Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 272.277 km |
Eerste periode met de Saab 9-3
- 173.000 km
Na 12 jaar Volkswagen gereden te hebben (3 jaar Polo, 9 jaar Golf) waren we weer toe aan een andere auto.
Prima ervaring met het merk, maar ik wilde nu een mooie Zweedse wagen, omdat ik daar geweldige auto's vindt.
Lang rondgekeken, en mijn vrouw had de voorkeur voor een Volvo, en liefst niet veel ouder dan 6 jaar.
Ik had zo ook mijn eisen, en als ik Volvo wilde rijden wil ik wel 1 met een 5 cilinder.
Diesel een benzine beide overwogen, maar een PSA diesel wordt het niet voor mij.
En ja die nieuwe 2 liter diesels zijn erg zuinig en niet van PSA, en er zijn genoeg V40's te krijgen, een ook wel wat V60's die aan ons budget voldeden, maar het trok mijn toch niet.
Een V70 vond mijn vrouw weer te groot.
Eigenlijk ging mijn voorkeur al lang uit naar Saab, bij de Polo en Golf ook al overwogen, maar het is geen auto die iedereen aantrekt.
Toch weer een poging gedaan.
En 9-5 wat een geweldige auto is ging nog te ver en was te groot, maar een 9-3 begon mijn vrouw toch te waarderen.
Ik vond een mooie en had een proefrit gepland.
De auto had ook een mooi verhaal.
Zoals ik eerder aangaf wilde mijn vrouw en vrij nieuwe auto, en dat is lastig met een Saab.
Maar de Saab die we nu tegen kwamen had eerst 5 jaar in Zweden gestaan.
Na 5 jaar had een Saab dealer de auto geïmporteerd, hij kwam uit de inboedel van Saab, en had toen nog erg weinig kilometers gemaakt.
Van 2015 t/m 2018 is door de dealer gebruikt als lease auto, en daarna verkocht aan de eigenaar waar ik hem van gekocht heb.
Uiteindelijk had hij dus maar 5 jaar ervaring op de weg, waarmee ik toch kon voldoen aan die wens van mijn vrouw.
Mijn vrouw was nog niet overtuigd van de buitenkant, en ze vond het nog vrij groot geen opzichte van de Golf, maar tijdens de proefrit was ze overtuigd, wat een heerlijke auto.
Het is een zee van rust, rijdt heerlijk rustig en stabiel, en is toch lekker krachtig.
Een heel verschil met de Golf, wat ook geen verkeerde auto was.
Vorig jaar een Yaris er bij gekocht als 2e auto, en daarmee was de Golf al een comfortabele auto, maar dit gaat nog veel verder.
Voorheen pakte mijn vrouw vaak nog de Yaris, maar nu pakt ze toch de Saab mee als het kan.
Qua verbruik lust hij wel wat in de stad vergeleken met de Golf en Yaris, dan rij je op 1 op 10.
Op de snelweg in de 6e versnelling en cruisecontrol aan vindt ik dat hij het best netjes doet.
Vooral dat je overdag maar 100 mag scheelt natuurlijk, dan schommelt hij rond de 6 liter per 100km, vooral op lange afstanden zakt het daar wel onder.
Het een en BioPower versie, en kan dus op E85 rijden. De fabrikant heeft aan dat het vermogen stijgt van 150pk naar 175pk.
De auto meet het gehalte ethanol, en de boordcomputer regelt zelf wanneer je die extra pk's krijgt. De vorige eigenaar zei al dat hij nog lekkerder ging rijden op E85, alleen is de prijs alleen aantrekkelijk in het buitenland, vooral omdat het verbruik iets hoger ligt.
In Nederland betaal je tegenwoordig 1,99 per liter voor E85, en dan wordt het wel erg duur.
Ik heb recent 1 keer E85 getankt, en inderdaad voel je een verschil, hij wordt net iets soepeler, vooral onderin, bijvoorbeeld bij het optrekken of in de 6e versnelling.
Dat is dus vooral waar de koppel telt, en wat ik bij diesel gewend was.
Maar misschien kan ik hetzelfde bereiken met wat tuning.
Ik heb een esid2 aangesloten, en die geeft netjes informatie over bijvoorbeeld het vermogen en ethanol gehalte.
Bij 7% ethanol (gewoon E10 benzine) is het vermogen 161pk/263nm
Bij 62% ethanol (E85) was het 179pk/275nm
Ik ben erg blij met de auto, en hoop er lang mee te kunnen rijden.
Wat extra vermogen er bij
- 178.000 km
Inmiddels al aardig wat kilometers extra gemaakt, totaal zo'n 9000km in 4 maanden tijd.
Het is een hele fijne auto om te rijden, en mijn vrouw is niet meer uit de Saab te krijgen. En omdat we beide graag er in rijden, wordt onze 2e auto bijna niet meer gebruikt, vandaar dat er al zoveel kilometers gemaakt zijn.
De auto was overigens zonder probleem door de APK gekomen, alleen maar met complimenten gekregen.
Het is een 6 bak, het rijdt rijdt prima, en op de snelweg nog best zuinig. Maar bij het inhalen merk ik dat hij van mij iets meer vermogen mag hebben.
Vandaag langs geweest bij een bekende Saab tuner.
Het resultaat op euro 98 was 248pk en 402Nm
Dat is dus een stuk meer dan voorheen, en dat alleen met softwarematige aanpassingen.
Geen extreme waardes, maar hele mooie waardes voor deze gezinswagen.
Sprint cijfers heb ik niet, maar het voelt in ieder geval een stuk sneller.
APK en wat onderhoud
- 194.275 km
Nog steeds erg blij met de auto, hij rijdt echt heerlijk, en dat extra vermogen is erg aangenaam.
Die 400Nm koppel is echt ongekend lekker voor zo'n benzine auto, en dat begint al bij een laag toerental.
Verder als je 100km/u op de snelweg rijdt, maak je in de 6e versnelling slechts zo'n 1800 toeren, wat heerlijk rustig is.
Laatst nog in een Focus van 2009 gereden, dat was echt een wereld van verschil. In de Focus moet je veel meer toeren maken (dacht tussen de 3000 en 3500 toeren bij de 100), en hij maakt veel meer lawaai.
Goed motorgeluid is leuk, de Saab klinkt heerlijk, bescheiden met een lekkere brom, maar dat onrustige geluid van de Focus vond ik niks.
Maar het is weer tijd voor de APK, en de auto even laten nakijken.
Ik wist dat de remmen minder werden, en voor moesten ze nu wel vervangen worden. Zowel de blokken als de schijven waren aan vervanging toe.
Dit wist ik dat dit er aan zat te komen, alleen de garage vond ze vorige keer nog goed genoeg om wat extra kilometers mee te maken.
Verder was er een wiellager aan vervanging toe, en de voorbanden hadden niet zoveel profiel meer.
Allemaal gewone slijtage dingen die je hebt als je de auto veel gebruikt, dus niks geks.
Toch gaat zo'n bezoek aan de garage ruim 1000 euro kosten, maar dat heb je nu eenmaal.
Verder erg blij met de garage, ze denken goed mee wat al wel en wat nog niet gedaan moet worden.
Dit geeft wel vertrouwen, dat ze niet onnodig veel doen.
Zo kon de normale beurt nog wel wachten tot ik de winterbanden er weer op mag, en vorige keren vertelde hij de staat van de remmen, en wanneer het ongeveer nodig zal zijn.
Onderhoud hoort er bij, maar het is wel fijn dat de garage inzicht geeft over de staat en wat er aan staat te komen, en of je iets wel of nog niet hoeft te doen.
Nieuwe koppeling
- 210.000 km
Ik merkte dat de koppeling wat minder begon te worden.
Hij slipte vooral op de snelweg iets door, als je bijvoorbeeld rond de 100km/u wil versnellen terwijl hij in een hoge versnelling (6e) staat.
Hij heeft dan al flink wat koppel sinds de tuning, en in combinatie met de hoge versnelling is de koppeling daar wat te zwak voor.
Laatste tijd extra voorzichtig geweest, en niet te hard het gaspedaal ingetrapt, en dan merkte je ook niks geks.
Binnenkort een ritje naar Duitsland, dus vond ik het wel verstandig om toch maar in de buidel te tasten voor wat zekerheid.
De garage zag dat hij ook nog niet echt veel versleten was, alleen blijkbaar dus niet voldoende voor het vermogen.
De nieuwe koppeling is dus 1 voor een Aero, die vergelijkbaar vermogen levert, wat dus voldoende moet zijn om geen zorgen te maken als ik het gaspedaal iets steviger intrap.
Verwacht dus dat zonder tuning ik nog niks gemerkt had, en er geen nieuwe koppeling in gehoeven had, maar dat extra vermogen is toch wel erg fijn, en ook fijn dat dit weer te gebruiken is.
Niet om roekeloos snel te rijden, maar voldoende vermogen is altijd fijn.
Wielen uitlijnen
- 211.496 km
Na het wisselen van de koppeling de wielen ook laten uitlijnen op advies van mijn garage.
Nieuw interieur
- 212.000 km
De auto had zwarte kunstleer/stoffen bekleding, en bij de bestuurdersstoel begon er een gat te ontstaan. Tijd dus voor een upgrade.
Na wat rondneuzen wist ik dat ik richting Drachten moest voor een bekende Saab man, hij heeft daar de bekleding vervangen door echt lederen zwarte Aero sportbekleding.
Mooie upgrade, en de auto ziet er weer een stuk netter uit.
APK
- 216.260 km
Weer netjes door de APK gekomen, we kunnen er weer een jaar tegenaan.
Hij rijdt nog steeds heerlijk, die rust en vermogen, en nu met die fantastische stoelen.
Voorbumper weer netjes
- 216.628 km
Nadat een andere auto tegen mijn voorbumper aangereden was, is de voorbumper weer netjes gemaakt en gespoten.
Het ziet er weer netjes uit.
Vorig jaar ook al de achterbumper laten doen, andere bekleding er in, wat sier strips van het dashboard e.d. vervangen, smartslot ijskrabber, hij wordt stap voor stap steeds mooier.
Wielen uitlijnen
- 222.719 km
Lekker toeren door Duitsland viel ons op daar de auto meer geluid maakt dan normaal.
Zelf dacht ik dat een lager minder wordt.
Eenmaal in Italië langs een Saab garage gegaan (welke hele mooie Saabs en een Ferrari in de showroom had staan),
Ze hebben een rondje gereden en in de garage even kort gekeken, en hadden hetzelfde vermoeden, waarschijnlijk de lagers.
Ze gaven aan om gewoon door te rijden, en in Nederland het goed na te laten kijken.
Er zou in ieder geval geen urgente reparatie nodig zijn, veilig terug naar Nederland moet zeker kunnen.
Gaf ons in ieder geval een goed gevoel om veilig terug te kunnen rijden.
En ze rekenden er geen kosten voor.
Eenmaal weer in Nederland langs mijn garage geweest. Hij heeft de lagers nagekeken, maar ook verder gekeken.
De lagers bleken in order, maar het waren de banden die geluid maakten.
De banden waren licht gecupt.
Hij heeft de achterwielen omgedraaid, banden spanning nagekeken (welke prima was), en gaf aan dat de uitlijning van de wielen het beste nagekeken konden worden.
Weer geen kosten, super service weer!
Langs het bedrijf gegaan welke in april de wielen had uitgelijnd, ze hebben het nagemeten, weer wat gefinetuned, en wat verdere uitleg en adviezen gegeven.
Weer top service, schappelijke prijs, alleen voor controle, geen kosten voor het uitlijnen.
De banden zijn verder nog prima te gebruiken, gelukkig hoorden we het op tijd.
Hopelijk gaat het zo beter, en rijdt de auto weer heerlijk stil op de snelweg.
Dankzij onze goede oren en een stille auto viel de schade gelukkig mee.
En hij werkt nog steeds als een zonnetje
- 228.326 km
Onderhoud, geen bijzonderheden verder volgens de Saab specialist.
Dus dat is goed nieuws, hij is helemaal klaar voor de winter.
Poetsbeurt
- 244.000 km
Nog steeds een geweldige auto.
Al heel wat kilometers gemaakt, blijf er verliefd op.
Laatst in Duitsland lekker doorgereden, volgens de gps had ik een top van 223km/u, denk wel aardig zijn max, maar harder hoeft ook echt niet.
Verder heb ik hem laten poetsen, hij is weer zo glad als een aal geworden, en weer erg fraai om te zien.
