Saab 9-3 Viggen - Op de rollenbank
Meer dan 300 pk voor exclusieve 9-3!
46 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Viggen was destijds het absolute topmodel van de Saab 9-3 met zijn 225 pk sterke 2,3-liter turbomotor. Deze gele is volgens de overlevering de enige die ooit nieuw in Nederland werd geleverd. Maas van der Veen en zijn familie zijn tot het gaatje gegaan om de auto tot in de perfectie te herstellen en gingen zelfs nog een flinke stap verder.
Als liefhebber hoor je toch een beetje neer te kijken op de 9-3, want als je het de puristen vraagt, is dat ‘geen echte Saab’. Wanneer de boterbloemgele Viggen van Maas van der Veen komt voorrijden zul je die mening toch echt moeten herzien. De snelle Zweed is een familiestuk. Eigenlijk is hij het eigendom van zijn vader, die een garage vol Saabs heeft. De oude Van der Veen behoort tot de delegatie die uit de auto stapt. De ander is Dion, die de Saab geheel naar wens van de familie heeft afgesteld.
Over de Viggen is Maas ontwapenend eerlijk. “Af fabriek kun je er niet meer van zeggen dan dat de techniek voldeed, maar er kon nog een hoop aan worden verbeterd”, zegt hij. “Dat hebben we dus zelf gedaan. Er is een sperdifferentieel opgezet, een veerpootbrug en de draagarmen en veren zijn verstevigd. In de motorruimte zijn een nieuwe intercooler en turbo geplaatst. Dat zijn echter wel de originele onderdelen. Ook de bak en motor hebben we uit voorzorg vernieuwd. Daarna hebben we de auto laten aanpakken door Dion, een bekende naam in de Saab-wereld. Dat is niet gedaan met het idee om er zo veel mogelijk vermogen uit te halen, maar om er een zo lekker mogelijk rijdende auto van te maken. Hij is wel flink krachtiger, maar ook bijvoorbeeld de ‘rev-hang’, waarbij de 9-3 nog even toeren blijft maken bij gas los, is verdwenen.”
Deze Saab 9-3 Viggen is nu beter dan ooit
Als je dan ook nog bedenkt dat de Saab een nieuw interieur kreeg én volledig opnieuw is gespoten, dan kun je eigenlijk wel zeggen dat er een nieuwe auto staat, die beter is dan de fabriek hem ooit maakte. “Na al die ingrepen is hij eigenlijk nooit op de rollenbank geweest”, vertelt Maas. “Hij rijdt vooral heel goed en dat is het voornaamste. Maar nu de kans er is, zou ik graag weten hoe veel vermogen hij heeft. Een gokje durf ik ook wel aan: 270 pk en 410 Nm”, aldus Maas. Kijk, dat zijn nog eens exacte getallen, daar houden we van. Wanneer de Saab zijn kunstje doet, met rollenbank-chef Ghisbert van Ginhoven achter het stuur, blijkt dat Maas zich deerlijk vergist. De 270 pk verschijnt algauw op het scherm, maar de Viggen raast door tot een klein beetje over de 300 pk, uiteraard tot vreugde van vader en zoon Van der Veen. Alle moeite die in de 9-3 is gestoken, is het dus dubbel en dwars waard geweest. En als je nu meteen een melding instelt op Marktplaats om te wachten tot deze gigant te koop komt, dan hebben we slecht nieuws voor je. “Dat gaat nooit meer gebeuren. Deze Saab blijft familiebezit.”
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 Coupé Viggen |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 48.834 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.290 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 342 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.639 mm / 1.711 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 660 kg |
Banden | 215/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 229 g/km |
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.