Saab 9-5 3.0 V6 t Griffin (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 3.0 V6 t Griffin |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
ERVARINGEN
- 207.000 km
EEN HEER VAN STAND
De Saab 9-5 is een wat anonieme maar nog steeds stoere en elegante bak met een imago van degelijkheid. In de zoektocht naar een 'nieuwe' (tweedehands) auto na het inleveren van mijn lease 118d heb ik op internet alles afgespeurd en de 9-5 kwam er in het algemeen goed uit, waarbij de viercilinder 2.0 en 2.3 turboblokken naar mijn mening gemeden moesten worden vanwege de kans op 'black sludge' motorproblemen. Een alternatief voor de Aero's was een redelijk zeldzame drie liter V6, het liefst in de Griffin uitvoering. Behalve een gemeld - en verwacht- fors benzine verbruik waren er op de site van het Saabforum verder niet heel veel opmerkingen, wel dat het van groot belang was dat het onderhoud volgens plan was gedaan. Daarom heb ik in eerste instantie bij dealers gekeken en niet bij particulieren. De lokale Saab dealer had er een staan en een proefrit gemaakt. Dat reed uitermate prettig. De verkoper moest wel even slikken toen mijn vrouw vroeg: zo'n Saab, is dat een beetje een veilige auto?
De dealer sprong natuurlijk bijna een gat in de lucht omdat hij een lel van een auto kwijt was en ik bovendien niets had in te ruilen en deed mij een aanbod dat ik niet kon afslaan, inclusief een jaar volledige Saab garantie en dat voor een (bijna) tien jaar oude auto met 190.000 op de klok: lang leve de kredietcrisis! De volledige onderhoudshistorie was er ook bij en heb ik in mogen zien.
De auto
Een 9-5 Griffin uit 1999 betekent een drieliter V6 24 klepper met low pressure turbo en intercooler, automaat, elektrisch verstelbare leren stoelen met verwarming en ventilatie, een geluidsinstallatie van Harman Kardon en verder alle extra's (verstelbare spiegels, ook bij het achteruitrijden, wiswassers op de koplampen, follow-me-home verlichting, alarm, immobiliser enz. enz.) die in het instructieboekje normaliter altijd als 'Optie' of 'Extra Uitvoering' staan vermeld en die er normaal natuurlijk nooit op zitten! Ik mis alleen een schuifdak.
De 9-5 zit in de klasse van de 5-serie of E-klasse en is veel vergeleken met de Volvo S80 Mk 1(waarbij de 9-5 vaak als beste uit de bus kwam). Indertijd kostte de auto nieuw rond de 52k (in euro's). Dit V6 model lijkt vrij specifiek voor de VS markt opgezet.
Exterieur
Indertijd als onopvallend en zelfs saai betiteld, is deze Saab redelijke tijdloos gebleven met een zekere elegantie, hoewel het faceliftmodel van na 2001 minder hoekig overkomt, vooral danksij de wat rondere achterbumpers. Heel herkenbaar als Saab. De C-stijl doet mij wat aan de Ferrari 456 denken. Het imago van de 9-5 en Saab in het algemeen is wat vaag maar wel positief: je ziet er niet direct de hoge (aanschaf) prijs aan af. Geen 'petjes' die er in rijden. De auto roept - net als Volvo's - geen afgunst op en heeft een kleine maar loyale groep berijders.
De voorruit staat relatief rechtop en is niet al te groot, volgens Saab vanwege het opvangen van elanden.
Techniek
Een geblazen drieliter V6 met 200 pk op de voorwielen(om een idee te geven: dat is meer dan een BMW 528i uit die tijd had) is natuurlijk niet niks: 310 Nm met een V6 waarbij tot de toerenbegrenzer kan worden gas gegeven is ook wat anders dan een soortgelijk koppel met een turbodiesel, omdat de powerband bij een diesel veel smaller is. De motor is supersoepel. De turbo komt al heel vroeg in en een turbogat kan ik niet ontdekken.
Veiligheid
Vaak lever je met een oudere auto in op veiligheidsvoorzieningen, maar dat is bij deze Saab niet aan de orde: de 9-5 was tot 2000/2001 de meest veilige (geteste) auto ter wereld. Hij voelt ook aan als een rijdende kluis. Hij heeft ABS en tractiecontrole, een fors aantal airbags en andere nuttige veiligheidsvoorzieningen zoals anti-whiplash hoofdsteunen en dubbele zonnekleppen.
