Saab 9-3 Coupé 2.0 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Coupé 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Eerste ervaringen
- 210.000 km
Na ca. 9 maanden weer in mijn Laguna gereden te hebben met voortdurende rugklachten en onderhoud in aankomst werd het tijd voor iets anders.
Gezien de km's die ik per jaar (40.000) rij wou ik per se LPG.
Gezien mijn rugklachten wou ik goede stoelen
En dan was er nog een beperkt budget...
Na diverse reviews, fora etc doorgeworsteld te hebben en een proefzit gedaan te hebben bij een dealer in de buurt viel de keuze definitief op een Saab 900 of 9-3, coupe (vind ik net even mooier) en op de 2.0i (omdat deze beter LPG geschikt zou zijn dan de turbo's).
Uiteidnelijk een 9-3 gevonden met enig achterstallig onderhoud, optisch wat krasjes (niet ernstig maar wel veel) maar technisch leek hij, sorry een Saab is een zij, leek zij mij o.k. Interieur zag er zeer netjes uit.
De eerste rit zou gelijk naar Tsjechie voeren, dus eerst maar eens nieuwe APK en een onderhoudsbeurt.
Grote post : uitlaat, had ik bij proefrit al wat twijfels over, was niet lek maar niet super.
Verder wat kleinigheidjes als ruitenwisser, lampjes, etc.
De eerste 2500km :
Naar het oosten van Tsjechie, 1100km.
De auto rijdt comfortabel. Aangezien ik alle tijd heb had ik reeds een rijstijl waarbij ik zo rond de 115km/u rij, dit is nu nog gemakkelijker met de cruisecontrol.
LPG verbruik zo rond de 9l per 100km, 1 op 11. Wat wel opviel is dat in Duitsland 2 vulsystemen in gebruik zijn, ik heb beide nippels, dus geen probleem. Ook LPG is overal voorradig. In de kofferbak ligt een 50l tank, 40l effectief dus een actieradius van ca. 400km.
In Tsjechie is LPG ook ruim voorradig, echter geen zelfbediening.
En het belangrijkste voor mij, de zit : na 1100km op een dag geen problemen met mijn rug. Niet op heen en niet op terug weg.
Verder geen problemen. Er leek een geluidje te komen uit de stuurbekrachting, soms, is inmiddels weg. Een auto moet ook rijden en niet stilstaan...
Wat wel opvalt onder het rijden in heuvelachtig landschap : trekkracht in 5 is matig, heeft te maken met overdrive karakter van de 5.
Wordt vervolgd.
Eerste indrukken zijn positief.
De eerste 10.000km
- 221.000 km
Inmiddels sinds aanschaf 10.000km gereden.
2 kleine probleempjes gehad :
1. kachelweerstand. (ventilator wou alleen op snelheid 4) ; 20 euro sloop
2. kachelklep wou niet volledig dicht zodat er door de koude airco lucht ook nog warme lucht binnenkwam, bij 30o buiten temp. niet echt aangenaam.
Verder : gewoon uiterst tevreden ; kabel gespannen
Rijdt comfortabel, stoelen zitten super (een van de argumenten om deze auto te kopen voor mij ivm rugproblemen).
Verbruik : rond de 1:11 op LPG.
Verder weinig te melden.
De volgende 15.000
- 235.000 km
Inmiddels flink wat doorgereden, kleine beurt geweest (geen bijzonderheden).
Er zit een probleem aan te komen met de aanjager. Piept als ik ergens door een kuil of over een hobbel rij. Lager gaat defect. Is waarschijnlijk ook de oorzaak geweest van de kapotte kachelweerstand (zie eerder).
Komt meer voor, en ook bij andere merken.
Aangezien ik nu in een land zit met lage lonen komt nu de overweging : reparatie of vervangen.
Verder zit er inmiddels een trekhaak onder, ex-sloop.
En recentelijk een set velgen met winterbanden gekocht, 51 euro, ebay.de. 2 stuks afgesleten, inmiddels vervangen door Sava Eskimo - zeer goed op sneeuw! -, 2 stuks kunnen deze winter nog mee.
Verbruik nog steeds rond 1:11 LPG.
En toen was er opeens een probleem...
Ik werd in Tsjechie door de politie aangehouden, 's nachts. Kontrole op snelwegsticker. Die had ik wel omdat ik daar min of meer woon.
Maar met het opendoen van het raam hoorde ik opeens een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen welke niet normaal was.
In het donker gekeken : ergens bij de multiriem. Dus een lager.
Ik moest nog 30 km rijden, dus maar door rijden.
Binnenin was van dit geluid overigens niks te horen!
Lager, spanrol en multiriem vervangen. Bij ongeveer 230.000km.
Kosten een kleine 300 euro. Valt onder normaal onderhoud bij auto's met deze km stand en onbekende historie vwb onderhoud.
Eens kijken wat de winter gaat brengen!
Weinig te melden
- 265.000 km
Inmiddels bij 265.000km aangeland. Probleemloos.
Weinig te melden.
