele dashboardverlichting (zekering kapot).

Slecht te spreken was ik daarentegen in de beginperiode over garagebezoek buiten apk of onderhoud om...

PROBLEMEN

  • 17 juni 2002

Periode 1999-2000
- afgesprongen V-snaar, oorzaak slecht gelagerde spanrollen die een te korte levensduur hebben getuige de nodige controle ervan bij ieder onderhoud.
- kapotte ruitensproeierpomp, zelf opgelost.
- lekkende benzineleiding, oorzaak een afgebroken bevestigingspunt, de leiding ging hangen op het stuurhuis en sleet door.
- koppelingskabel afgebroken bij de bevestiging aan het pedaal. Dit is een plastic onderdeeltje- matig ontwerp.
- slangen van het koelsysteem vervangen wegens dreigende lekkage.
- de hele koppeling vervangen.
- rammelende voorophanging , vooral na een koude start, duurt maar een paar km´s, met dank aan het Opel-onderstel. Eenmaal werd het steeds erger, een afgelegen Opelmonteur draaide allerlei bouten aan en weg was het (althans het steeds erger worden)...
- een soortgelijk onaangenaam metalen geklapper bij lage snelheden manifesteerde zich na enkele bergritjes met hoge toeren en airco aan. Nooit naar gekeken, het verdween zoals het kwam: onverwacht; de verdenking luidde : ontzette homokineten;

Periode 2001 t/m 2005
- nog eens de koppelingskabel vervangen;
- fuseekogel;
- normaal jaarlijks onderhoud;

Periode 2006
- en weer schoot de koppelingskabel ergens los, zeker geen sterk punt van dit type. Na vier keer schakelen ging het niet meer. Pas elf maanden geleden vervangen, maar een beetje friemelen aan de kabelgeleider deed wonderen : waarschijnlijk is de doorvoer door het schutbord vervormd of versleten (was niet te zien door rubberdelen).
- na 7,5 jaar geen omkijken kwam het er toch van : koelmiddel airco op. Een goede score dankzij gematigd gebruik.
- regelaar verwarming defect : nog zo’n plastic onderdeeltje uit de GM-schappen, in dit geval met een afgebroken filmscharniertje. Zelf opgelost.

Over de gehele periode genomen niet altijd even dramatisch maar al met al had ik toch iets beter verwacht, teveel kinderziektes waarschijnlijk, het betreft een wagen uit zijn eerste productiejaar.

Het afnemen van de onderhoudsgevoeligheid bij het steeds ouder worden duidt echter op steeds meer ingereden zijn, en het feit dat rammeltjes, piepjes en kraakjes (afgezien van dat onderstel) hem vreemd blijven versterkt deze redenering...
Het antwoord ’misschien’ op de vraag hieronder heeft meer ermee te maken dat ik de nieuwe Saabs minder origineel vind en dat zich bij mij de behoefte naar wat groters heeft opgedrongen, een beslissing/behoefte van zes jaar oud, geen spijt van dat uitstel.
Tenslotte, onder Dealer versta ik óók: de Saabspecialist, dat scheelt duiten.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Saab 900? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 900
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Saab 900 2.0 SE

    Saab 900 2.0 SE

    • 1998
    • 225.465 km

    € 1.950

    Saab 900 2.3 S

    Saab 900 2.3 S

    • 1996
    • 241.000 km

    € 2.499

    Saab 900 Cabrio 2.3 SE

    Saab 900 Cabrio 2.3 SE

    • 1997
    • 213.500 km

    € 8.850

Meer Saab 900 occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 900 specificaties
  • Saab 900 occasions
  • Saab 900 video's
Advies en informatie
  • Saab 900 tests
  • Saab 900 gebruikersreviews
  • Saab 900 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer
 

Saab 900 reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 900 S 2.0i (1995)

    Saab 900 S 2.0i (1995)

    2
    • 2 september 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 900 S 2.0i (1997)

    Saab 900 S 2.0i (1997)

    9
    • 14 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Saab 900 2.0i (1996)

    Saab 900 2.0i (1996)

    3
    • 19 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    Saab 900 2.0i (1997)

    Saab 900 2.0i (1997)

    • 11 september 2012
  • Gebruikersreview
    Saab 900 S 2.0i (1997)

    Saab 900 S 2.0i (1997)

    1
    • 1 november 2011
  • Gebruikersreview
    Saab 900 S 2.0i (1997)

    Saab 900 S 2.0i (1997)

    • 28 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Saab 900 2.0i (1997)

    Saab 900 2.0i (1997)

    1
    • 13 februari 2011
meer reviews
Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

49

Het is een hele tijd geleden dat we oog in oog stonden met een Saab 9000 uit een van de eerste...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Saab 900 S 2.0i (1995)

    Saab 900 S 2.0i (1995)

    2
    • 2 september 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 900i 16 (1992)

    Saab 900i 16 (1992)

    2
    • 12 augustus 2021
  • PREMIUM
    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet -...

    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Saab 900 SE 2.0i Turbo Cabriolet (1996)

    Saab 900 SE 2.0i Turbo Cabriolet (1996)

    2
    • 11 juni 2020
  • Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000 km - Klokje Rond

    Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000...

    • 6 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Saab 900i 16 (1991)

    Saab 900i 16 (1991)

    6
    • 3 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Saab 900i 16 (1989)

    Saab 900i 16 (1989)

    4
    • 19 september 2019
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden