Saab 9-3 Coupé 2.0 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Coupé 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 224.000 km |
KM-stand laatst | 263.000 km |
- 230.000 km
We beginnen 2 auto's terug in mijn auto geschiedenis. Dat was een Toyota Corolla 1.6 uit 1999 zo'n lelijke met van die kikkerogen en nog knal groen ook. Erg fijne en betrouwbare auto, maar het verbruik met max 1 op 12 viel best wel tegen. Met de 30.000 km die ik per jaar maak was het verstandiger om een kleine diesel aan te schaffen. De Toyota kon ik binnen een week kwijt aan een vriend en toen dus snel op zoek naar een andere auto. Het budget was niet groot, maar na een poosje zoeken vond ik een Peugeot 206 1.9 diesel. Testritje mee gemaakt en vervolgens de koop gesloten. Toen ik hem net had vond ik hem lekker onthaastend en reed ik er prima in. Dat duurde ongeveer 3 weken.. De 206 viel eigenlijk best tegen. Zo was ik na een maand stiekem al een beetje internet aan het afstruinen. Niets dat binnen mijn budget viel en beter was dan de 206. Tot ik op een dag tegen een saab 9-3 coupe uit 1999 stuitte. op gas! Nooit overwogen, maar na een snelle berekening naar het bedrijf gereden waar hij stond. Hij zag er echt keurig uit en na een proefrit was ik helemaal overtuigd. Wat een heerlijke auto. Vooral de stoelen en de stilte aan boord bevielen mij enorm. Meteen de koop gesloten en 2 dagen later reed ik saab.
Even leuk om tussendoor te vertellen. de 206 bleek geen 160.000 gelopen te hebben maar 360.000. de teller was volgens NAP 2 keer op 0 gezet. Dus voortaan toch maar een auto met NAP kopen.
Nu over de Saab.
Zoals eerder gezegd zag hij er nog super goed uit. zeker voor de 224.000 km die er al op stonden. Er kwam ook nog eens bij dat de auto helemaal naar mijn smaak is. Zwart van buiten, beige van binnen. Met net niet te groot lichtmetaal er onder. Voorin zit je echt riant. De stoelen zijn echt super, ik kan er uren op zitten zonder pijn. Achterin zit je ook heerlijk, mits de passagiers voorin een beetje inschikken.
Helaas of gelukkig is het een 2.0i. Zonder turbo dus. Eigenlijk hoort op een Saab een turbo, maar die kunnen en gaan kapot. De 2.0 met 131pk is krachtig genoeg, dus ik vindt het prima zonder turbo. Ook blijken de 2.0i'tjes het langst mee te gaan van alle motoren van Saab.
Kort na aanschaf ben ik Lid geworden van het saabforum (www.saabforum.nl) Een erg gezellig forum waar je heel erg veel van kan leren. Om mijn auto wat chiquer te maken heb ik er een houten dashboard in gezet en chromen deur hendels. Ziet er erg leuk uit. Al zeg ik het zelf. Ook ben ik via het saabforum aan cruisecontrol gekomen. Die zat er niet op en is toch wel erg fijn. voor 140 euro en een rit naar Antwerpen had ik cruisecontrol. Geen geld voor een originele van Saab.
Problemen.
Ik heb er tot nu toe 1 probleem mee gehad en dat valt de Saab eigenlijk niet aan te rekenen. Het was namelijk met de LPG instalatie. Ik kon niet meer tanken, er ging max. 0.05 liter in. De Saab wegebracht naar een Saab/LPG specialist en die ontdekte dat mijn 80% vullingsbeveiliging stuk was. 380 euro lichter kon ik weer lekker goedkoop rijden. Het verbuik op gas zit meestal tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Dan rij ik lekker door en ook best wel wat korte stukken, dus beter is zeker mogelijk.
Ik heb nu alleen een foto van het interieur, maar meer foto's komen snel
Kleine update en foto´s
- 240.000 km
Even een kleine update.
De saab rijdt nog steeds heerlijk, maar hij laat af en toe een steekje vallen. Ik kreeg de melding Check Engine, hiermee naar de garage gegaan om hem uit te laten lezen. De brandstofdrukregelaar was stuk. Er een ander 2e hands exemplaar in laten zetten en ik kon weer rijden. Verder zijn er 2 knoppen en een asje van de bediening van de verwarming afgebroken. Kost niet veel, maar wel vervelend.
Grote beurt.
Bij 235.000 een grote beurt gedaan. Samen met een vriend bij een doe het zelf garage aan de slag geweest. Voor minder als 200 euro was het gebeurt. Inclusief nieuwe remblokken achter.
De Saab bevalt verder nog erg goed, dat hij soms een klein mankement heeft moet kunnen bij een leeftijd van 14 jaar en 240.000 km.
Voor nog meer foto's zie onderstaande link.
[url]http://s1297.photobucket.com/user/Bosstefan/library/?sort=3&page=1[/url]
Over een maand ongeveer voor de APK dan meer
APK
- 242.500 km
Afgelopen maandag redelijk angstig naar de garage gereden voor een apk. Ik dacht namelijk een lekke uitlaat te hebben. En de auto is op leeftijd met veel km's. Gelukkig was er niets aan de hand en ging hij fluitend door de apk.
