Saab 9-3 Sport Estate 1.8i Arc (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 1.8i Arc |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 73.657 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
aankoop en levering Saab
- 74.000 km
Vrijdag 15 augustus mochten wij onze Saab 9-3 Estate ophalen bij de Volvo dealer in Lelystad. Zij hadden deze Saab staan waarop wij onze Renault Clio hebben ingeruild. Een wereld van verschil hoewel de Clio ook van veel luxe was voorzien.
Voordat lezers aan gaan geven hoe kun je nu de Saab al beoordelen, de voorganger van mijn huidige Laguna (mei 2009) was een Saab 9-3 sports sedan (1.8t met 195pk)waardoor de periode tussen de lease Saab en privé Saab nog dermate kort is dat ik zeker nog in staat ben een review te schrijven. Beide auto's zijn ook van voor de update.
De Saab is van veel luxe voorzien, onder andere een audiosysteem met hierin opgenomen navigatie, telefoon, cd wisselaar en mogelijk om internet aan te sluiten, bediening vanaf het stuur. Verder lederen bekleding, een ECC systeem met gescheiden zone's, lichtmetaal 17". Standaard zijn verder rondom elektrische ramen, elektrische spiegels etc.
De auto heeft als kleur Stone Black. Helaas er zijn wat gebruikssporen zichtbaar, dit is het nadeel bij een gebruikte auto. Voor de 17" velgen kan ik beamen dat ze wat zoekerig zijn wanneer er sprake is van spoorvorming. De 16" velgen hebben dit niet. Je voelt ook de dwarsriggels wat beter. Wat betreft de verdere wegligging hebben de 17" de voorkeur. Je kunt de bochten stabieler en indien gewenst op meer snelheid nemen. Het sturen gaat ook erg direct en communicatief.
De Estate geeft veel ruimte. Zeker wanneer de eigenaren niet te groot zijn (beiden 1,75 meter) hebben de kinderen achterin een zee aan ruimte. Ook de kofferruimte is ruim en zeer netjes afgewerkt.
De motor: bij een aantal reviews lees ik dat een Saab zonder turbo geen Saab is. Ik ben het daar niet mee eens. Hoewel er bij 120 echt een verschil is tussen nog geen 2500 toeren (1.8t met Hirsch Tuning) en 3500 toeren(1.8i) is er niet veel lawaai te bespeuren en trekt de auto goed door. Ik was even bang dat dit mij tegen zou vallen, maar dat doet het geenzins.
Verbruik en onderhoud, hier is nog niets over te zeggen.De tijd zal het moeten leren. Ik verwacht een hoger verbruik dan de 1.8t maar zal tevreden zijn met 1:12 gemiddeld (1.8t zat tussen 1:14 en 1:15).
Stoelen: het zijn geen Volvo stoelen. Deze zijn beter, maar zeker als je niet te lang bent zijn dit erg goede stoelen. Je kunt zonder vermoeid te worden lange afstanden rijden.
Missertje: ja maar erg klein. Saab biedt de auto niet aan met een boordcomputer en navigatie in het Nederlands. De damesstem van de navigatie spreekt zeer correct Engels met een wat dwingende ondertoon. Verder een mooi navigatiesysteem, omdat het niet alleen op het beeldscherm aangeeft hoe te rijden maar ook op de centrale display door middel van een pijl.
Betrouwbaarheid en gebruikkosten staan op voldoende omdat hier natuurlijk nog niets over te zeggen zijn. Prestaties goed (uitmuntend hoor dan inderdaad bij de turbo's). Comfort is wel uitmuntend.
1e update
- 80.500 km
Op 2 april zijn de winterbanden Goodyear vervangen door de zomerbanden van Continental. De Goodyears zijn prettigere banden dan de Continental. Op het moment dat de zomerbanden op zijn toch een ander bandenmerk. Wellicht heeft iemand prettige ervaring met een andere merk banden op de 17" velgen van Saab?