Interieur
De leren, verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen zitten goed, hoewel het leer nogal glad is en de zijdelingse steun wel beter zou mogen. Volvo stoelen rond dit bouwjaar en latere aero's zitten (nog) beter. Maar voor en achter zit je als een vorst met veel beenruimte. De cockpit lijkt op het flightdeck van een Cessna met rondom het stuur ontworpen meters. Ergonomisch klopt het allemaal en het ziet er gelikt uit. Jammer is wel dat de knoppen op het stuur voor de audio installatie niet verlicht zijn. Het Night Panel, waarbij alle meters behalve de snelheidsmeter op donker gaan, is meer dan een leuke gimmick en ik gebruik het heel vaak: het geeft veel meer rust aan in het donker vaak vermoeide ogen en is een veiligheidsfactor van formaat. De sleutel zit op de middenconsole en het veiligheidsargument daarbij - dat je bij een frontale botsing niet met de sleutels in aanraking kan komen - overtuigt mij eerlijk gezegd niet echt. Nu zit je weer met rinkelende sleutels op de middenconsole en je mouwen van je regenjas willen wel eens aan de sleutel blijven haken bij het schakelen.
Het is niet moeilijk om een goede en prettige zitpositie te vinden en je kan de positie inclusief de spiegels op memory opslaan. Een dubbele boordcomputer completeert het dashboard. Opvallend is dat alle parameters niet na elke rit of na enige tijd weer op nul beginnen, je moet op Clear drukken. Onhandig, want ik wil per rit het verbruik bijhouden en nu moet ik extra handelingen verrichten.
Rijden
De motor heeft een wat tweeslachtig karakter: Dr Jekyll is een goedmoedige, bijna slome baas die de auto gezapig en onthaastend vooruit trekt. Tot 120-130 km/u is de zescilinder vrijwel onhoorbaar. Maar zet de bak in de sportstand, trap de kickdown in en mr Hyde komt te voorschijn: met een op een V8 lijkende grom schiet de auto weg naar de horizon. In een seconde of acht naar de 100 is makkelijk te doen, van 80-120 in een seconde of zes, zeven ook en de auto heeft een top van 238, wat dus nog beter is als de fabrieksopgave van 235 (voor wat het waard is). Na een chiptuning zijn de prestaties nog beter geworden; zie onder.
Ik gebruik mr Hyde veel op de weg bij het inhalen: zet de bak in S en trap de kickdown in; bak en motor reageren razendsnel en je flitst allejezushard langs medeweggebruikers. En een Aero schijnt nog harder te gaan....
Verbruik
In de stad - niet verrassend- 'pittig', bij constante snelheden op de snelweg verrassend laag. Reken op 1 op 6 a 7 in de stad. Op de snelweg daarentegen is 1 op 10 - 12 (bij normale snelheden) goed haalbaar. Omdat ik merendeels snelweg rij zit ik gemiddeld op 1 op 9 à 10 met frequent gebruik van de cruise control, die helaas niet op het stuur zit. Gelet op het gewicht van de auto en de grote motor een prima score. Ik tank voornamelijk 98. 95 kan ook (en zelfs dat Franse E10 spul), maar dan loopt-ie niet zo mooi rond en ook wat onzuiniger. Gelukkig kan ik altijd in België tanken, dat maakt een en ander wat dragelijker.
Wegligging
De wegligging is een beetje wennen als je vanuit een snaarstrakke 1-serie komt. Ook een door mij gereden nieuwe A6 Quattro ligt als een blok op de weg vergeleken met deze 9-5. Maar ja, er ligt ook meer dan tien jaar ontwerptijd tussen. De 9-5 heeft last van een comfortabel onderstel en rolt een beetje om de lengte-as. Na vervanging van de (versleten) schokdempers en veren door vrijwel nieuwe aero-dempers en veren rijdt de auto iets stugger maar ligt een stuk beter op de weg.
Het bochtgedrag is goedmoedig en licht onderstuurd. Het sturen gaat prettig bekrachtigd en relatief licht. De 9-5 viercylinders sturen trouwens opmerkelijk lichter door het geringere gewicht van de motor. Het is geen bochtenridder zoals een BMW maar draait om een paar opeenvolgende snelle bochten zeker zijn band niet om, hoewel de koets dan nogal overhelt. Het stuur geeft opvallend weinig aandrijfreacties weer. De remmen zijn goed maar mogen wat bijtiger. De aero's hebben een fractie grotere remmen (308 mm ten opzichte van 288 mm).
