Saab 9-3 S 2.0 t (2002)

autoreview

Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 S 2.0 t
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst410.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 410.000 km

Wat een geweldige auto. Heb hem nu 12 jaar en rijden is een waar genot. Lekker stil, wel af en toe wat banden/wind geruis. Sturen is soms in bochten een beetje net als een eend, maar is acceptabel. Bij hoge snelheid kaarsrecht vooruit. Zuid Frankrijk rij je in een zucht en stap je fris weer uit, wat een superstoelen, goed voor de rug en met voldoende beensteun. Design is mooi met wel wat mineuren zoals, te weinig breedte (op een Vectra onderstel), fractie te hoog (wel veel hoofd ruimte), maar best wel klassieke goed gevormde lijnen. Ovaal design zie je terug in dashboard elementen, deurgrepen etc, zeer doordacht. Niet superblits maar wel degelijk en mooi. Rustig interieur (niet dat chroom overal) beetje te plastic maar wel mooi rond, consequent en overzichtelijk en wederom degelijk. Grote knoppen. Een echte techneuten auto. De 185PK HPTurbo is een genot, vooral na 120 in zijn 4 is het een raket. Vanaf stationair af en toe wat haperend optrekken. Dan nog de heerlijke grote bagageruimte en het hatchback principe die het zo in een station ruimte omtovert. Volgens mij tot aan de achteruit 700 liter (ik 600ltr vanwege lpg tank). Doordat de klep ver naar voren scharniert is de kofferbak beter toegankelijk dan een station. En als je de klep openlaat kan er zo een bankstel in. Best of all worlds: snel, sportief, gelijnd toch praktisch, veilig, degelijk. 2e hands waarde laag, niemand wil het merk. Soort Philips geworden: NetNietMerk wat in deze tijd betekent: exit. Koopkans dus. Wel veel euro's aan garage kwijt, zie problemen. Saab onderdelen en garages zijn duur. Verbruik op gas tussen 1 op 8 (winter + stadsrit) en 1 op 11 (zomer + rijksweg 90/uur). Gemiddeld 1 op 9.5.

PROBLEMEN

  • 410.000 km

in 12 jaar/ 410.000km (na 140.000 op lpg):
- 2x kapotte LCD display
- kapotte ruiterwisser interval schak
- 2x waterpomp
- kapotte electro element ventilator
- v-snaar erafgekald in de nacht, slepen (door olielekkage)
- soms niet meer starten door kapotte onststekingssensor
- water in olie (mayonaise) door lekke oliedoppakking. veel onderzoeksgeld
- kapotte electro antenne
- beetje waterlekkage achter in (garage vergeten rubbers te monteren)
kofferruimte links en rechts. Lichtpakkingen vernieuwd
- lampcontact linksachter roest daardoor.
- airco kapot na 240.000. Lekke condensor.
- benzine brandstofpomp kapot bij 240.000 op peage in frankrijk. slepen
- olielekkage kop, nieuwe koppakking duur achteraf was niet nodig. Olielek was rotte leiding. niet snuggere saabspecialist
- olielekkage bij luchtinlaat door versleten turbo bij 320000km. turbo vervangen. duur. Achteraf was niet nodig. Olielek was rotte leiding. niet snuggere saab specialist.
- serieuze olielekkage bij oliekoeler door doorgerotte buis. Foei Saab! duur.
- verroeste buis bij stuurbekrachtiging pomp
- kapotte hulpveer achter (voor de lpg zwaarte)
- roestvorming en trilgeluid bij later inbouw schuifdak Webasto. Ook roest dakzelf. Webasto na 7jr nog onder garantie!. Beunhaas inbouwer achteraf. Nieuw dak + ontroesten.
- kleppen zijn nog uitstekend na 320.000km
- haaievin en voor en achterlogo zwaar verweerd. Vervangen.
- bij 370000 preventief startmotor en dynamo laten vervangen.
- bij 380000 koppeling tijdens vakantie uitgevallen door lekke rubbers hulpcylinder. Nieuwe koppeling. Duur.
- Kapotte draaiknop en as verwarming
- nieuwe lpg pomp bij 410000 (dus na 410-140=270000km)
- fuseekogels versleten
- Corrosie ingang bij olie koeler. Veel olie lekkage gedoe.
- Tril geluid van snaar. Vervangen spanner en spanrol. (waren het niet echt)









- schatting ongeveer euro 17.000 onderhoud na 10jr/320.000km.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.