Saab 9-3 Viggen - Op de rollenbank

Meer dan 300 pk voor exclusieve 9-3!

46 reacties

Video

De Viggen was destijds het absolute topmodel van de Saab 9-3 met zijn 225 pk sterke 2,3-liter turbomotor. Deze gele is volgens de overlevering de enige die ooit nieuw in Nederland werd geleverd. Maas van der Veen en zijn familie zijn tot het gaatje gegaan om de auto tot in de perfectie te herstellen en gingen zelfs nog een flinke stap verder.

Als liefhebber hoor je toch een beetje neer te kijken op de 9-3, want als je het de puristen vraagt, is dat ‘geen echte Saab’. Wanneer de boterbloemgele Viggen van Maas van der Veen komt voorrijden zul je die mening toch echt moeten herzien. De snelle Zweed is een familiestuk. Eigenlijk is hij het eigendom van zijn vader, die een garage vol Saabs heeft. De oude Van der Veen behoort tot de delegatie die uit de auto stapt. De ander is Dion, die de Saab geheel naar wens van de familie heeft afgesteld.

Over de Viggen is Maas ont­wapenend eerlijk. “Af fabriek kun je er niet meer van zeggen dan dat de techniek voldeed, maar er kon nog een hoop aan worden verbeterd”, zegt hij. “Dat hebben we dus zelf gedaan. Er is een sperdifferentieel opgezet, een veerpootbrug en de draagarmen en veren zijn verstevigd. In de motorruimte zijn een nieuwe intercooler en turbo geplaatst. Dat zijn echter wel de originele onderdelen. Ook de bak en motor hebben we uit voorzorg vernieuwd. Daarna hebben we de auto laten aanpakken door Dion, een bekende naam in de Saab-wereld. Dat is niet gedaan met het idee om er zo veel mogelijk vermogen uit te halen, maar om er een zo lekker mogelijk rijdende auto van te maken. Hij is wel flink krachtiger, maar ook bij­voorbeeld de ‘rev-hang’, waarbij de 9-3 nog even toeren blijft maken bij gas los, is verdwenen.”

Deze Saab 9-3 Viggen is nu beter dan ooit

Als je dan ook nog bedenkt dat de Saab een nieuw interieur kreeg én volledig opnieuw is gespoten, dan kun je eigenlijk wel zeggen dat er een nieuwe auto staat, die beter is dan de fabriek hem ooit maakte. “Na al die ingrepen is hij eigenlijk nooit op de rollenbank geweest”, vertelt Maas. “Hij rijdt vooral heel goed en dat is het voornaamste. Maar nu de kans er is, zou ik graag weten hoe veel vermogen hij heeft. Een gokje durf ik ook wel aan: 270 pk en 410 Nm”, aldus Maas. Kijk, dat zijn nog eens exacte getallen, daar houden we van. Wanneer de Saab zijn kunstje doet, met rollenbank-chef Ghisbert van Ginhoven achter het stuur, blijkt dat Maas zich deerlijk vergist. De 270 pk verschijnt algauw op het scherm, maar de Viggen raast door tot een klein beetje over de 300 pk, uiteraard tot vreugde van vader en zoon Van der Veen. Alle moeite die in de 9-3 is gestoken, is het dus dubbel en dwars waard geweest. En als je nu meteen een melding instelt op Marktplaats om te wachten tot deze gigant te koop komt, dan hebben we slecht nieuws voor je. “Dat gaat nooit meer gebeuren. Deze Saab blijft familiebezit.”

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Coupé Viggen
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.834

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.290 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 342 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.639 mm / 1.711 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 660 kg
Banden215/45WR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
CO2-uitstoot 229 g/km

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.