Wat een top bedrijf trouwens, als bonus was het interieur netjes schoon, leer netjes behandeld, en over de motorkap zelfs netjes schoon gemaakt.
Wat kleine deukjes in het dak vallen nu iets meer op, moet binnenkort ook maar gedaan worden.
Maar alles stap voor stap, zo al weer erg tevreden.
Op naar nog vele extra kilometers.
100.000km zelf gereden
- 269.000 km
We hebben de Saab nu 4 jaar, en zijn 100.000km verder.
Het blijft een geweldige auto, waar ik zeker verliefd op geworden ben.
Het is een ook betrouwbare auto, die ook nog eens pittig en comfortabel rijdt.
Ik hoop nog zeker 100.000km er mee te rijden, en ik zie nog geen reden waarom dat niet zal lukken.
Geen roest te bekennen, motor loopt geweldig, geen lekkages of high olie gebruik, interieur en exterieur probeer ik ook netjes te houden. (Laatst nog de hele auto weer netjes op laten poetsen, en voorzien van 4 nieuwe Michelin's, pilot sport)
♥️
Pech in de Gotthardtunnel
- 272.277 km
We waren met de caravan onderweg naar Zwitserland.
Geen enorme caravan, het is een Hobby 440, volgeladen was hij 1350kg.
Verder was de auto nog volgeladen, en woog ongeveer 2000kg
Een totale lading van wat net mogelijk was met mijn B rijbewijs.
Voor de tunnel was een lange file, van 9 kilometer, en de weg loopt iets omhoog.
De 1e versnelling begint vrij hoog al, wat geen goede combinatie is.
Ik ken de auto inmiddels wel, en probeerde zo te rijden dat ik of genoeg snelheid kan krijgen of stil sta tot ik genoeg snelheid kan maken, om de koppeling te sparen.
Alles ging goed, tot we in de tunnel reden.
De temperatuurmeter zag ik omhoog gaan, en ik kreeg direct een melding dat ik de motor uit moest zetten.
Daar sta je dan, in de 1e inham van de tunnel.
Na het wegslepen naar de 1e garage na de tunnel, waar nog diverse mensen zaten te wachten met pech, begon het wachten.
Volgens de garage was een nieuwe koelventilator nodig.
Alleen het probleem was dat de leverancier (Hedin) blijkbaar niet in Zwitserland levert.
De garage nog gezocht of een Saab specialist uit Italie het naar Zwitserland kon brengen, maar die konden er ook niet snel aan komen.
Onze garage zou het kunnen opsturen, wat ook even kon ook even duren voordat het in Zwitserland was, aangezien het buiten de EU valt.
En mijn garage had zo zijn twijfels of dit het probleem zou oplossen.
Na overleg met mijn garage en de verzekering vonden we het beter dat de Saab terug mocht naar Nederland, en we verder gingen met een leenauto.
De leenauto was even wennen, en veel lichter dan de Saab, de T-Roc woon 200kg lichter, en we vonden het verstandiger om veel niet noodzakelijke kilo's achter te laten in de Saab (fiets, tentjes voor de kinderen, reisluifel, ...)
Je merkt dan wel dat een zwaardere auto fijn is voor een caravan, want die caravan voel je veel meer in de T-Roc, ook na het verlies van veel kilo's.
Na 2,5 week waren we terug in Nederland, en een dag later was de Saab ook weer in Nederland.
Uiteindelijk bleek de ventilator het te doen, maar wel zwaar, maar de regelaar was doorgebrand.
De regelaar lag nog wel ergens op de plank in Nederland, maar de ventilator hebben we ook maar vervangen, maar dat koste wel een week voor de garage de juiste binnen had.
Uiteindelijk bijna een maand de Saab moeten missen doordat het lang duurt voor de auto terug was en de onderdelen aanwezig waren.
Het blijkt dat de levering van Saab onderdelen wel steeds iets lastiger wordt, en sinds Hedin de onderdelen maakt, het ook moeizamer wordt.
De meeste onderdelen gaan wel, alleen bepaalde specifieke Saab onderdelen kunnen soms lastig zijn.
Maar de Saab rijdt weer als vanouds, en hopelijk nog vele kilometers en jaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.