Nou ja, bijna fluitend dan. Een paar dagen voor de apk brak er een asje van de luchtregelklep van de verwarming af. Met als gevolg dat ik alleen nog maar lucht op mijn voeten kon krijgen. Zonder ruitontwaseming kom je niet door de keuring, dus ik ben naarstig opzoek gegaan naar een asje en die heb ik gevonden. Hij was er zo ingezet, omdat dit al eerder voor was gekomen. Nu ook het kleppenhuis ven de verwarming gesmeerd om nog een keer breken te voorkomen.
De enige tegenvaller is dat mijn airco echt heel erg lek is. Ik hoopte dat hij nog gevuld kon worden, omdat hij het tot voor kort nog wel deed.
Er was ook een meevaller. De garage waar ik hem bracht (Tema-Automotive, Middelburg) heeft een knalgele 9-3 cabrio als leen auto. met een leuke 185pk. Was leuk om een ochtendje mee te touren.
Op vakantie, onderhoud, banden en een upgrade
- 251.000 km
De Saab weer bij het vaste adres in Middelburg gebracht. Dit keer voor een setje nieuwe achterbanden. De oude zaten er volgens de papieren sinds maart 2005 en ong 80.000km op. het profiel was nog niet eens op, maar de enorme hoeveelheid droogtescheurtjes heeft mij doen besluiten om ze toch maar te vervangen. Moest toch bij de garage zijn voor een kleine beurt. Die kleine buurt is wel wat duurder uitgepakt dan verwacht. Had gevraagd de versnellingsbak olie te vervangen, omdat het schakelen wat stroef ging. dit is nu stukken beter. Door een kleine olielekkage uit de verdeler kap waren een aantal slangen week geworden en bijna dubbel zo dik. Dus voordat het te laat is maar 2 koelslangen en 2 stuurbekrachtiging slangen laten vervangen. De lekkage wordt binnenkort aangepakt.
De monteur kwam ook tot de conclusie dat ik een kleine brandstoflekkage had bij het benzine filter. dit is opgelost door een 2 tal ringetjes te vervangen.
De auto schokt nog al bij plotseling gas geven, ook is soepel schakelen best lastig. het is alsof de hele motor dan in beweging komt. Ik dacht ook aan een motorsteun, maar het blijken de draagarmen te zijn. om dit op te lossen moeten ze allebei vervangen worden. Kost ong €350,- Misschien dat ik dit een keer laat doen als ik wat geld over heb, maar voorlopig vind ik het goed zo. De auto kan er oud mee worden.
Laatst een tweede stabilisatorstang laten monteren en het effect is verbluffend. De auto ligt nu veel strakker op de weg. is veel stabieler rechtuit en in bochten. Terwijl het comfort er niet op achteruit is gegaan. een aanrader dus.
Ook nog een skirt set van een SE model gemonteerd. Ziet er een stuk moderner uit nu. De on-gespoten plastic rand aan de onderkant is nu iets breder en gespoten. Zal er binnenkort een paar foto's van plaatsen.
Het verbruik ligt rond de 1 op 9. De rijstijl lijkt niet heel veel uit te maken. met continu 180 plus door Duitsland komt op 1 op 8 en extreem je best doen kwam laatst op 1 op 10,4. Ik rij dus gewoon lekker door.
Die 1 op 8 haalde ik afgelopen zomer onderweg naar Praag. heen en terug allebei in 8 uur gedaan. was 860km. Ik ben zo'n Nederlander die plankgas door Duitsland gaat. Wel altijd de veiligheid in het ook houdend. Is het te druk dan rij ik gewoon met het verkeer mee en hou altijd veel afstand. Dat zie je soms bij landgenoten wel een anders. De top was zowel op lpg als benzine 203kmh. Verder heeft de auto zich heel de vakantie goed gedragen.
30.000 km en 1 jaar!
- 254.000 km
Afgelopen week de 30.000 km gepasseerd bijna exact zoals berekend. 1 nov is de Saab een jaar in mijn bezit. tijd voor een berekening dus.
Onderhoud: €1940,04
Brandstof: €2692,32
Belasting: € 944,00
Verzekering: € 566,18
Totaal: €6143,54
€6143,54/30.000= €0,2048
Dus 20,5 cent per km. Valt me niet tegen. Op naar de volgende 30.000km
Sterretje er af
- 258.000 km
Na afgelopen jaar al bijna 2000 euro aan onderhoud uitgegeven te hebben hoopte ik dat het nu wel klaar was. Maar helaas.. Er zit toch weer een aantal dingen aan te komen. Vandaar toch maar een sterretje er af.
-Draagarmen voor a €350,-
-Slave cylinder van de koppeling i slek, dus gelijk gehele koppeling vervangen a €800,-
-Stroomverdeler lekt olie, met vervangen worden a €200,-
-Het achterraam lekt behoorlijk, kost een middag werk en een bus goede kit.
Bij elkaar toch een behoorlijk bedrag.
Ik heb even overwogen om de auto weg te doen en weer iets Japans te gaan rijden, maar ik kreeg het niet over mijn hart. Misschien dat ik een beetje besmet ben met het saabvirus. Via het saabforum kan ik gelukkig een aantal onderdelen wel wat goedkoper krijgen. dat verzacht de pijn een beetje.
Dag Saab!
- 263.000 km
Vandaag een andere auto gekocht. Een Nissan Primera uit 2002 met cvt automaat. Met het oog op aankomende mankementen besloten de saab weg te doen.
Het is een erg fijne auto, maar de betrouwbaarheid is mij heel erg tegen gevallen. Mischien dat het een pech geval is, maar voor mij helaas geen Saab meer.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Saab 9-3 Viggen - Op de rollenbank

Klokje rond - Saab 9-3

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was