Comfort
De auto is luxueus en zeer comfortabel. Soms heb je, bij een vlak wegdek, het onwerkelijke gevoel dat je zweeft. Heel apart. De geluidsinstallatie met 9 speakers waarvan twee woofers en een CD-wisselaar voor in totaal 7 CD's en eventueel cassettebandjes (voor de VS/GB markt) is van uitstekende kwaliteit (AS 3 van Harman Kardon). De climate control is uitstekend en bewijst zijn waarde in koude tijden: in no-time is de auto ontwasemd en zijn de ruiten ontdooid. Je kan merken dat de auto uit Zweden komt. De auto heeft een sterk onthaastend effect.
De auto is met deze motor opvallend stil.
Kosten
Dit type motor heeft een onderhoudspost van formaat in de vorm van het vervangen van de distributieriem met hulpaggregaten om de 80-90.000 km. Bij mijn 9-5 is dit bij aflevering gebeurd dus ik kan er weer een paar jaar tegenaan.
PRESTATIES (01/10/2009)
- voor tuning (200 pk/ 310 Nm):
Top ligt op 238 echte kilometers op de TomTom, op de snelheidsmeter loopt de wijzer bijna de schaal uit (>250). Standaardsprint in 8 seconden, 80-120 in ca. 7 seconden.
De wegligging heeft mij daarbij aangenaam verrast, de Griffin werd niet zweverig of licht in de neus, en trok strak door bochten heen (ook met 220+). De remmen zijn wel aan de magere kant voor dit soort snelheden, zeker als je vanaf 200+ vol in de ankers moet gaan.
- na tuning (op papier 240 pk / 390 Nm):
Topsnelheid op Tomtom 246 km/u. Standaardsprint in minder dan 7 seconden. Sprintjes van 80-120 worden tussen de 5 en 6 seconden geklaard. Het verbruik onder normale omstandigheden lijkt gelijk te zijn gebleven maar de motor, zeker met de bak in de sportstand, is nu zo gretig bij acceleraties, dat dit extra benzine kost. Maar tjonge jonge, die tussenacceleraties zijn verslavend. Zet hem in S en je bent er voorbij. Erg handig op twee baanswegen en leuk op de snelweg.
ONDERSTEL AANGEPAKT
In december 2012 (km stand 243.000) nieuwe (althans vrij nieuwe) veren/dempers van een aero voor en achter, nieuw (idem) subframe met geheel nieuwe rubbers, nieuwe (idem) baksteunen/ motorsteunen. Wegligging is duidelijk verbeterd, wel wat harder geveerd maar nog steeds niet oncomfortabel, geen geluiden meer uit onderstel (laatste tijd op drempels wat meer) en gevoel dat de oude dempers en veren toch wel op het randje waren (merkte je vooral bij remmen en gas los). Motor kan zijn energie nu ook beter kwijt. Auto staat ook 2 cm lager en voelt 'steviger' aan.
Eindoordeel
Deze 9-5 is een elegante, m.i. nauwelijks gedateerde, luxueuze en snelle sedan die bij normaal gebruik sterk onthaastend werkt. Hoofdschuddend zit je te kijken naar al die weggebruikers die met 130 langsscheuren. Laat ze vooral hun gang gaan! Intussen zit jij in een rijdende geluidsstudio en geniet je van alle luxe gadgets in de auto. De auto pakt je in met een huiselijk, bijna gezellig interieur met leer en hout. En als je de kolder in je kop hebt kun je een leuk partijtje meeblazen op de Autobahn.
Onderhoud en kosten
- 250.000 km
- alarm, dat ik speciaal weer had laten activeren (was uitgeschakeld) ging nogal eens spontaan af. Noodstroomaccu van de sirene is onder garantie vervangen. Sindsdien foutloos (193.000).
- roestige dubbele einddemper. Is in 2010 vervangen.
- wat speling in het stuur, vooral bij lastwisselingen. Garantie; baksteun vervangen.
- links in het dashboard zat een hinderlijke resonantie. Verholpen.
- airco werd niet echt koud meer: dealer heeft airco gecontroleerd en onder garantie koelmiddel op niveau gebracht (201.000).
UPDATE 05/11/2009 204.000
Probleemloze APK bij de dealer, beurtje inclusief APK kostte € 267,00, verversen diverse vloeistoffen en olie, wat lampjes e.d. Speling in het stuur verholpen inclusief de hinderlijke resonantie linksvoor.
UPDATE 18/03/2010 207.000
Nieuwe achterdemper 'doppelt auspuff' voor € 220,00 bij de Kwikfit en met twee jaar garantie (Saabdealer OEM € 550,00). Kwikfit was zo eerlijk om aan te geven dat de demper op zich nog wel ok was. Vervanging was meer om esthetische redenen.
