Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 9-5 Estate

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

autoreview

1
Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)
Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)
saab9000
  • saab90008
  • Gebruikersreview
20 juli 2014 om 15:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De laatste Saab?

  • 195.000 km
  • 20 juli 2014

Voor een uitgebreid verslag van al mijn auto's zie

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421

Na de dure, maar heerlijke 9000 Aero begon de zoektocht naar mijn laatste (?) Saab.
Ik heb uitgebreid gezocht maar heb nogal wat noten op mijn zang:

Allereerst: ik stel een paar eigenwijze eisen aan auto's:
- minstens een forse afschrijving door de eerste eigenaar gehad,
- voldoende ruimte voorin en rechts achterin voor dat grote lompe lijf van mij (royaal meer dan 100 kg, 1.92m lang met een naar verhouding groot lijf; ik werk veel in de auto, laat me dan rijden door een student-chauffeur, dus dan moet ik er wel inpassen))
- sportief rijgedrag
- luxe entourage
- voorkeur voor LPG boven Diesel (geluid)
- moet er mee bij mijn klanten (gemeenten) aan kunnen komen.

Daarmee vallen veel auto's al af:
- BMW 5: helaas, kan niet voor de klanten, heeft geen LPG
- Mercedes: als ik een taxi wil, dan... Bovendien: in een C pas ik niet eens.
*Audi: pas ik niet in, zeker de 4 niet, maar de 6 eigenlijk ook niet, en al zeker niet achterin. Een 15 jaar oude A8 zou kunnen, maar die zijn er niet zo veel met een fatsoenlijk kilometrage. Overigens heb ik de vorige editie van de A6 uitgebreid -ook rijdend- vergeleken met de 9-5 NG, en ik vond de Audi zeker niet beter, en veeeeeel lelijker. Dat geldt overigens voor alle standaard Audi's: zo sexy als een burqa in mijn ogen!
- Insignia pas ik niet in
- 9-5NG pas ik achterin niet in (wel in de Estate, maar daar rijden er maar 29 van rond in Europa (en een paar in de USA), en die doen rond de € 80.000).
*Ford Mondeo Station wel, maar er zijn grenzen... Bovendien: een nieuwe fors gemotoriseerde Mondeo is even duur in de lease als een BMW 5 of een Jaguar Sportbrake. Over vijf jaar zie ik mezelf overigens wel in die Sportbrake rijden
- Lexus: geen LPG of Diesel, eigenlijk pas ik alleen in de LS
- Volvo V70: ik heb uitgebreide proefritten in de V70, zowel de oude als de nieuwe gemaakt en qua rijgedrag vind ik het een drama: lomp, zwabberig en alleen goed om met je Golden Retrievers naar de hei te rijden.
- De S80 daarentegen kan heel goed: comfortabel rustig, stabiel, maar moet je wel een pittige motor in hebben.
- Tesla S. Dat zou gekund hebben, maar ik heb geen (netto) € 50.000 losliggen om te investeren. Ik kreeg een leaseofferte: € 2.900 per maand (mocht ik hem wel na 125.000 km kopen voor € 30.000)

Ik heb in heel veel auto's gezeten en in veel minder auto's gereden. Ik pas in de meeste gewoon niet.

Dan zeggen mensen: ja, maar die Saab 9-5 is gewoon een vergroot Opel Vectra platform. Maar ik vraag me af: is er de afgelopen 15 jaar zo veel aan de kwaliteit van de platforms verbeterd? Aan de elektronica wel, aan de motoren ook, maar daar is in de jaren '00 door het kunnen lenen bij GM niet zo veel achterstand ontstaan, en de 9-5 motoren zijn alleen wat minder schoon dan de BMW's. Maar slechter?

Als ik onbeperkt geld had kwam vrees ik de Porsche Panamera Executive als eerste op het rij, maar als ik er in zou passen en geld geen probleem was zou de Maserati Quattroporte mijn hart nog meer aanspreken.

Daarna is en blijft de BMW 5-serie de onovertroffen koning van de gewone auto's.
Maar eigenlijk vind ik de 9-5 Aero (en op een andere manier de 3.0 V6) elke keer weer positief verrassen qua rijgedrag en vermogen.
Bovendien: je moet eens een vergelijking maken tussen een 2008 9-5 2.3 Aero en BMW's en Audi uit datzelfde bouwjaar met minstens 250 Pk. Die zijn gewoon € 10.000 (of meer) duurder. De BMW is dat geld wel waard, maar de Audi?