Op 21 april is de auto APK gekeurd en heeft deze een kleine beurt gehad. Met vlag en wimpel is de auto door de keuring gekomen, ook de beurt gaf verder geen zaken die vervangen moesten worden. Auto kent geen olieverbruik of andere nadelen.
Hoewel het een turboloze Saab is, is in onze ogen de 1.8i voldoende. Je kunt er ondanks de bijna 1.400 kilogram van de auto goed mee meekomen in het verkeer en zelfs met volle belading geeft de auto geen krimp.
Gelukkig is het bestaan van Saab (voorlopig) verzekerd, waardoor ook de volgende auto een Saab gaat worden.
een update
- 102.000 km
Inmiddels is de Saab bijna drie jaar in ons bezit en bijna 6 jaar oud. Onlangs hebben we de auto zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt laten geven waarbij waarbij we het onderhoud horend bij 120.000km hebben laten uitvoeren. Hierbij hoort onder andere het vervangen van de distributieriem. Er was verder slechts regulier onderhoud nodig.
Banden: bij het wisselen van winter- naar zomerbanden bleken de Continental voorbanden op te zijn. Tegenvaller omdat deze ook bij deze auto na iets meer dan 30.000 km echt op waren. De banden zijn vervangen door Michelin Primacy. De 1.8i moter in de Saab is bij een gewicht van bijna 1400 kilo geen strepentrekker, het verbaast mij dan ook dan de banden niet langer mee zijn gegaan.
Deze privé auto wordt voornamelijk door mijn vrouw bestuurd. Zelf heb ik een Laguna III als lease. Ik merk goed het verschil tussen de Laguna en de Saab. Qua uitstraling zal de Laguna niet aan de Saab kunnen tippen, maar de algehele afwerking van de auto is bij de Laguna veel beter. Dat is eigenlijk het enig minpuntje van de Saab. De auto is verder erg betrouwbaar en zeker op lange afstanden zuinig te noemen. Met cruise control op 120 is tussen de 850 en 900 kilometer op een tank te halen.
Een tijdje verder
- 139.745 km
De Saab is en blijft een betrouwbare auto. De mooie zwarte kleur etc. maakt het in onze ogen nog steeds een tijdloze verschijnen.
Vandaag is de auto weer voor zijn jaarlijkse beurt naar Volvo Jacob Schaap (waar de auto 7 jaar geleden ook gekocht is) gebracht. Goed door de APK en zoals verwacht niets. Niets, tja als iemand een onderdeeltje van € 23,25 ex btw bij de stabilisatorstang schokkend vind dan kan dat natuurlijk. Voor een 10 jaar jonge auto hoort dat er in mijn ogen gewoon bij.
Het rijden, het is de auto van mijn vrouw en als het aan hasr ligt gaat de Saab mee totdat de technisch op is. Een Saab met 140.000 is volgens mij pas net wakker geworden. Ik zie het dan ook wel gebeuren dat we al zwaar bejaard zijn als de auto het half miljoen voor Klokje rond aan zal tikken. Mijn V50 zal dan echt al jaren niet meer op de oprit staan. Bestond het oude Saab nog, dan... Maar nu, lekker doorrijden in een mooie, goede en absoluut betrouwbare auto.
Verkocht
- 165.000 km
De Saab reed vooral nog korte stukjes (op een vakantie in Duitsland na) en begon op een aantal punten toch zijn leeftijd te tonen. Keuze er een behoorlijk bedrag tegenaan gooien of gaan kijken voor een andere auto. Mijn vrouw heeft met pijn in haar hart (het was toch meer dan 9 jaar haar auto) de auto ingeruild voor een 2 jaar jonge Kia Rio. Een stuk kleiner, zeker geen Saab waarbij ze nu erg moet wennen. We wisten beiden dat de Saab vooral voor veel kleine stukjes eigenlijk te duur is, maar het was wel een Saab. Een heerlijk auto en voor 2006 erg luxe.
Afscheid nemen doet pijn: dank je Saab 9-3!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.