UPDATE 03/11/2010 215.000
Bij APK en kleine beurt banden achter vervangen (wangen waren niet meer APK-waardig), en vóór een silentblok rechts en enkele stangetjes laten vervangen alsmede remblokken achter en een baksteun. Geen goedkoop beurtje (in totaal ca. € 1450,00, niet helemaal verwacht omdat de auto verder probleemloos rijdt) maar tot op heden heeft de auto mij niet veel gekost en nu rijdt-ie weer uitstekend.
UPDATE 20/09/2011 223.000
Afgelopen jaar weinig problemen, de Griffin toont zich een betrouwbaar apparaat maar een auto van 12, 13 jaar kost natuurlijk wel onderhoud. In de strenge winter leek de auto opeens wat (licht) olie te lekken. Volgens de dealert was de pakking tussen versnellingsbak en motorblok (lekkere reparatie ja) niet helemaal 100% meer maar kon het verder geen kwaad mits het oliepeil maar in de gaten wordt gehouden. In het begin lag er nog wel eens een drupje olie onder maar het laatste half jaar niet meer. Bij inspectie bleek dat de dealer een beetje vloeibare pakking had gebruikt.
Verder bleek de airco niet meer koud te worden. Twee poreuze o-ringen bleken de boosdoener, airco weer afgevuld.
Ook in verband met APK twee nieuwe banden laten monteren (bij de Kwikfit, verreweg het goedkoopst voor twee Michelin Primacy HP 215/55/16), de oude waren vijf jaar oud (DOT 2006) en hadden nog ca. 3 mm, maar de wangen aan de binnenkant waren beschadigd. Verder geen bijzonderheden.
UPDATE 08/07/2012 236.000
November 2011: kleine beurt/ APK (ca. 300,00) bij 225.000.
December 2011: klepdekselpakking vervangen en bougies vervangen (Opeldealer had er verkeerde in gedaan?).
Van januari tot juni 2012 vanwege een verblijf in Afghanistan weinig gereden met de Griffin.
Op lange afstanden haal ik nu regelmatig 1 op 12, een enkele keer (maar toen heb ik ook werkelijk he-le-maal volgens het boekje gereden) 1 op 13,5. Belachelijk voor een getunede V6 drieliter met turbo, automaat en airco. Olieverbruik: nihil.
Mei 2012: nieuwe remblokken en remschijven voor (Kwikfit, OEM). Moest in december al, maar nog even uitgesteld.
Juni 2012: bij Saab specialist bussen van achteras vervangen, kraakten bij drempels. Inclusief achteras uitlijnen 330,00.
Juni 2012: 2 tweedehands reserve DI-cassettes gekocht. Gaan op lange ritten achterin mee.
Juni 2012: auto voorzien van een (gebruikte) Aero-kit (bumperhoezen en skirts, voorbumper opnieuw laten spuiten ivm steenslag)). Tevens auto al eerder voorzien van lekker Aero stuur. Oude stuur is wellicht mooier, maar dit rijdt lekkerder met meer grip.
Juli 2012: nieuwe accu (Kwikfit, 110,00).
Oktober 2012: nieuwe benzinepomp (au!).
December 2012: onderstel aangepakt. De auto voorzien van andere (gebruikte maar wel vrijwel nieuwe) bak/motorsteunen, een nieuw subframe voor met nieuwe rubbers en een (vrijwel nieuwe) Aero demper/veren set rondom waardoor de auto twee centimeter lager staat, iets aan comfort heeft ingeleverd maar aan strakheid en precisie enorm heeft gewonnen. Omdat de motor minder kanetelt kan hij ook zijn vermogen beter kwijt. Wat een auto!
Tevens aanschaf bijpassende 17 inch Aero velgen die bij de klassieke 'look' horen, met goede Gislaved banden waar ik niet zo kapot van ben vergeleken met door mij gebruikte Michelin Primacy en Sport pilot banden.
In het voorjaar wat kleine problemen waarvan het acuut stoppen van een bobine (de V6t heeft er twee) tijdens het rijden de belangrijkste was. Aangezien ik twee reserve DI-cassettes had heb ik deze geplaatst en tevens nieuwe bougies er in gezet. Tik - lopen.
Juli: nieuwe (gebruikte) aircopomp geplaatst en opnieuw laten afvullen.
Auto is in juli 2013 met 250.000 verkocht en ik wens zijn nieuwe baasje nog veel plezier. De 'nieuwe' is weer een zwarte maar een fraaie Aero.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.