Eigenlijk maar 2 dingen voorgevallen :
1. Los schotje in achterdemper.
Demper, Bosal, had binnen 1 jaar schotje los, rammelde nogal. Gerepareerd. Inderdaad gerepareerd.
Stuk blik uitgesneden, schotje vastgelast, blik terug erin en gelast. Alweer 20.000km verder...
2. Klein ongeval met deur, deuk, krassen. Dader weet van niks.
Eigenlijk zonde, maar reparatie is economisch niet rendabel. Kijk nu regelmatig op Marktplaats en Ebay naar een deur, in de juiste kleur.
Verbruik rond de 1 op 9. Nog steeds LPG. Maar met meer stadsverkeer en korte ritten.
Is dus redelijk.
Meer heb ik niet te melden.
Kortom : uiterst tevreden.
Winter weer voorbij
- 275.000 km
Er is wederom weinig te melden.
Zomerbanden weer gemonteerd.
Paar kleinigheidjes :
1. Op LPG na koude start ( koud is hier echt koud : -15 tot -20 ) wat probleempjes. Schakelt eigenlijk bij te koude motortemperatuur over op LPG waardoor bij laag toerental (afremmen) de motor uitviel. Remedie : met de hand overschakelen en iets langer op benzine doorrijden totdat naald van koelvloeistof een beetje om hoog komt.
2. Verdelerkap vervangen.
Verbruik op LPG rond de 1 op 11 momenteel.
Onderhoudsbeurt geweest. Olie, filters etc. Verder niks en we rijden weer verder.
Nog steeds uiterst tevreden. M.n. stoelen en comfortabel weggedrag.
Nieuwe STK (APK)
- 308.000 km
Afgelopen weekend opeens ontdekt dat de STK (Tsjechische APK, maar strenger) niet meer geldig was. Al 3 weken...
Staat hier een forse boete op plus punten. Maar die spaar ik niet op mijn Nederlandse rijbewijs.
Dus volgens de regels hier eerst een revisie-rapport van de LPG installatie zien te krijgen.
Probleem: serienummer van verdamper is niet leesbaar. Zit dusdanig gemonteerd dat er niks af te lezen valt.
Stempel toch gekregen onder het mom van 'als ik het niet kan zien kan de keuringsmeester van de STK het ook niet zien', fictief nummer op rapport geschreven en klaar.
Vervolgens dus de STK.
Pas in 2e instantie....
Remschijven hadden roest. Onzin, het is winter, pekel en de auto stond een paar dagen, dus lichtjes polijsten.
Het reservewiel ligt los achterin, mijn fout, op de originele plaats ligt een LPG tank. Maar hij kon vastgezet worden :)
De kentekenplaat was beschadigd...ik ben hem inderdaad verloren, weer teruggevonden en met boutjes vastgezet, fout, ik heb een staatseigendom doorboord. Staatseigendom verliezen is kostbaar.
Dat is geen kentekenplaat extra bestellen, maar kompleet nieuwe set. Bij de gemeente $$$
Uiteindelijk door de vingers gezien, maar werd wel aangemerkt als "ernstig gebrek" even ernstig als de volgende :
Speling op de fusee links. Dit verbaasde me eigenlijk niet, een paar week geleden heb ik de auto aan de kant gezet na een flinke klap.
Vorst en asfalt schijnen een slechte kombinatie te zijn, dus een flinke klap, veel gerinkel, ik schrok me wezenloos. Alle ruiten zaten er nog in, maar de ca. 5mm ijs die rondom op de auto zat was in een klap verdwenen. Dat was dus het gerinkel geweest. Maar ik zou niet verbaasd geweest zijn als het hele wiel afgebroken was, gat was echt diep en daar ga je dus met 100km/u doorheen.
CO was goed, stationair 0.5% toegelaten, op benzine 0.17 op LPG 0.07%, bij 2500-2800 omw/min toegestaan 0.3% en was 0.27 resp. 0.25%.
Dus uiteindelijk kan zij er weer 2 jaar tegenaan.
Het rijden is verder als voorheen, Probleemloos. Tussentijds 2 kleine mankementjes : verlichtingsrelais en de plastic verbinding tussen draaiknop en kachelschuif. Bekend euvel.
Verbruik op LPG rond de 1:11, soms zelfs 12.
Laatste periode is er wel eens wat sneeuw en dan rij je wat rustiger.
Afscheid
- 320.000 km
Veranderingen in prive-situatie zorgen er voor dat mijn vriendin, die de feitelijke eigenaar was, de auto niet kan houden. Dus heeft ze hem verkocht.
110.000 km is zij in ons bezit geweest,inmiddels 320.000 op de teller. Eigenlijk probleemloos.
Deze week nog even mee op pad geweest, het blijft een fijne reisauto.
Comfortabel, goeie stoelen (die ga ik missen), een heerlijk lopende motor.
Saab bedankt !
De volgende auto ? Waarschijnlijk een tijdje zonder, maar in de toekomst maakt een Saab goede kans.
En over de laatste 12.000 km : geen storing, niks te melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.