Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst124.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wederom een Aero

  • 113.000 km

Tot voor kort reed ik eveneens in een Saab 9-5 sportscombi 2.3T Aero. Deze heeft het wagenpark verlaten vanwege komende onderhoudskosten (lees http://www.autoweek.nl/autoreview/17405/Saab-9-5-Estate-23-Turbo-Aero ), maar ook omdat ik weer eens iets anders wilde. Dat 'iets anders' werd dus eigenlijk 'meer van hetzelfde' maar dan wel een onsje meer ....

De briefing : Comfortabel op snelle ritten, snelle acceleratie (ivm de vele provenciale wegen), automaat, pdc, Xenon, plaats voor de labrador achterin en vol leder was dit keer de zoekopdracht. De 9-3 sportscombi werd na een proef weekend te klein bevonden en ook minder comfortabel. Een mooie V70 AWD glipte door mijn vingers vanwege een zakenreis. De XC70 werd goedbevonden, maar zijn hier redelijk aan de prijs met hoge km standen. Een Discovery (must have in your life) werd uitgesteld, daar er in mijn budget alleen maar een TD5 beschikbaar was en die is zooooooo langzaam.

Na een lange zoektocht werd plotseling een metaal grijze 9-5 met bijna mijn hele verlanglijstje bij mijn lokale saabdealer beschikbaar. Het enige wat ontbrak was het zonnedak, de GPS wilde ik zowieso al niet; daar een fatsoenlijke TomTom of Garmin dit werk 10x beter doet. Deze Aero was geleverd als direktie auto voor de keten van Saab dealers hier in de omgeving en is later in zijn familie gebleven. Opties; automaat, vol leder (grijs) 17" winter/zomer banden, stoel ventilatie, park distance control, Saab/Salomon Cross Dakkoffer (zie foto), AS2 stereo (hierover later meer), EPS/TDC, Xenon, af fabriek getint glas, Nokia Carkit, Saab Motor verwarming (nooit meer een koude start) etc. en een meer dan volgestempeld onderhouds boekje. De auto is bij 113.000 km afgeleverd incl. de dure 120k beurt (zie mijn andere review) waar oa de distributie riemen en waterpomp vervangen moeten worden.

De automaat was een absolute must. Ik vermoede al langer dat dit beter bij dit type auto past en dat klopt absoluut. In deze uitvoering zit een 5 traps automaat, met manuele schakelvoorziening middels flippers aan het stuur. Bij normaal gebruik een boterzachte voorziening die bijna onvoelbaar door de versnellingen schakelt. Doordat je de handen aan het stuur kan houden (bij 250 pk op de voorwielen niet onverstandig), kan je in de sport stand van de volle sensatie van acceleratie genieten .... en neem van mij aan dat is dik in orde! Momenteel staat die weinig aan en staat de automaat met name in de 'W' stand ivm de vele sneeuw hier (wij wonen in midden Zweden, vandaar het zweeds kenteken op de auto). De 'W' stand schakelt uit de 3e versnelling op en zorgt voor een aangenaam koppel op de voorwielen ipv het 'uitwonen' van je voorbanden door wielslip.

Park Distance Control is een fijne optie, zeker in combinatie met de af-fabriek geblindeerde ramen zij/achter. Hij gaat ruim van te voren piepen, en zelfs bij een constante toon is er nog ca 30 cm over.

Geventileerd leer is een openbaring. Nu bij temperaturen van -20C nog niet veel gebruikt, maar het geeft een aangenaam gevoel. De elektrisch verstelbare stoelen zijn zeer handig, aangezien ik nog wel eens van rijpositie wil veranderen op lange ritten. Echter een nadeel is wel dat de stoelen iets hoger komen te staan. Ik vond de stoelen in mijn vorige 9-5 daarom beter zitten.

De AS2 stereo is naar mijn gevoel minder dan in mijn vorige Aero, tevens uitgevoerd in AS2. Echt de duim erop leggen kan ik niet, maar ik ben er minder tevreden mee. Nog steeds waardeloos dat ik mijn iPhone niet direkt kan inpluggen.

Het bi-XENON licht .... ik weet het niet, ik had mijn verwachtingen wellicht te hoog. Je ziet betere reflectie dat is zeker ... maar ik vind niet dat de lichtbundel overduidelijk langer is. Mijn vorige Aero had vier verstralers onder de nummerplaat (ivm onverlichte boswegen en overstekend wild wel zo fijn). De saab dealer wilde deze niet overzetten, omdat hij bezweerde dat Xenon goed genoeg was. Met groot licht en de af-fabriek verstralers heeft hij wel gelijk, bij dimlicht slechts matig.

Tevreden ??
Ja zeker ! Graag had ik eens een tijdje het 'andere' zweedse merk willen proberen, maar Saab past me toch beter. Het design is mooier. De sensatie van snelheid icm de automaat is erg prettig. Inmiddels hebben we er al weer een ritje NL v.v. opzitten. De auto is comfortabel, al voel ik wel wat meer het harde Aero onderstel, wellicht zitten hier andere schokbrekers onder. Qua verbruik valt het me ook alles mee. Ik had gerekend op 1:9 icm de automaat. De 2600 km op en neer naar NL is op 1:12 afgelegd, weliswaar op de ECON modes (dus A/C uit) ... netjes want er is flink doorgereden.

Na een zeer strenge winter in Zuid-Zweden kan ik de motorverwarming zeer aanbevelen. Iedere avond de auto aan de tijd klok en 's-ochtends geen koude start. Halverwege de winter ontdekte ik onder het dashboard kastje een 220V stekkerdoos waar ook nog een cabine verwarming ingeplugd kon worden ... Heerlijk! Overigens is de 250 pk op de voorwielen bij 4 maanden sneeuw zeker geen genot. Zelfs in de 'W' stand heb je regelmatig wielspin, wat in zekere maten de 'relax factor' bij het rijden verminderd. 4wd is zeker geen luxe hier.

Onderhoud

  • 123.000 km

113.000 : Onderhoudsbeurt met distributie riem -geen kosten-
119.000 : Remblokken achter -garantie-
123.000 : Roest Reparatie achterklep (onder 9-5 logo). Coulance Saab.

Gemiddeld verbruik na 10.000 km: ca 1 lt/10 km. (inclusief zeer strenge winter)

Verkocht

  • 124.600 km

Vandaag de auto verkocht. Was niet echt gepland, maar ivm onze woonomgeving stond een 4WD al langer op ons verlanglijstje.

De auto is verkocht aan een Nederlander dus binnenkort op 'gele kentekenplaten te bewonderen'

Overigens is het 'distributie riem verhaal' hieronder opgelost, dat bleken de spanrollen te zijn. Verkeerde vertaling van mijn kant.

Iedereen die op zoek is naar een snelle, comfortabele auto kan ik van harte een 95 Aero aanraden. Zorg dat je de onderhouds historie kent, koop modeljaar 2004 of later ivm 'black sludge problemen' op eerde modeljaren (ik kan er van meepraten). Bedenk dat de 120k service de duurste service is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.