Ik blijf dus gewoon hangen op de 9-5 of de Volvo S80 en droom af en toe van andere auto's

Maar een mooie 9-5 Aero, met niet te veel kilometers (zeg 150.000) en een bekende historie. Daar zijn er niet zo veel van

Ik dacht dat ik er een gevonden had:

Een 9-5 Aero, full options, in Barcelona, 2008, met niet meer dan 60.000km op de teller. vraagprijs € 11.900. Komt dan nog BPM bij en importkosten, maar voor rond de € 17.000 zou de auto voor mij zijn.

De auto stond echt te koop voor € 11.900, en dat al enige maanden (ik had hem al langer op het oog)
Ik had contact gehad met de eigenaar, foto's van boekjes, alles.
Afgelopen dinsdag stond mijn tussenpersoon er voor de deur: verkoper niet aanwezig!

's middags wel, maar was de prijs opeens verhoogd naar € 20.000! Waarom? dat werd niet duidelijk. Bij nader contact (waarbij mijn tussenpersoon de print van de eerdere prijs bij zich had) werd schouderophalend gereageerd.

Ik weet niet wat voor briljante verkooptactiek dit is, maar het leidt bij mij in ieder geval niet tot resultaat. Wel jammer,want t is verder een mooie auto.

Na lang verder zoeken, want de prijs van tweedehandsauto's in Nederland is 25% hoger dan in het buitenland zag ik bij "Der Saab" in Braunschweig de auto staan die ik nu heb:

toen 160.000km gelopen, Aero, bijna full options (alleen geen regensensor en geen electrisch inklapbare spiegels), dus met Harman Kardon geluid, alles elektrisch en automatisch, behalve de handbak dan, 260 Pk.
Prijs? € 7.200 + BPM
Het importeren is een fluitje van een cent.
In Nederland heb ik er LPG in laten bouwen (Landi-Vogels, grootste injectoren, netto tankinhoud 57 liter).

Helaas had ik binnen een paar weken een beetje schade: de oprit uit, en tegen een paaltje op mijn eigen oprit :-(
Maar voor € 300 was dat weer netjes.
Ik rijd er nu 35.000 km mee en de auto doet wat hij moet doen en meer dan dat:
Ruim, comfortabel, onwijs snel en sterk, messcherpe weglegging en strak sturen.
Twee kleinigheidjes gehad in deze tijd: een of andere kachelkraan dinges lekte koelvloeistof (standaardprobleempje kennelijk, had ik bij de 9-5 V6 ook een keer, bij 35 graden in Frankrijk; da's lastiger dan hier thuis)
en een of ander vacuumdingetje waardoor hij stationair 1.500 toeren draaide.

Omdat de navigatie nogal verouderd is (laatste update 2010) heb ik een Garmin Headup display gemonteerd.
Navigatie van Navigon op de telefoon, via bluetooth naar een heel bescheiden headup-display op het dashboard. Geeft snelheid, maximumsnelheid, en via een pijltje de volgende afslag aan.
Omdat ik graag zo weinig mogelijk licht binnenin heb vind ik het heerlijk.

Alleen wil hij bij het bellen nogal eens afslaan. maar dat is met drie drukjes op knopjes hersteld.

Verbruik: op gas 1:9, op benzine 1: 10,5

In ieder geval: goed voor nog 200.000 betrouwbare kilometers, zo lijkt het

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Saab 9-5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5 2.0t Linear 150pk Automaat, Aero, Leder, Navigatie

    Saab 9-5 2.0t Linear 150pk Automaat, Aero, Leder, Navigatie

    • 2005
    • 119.868 km

    € 7.950

    Saab 9-5 2.0t SE *Automaat-Leer-LM*

    Saab 9-5 2.0t SE *Automaat-Leer-LM*

    • 2001
    • 228.619 km

    € 2.450

    Saab 9-5 2.0t Linear Business Pack

    Saab 9-5 2.0t Linear Business Pack

    • 2002
    • 259.000 km

    € 1.450

Meer Saab 9-5 occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer
 

Saab 9-5 reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    3
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    • 29 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2002)

    4
    • 17 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 t Linear (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 t Linear (2002)

    7
    • 25 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    1
    • 20 juli 2014
meer reviews
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

51

Zes jaar geleden kocht Kees Steenbeek voor een prikkie een Saab 9-5 Aero waarvan het schoepenwiel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    3
    • 2 juli 2021
  • Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    • 20 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden