Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)
Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)Saab 9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo (2000)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet SE Aero 2.0 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf164.500 km
KM-stand laatst187.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nordic happiness in een brabants verpakking

  • 164.500 km

Je kan wel stellen dat ik een Saab fan ben. Het is begonnen in 2007 toen ik, woonachtig in Zweden, mijn eerste Saab kocht; een hazelnoot kleurige 9-5 Aero Sportscombi. Al snel was ik verslaafd aan het heerlijke reiscomfort, de grote TURBO en het plezier wat ik beleefde. Iedere keer weer als ik in stapte en wegreed. Er zouden er nog velen volgen: een zilvergrijze 9-5 Aero automaat (die ik verkocht aan een Nederlander), een 9-3 Aero Convertible en jawel een 900 Classic. Dit afgewisseld met een handvol andere merken en modellen (zakelijk en niet zakelijk). Mijn huidige Saab 9-3 is de opvolger van de 900 Classic. Een heerlijk ding, ik ben blij dat ik er even op mocht passen, maar ik wilde toch graag iets moderners, snellers en vooral .. iets met een open dak. Al een tijdje stond deze bij een KCPerformance waar aan mijn 900 werd gewerkt en toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt was een ruil gauw gemaakt. De 9-3 is door hun helemaal opnieuw opgebouwd zoals ik hem graag na mijn 1e zwarte al had willen hebben. Meer daarover in het volgende stuk ..

270 paarden

  • 165.000 km

Deze Saab 9-3 is geïmporteerd uit Duitsland als een harde maar zeer standaard uitgevoerde 2.0t. Letterlijk van een oude dame geweest die de auto na motorschade had weggezet in haar garage. In 2016 is deze door KCP opgekocht met als doel deze geheel op nieuw op te bouwen, en dat is er dus gebeurd, deels door hun en deels naar mijn wensen.

Hieronder volgt een opsomming van
de verrichte werkzaamheden, die uitgevoerd zijn tijdens de opbouw in 2016 en gedeeltelijk vlak voor aflevering in 2017.

Mechanisch:
- B205R ruilmotor ingebouwd met km stand 137.374 (gedocumenteerd)
- Blacksludge controle uitgevoerd
- Valve cover gasket en Crank shaft gasket vervangen
- Turbo gereviseerd
- 3" downpipe gemonteerd
- Custom Software 270pk/370 nM
- Diesel radiator geplaatst + 82 graden thermostaat
- Intercooler set geplaatst
- Airco system service en opnieuw afgevuld
- Airco pomp vervangen
- 308 mm remmen (incl. nieuwe schrijven en blokken) voor gemonteerd
- Afleverbeurt incl. alle filters, vloeistoffen, bougies etc.

Onderstel
- Bilstein B8 schokbrekers
- KCP verlaagde veren
- nieuwe top lagers en top mounts
- nieuwe draagarmbussen
- steering rack brace
- KCP Single draagarmen
- KCP/Whiteline Swaybars voor + achter
- 17" refurbished Aero velgen met Nokian Z-line banden
- Stuurstangen vervangen
- Uitgelijnd

Cabrio
- Nieuwe cabriokap geplaatst volgens fabriekspec's
- Hydraulische pomp vervangen
- Kap aandrijving vervangen
- Origineel Saab windscherm + hoes aangeschaft

Optisch:
- Lederen Aero Interieur gemonteerd, incl. leerreiniging
- Carbon look dashboard gemonteerd
- Tellerklok van een Aero (incl. turbo meter) geplaatst
- Lederen armleuning geplaatst
- Nieuwe mattenset
- Nieuwe Saab logo's voor en achter, overige verwijderd.
- Aero achter spoiler in kleur gespoten
- Aero kit gespoten en gemonteerd

Hemligheten

  • 167.500 km

"geheimen"; een wolf in schaapskleren. Even los van het feit dat het werkelijk een prachtige auto geworden is, wijd ik alvast een paar woordjes aan het rijgenot.

Waarom zou je de moeite doen, vraagt u? In beginsel omdat ik het een van de mooiste en praktische cabrio's vind die er is en ik het de moeite vond om met behulp van een paar vakmensen er wat beters van te maken. Zoals je wellicht hebt gelezen, heb ik eerder een 'box standard' 9-3 Aero Cabrio gehad. Ondanks het feit dat die ook prachtig was, vond ik het rijgenoot ervan niet optimaal. De automaat en de 2.0T motor vond ik persoonlijk geen fijne combinatie. De wat oudere 4 traps bak was niet echt soepel en bij vlagen wat luidruchtig. Ik miste de 250 pK van zijn voorganger en het weggedrag was matig te noemen. De auto trok structureel naar rescht, waardoor lange ritten vermoeiend sturen was en het weggedrag bij 'kap open' was te beschrijven als 'overstag gaan' in de bochten. Dit even als inleiding op de logische vraag waarom we de moeite nemen om een standaard 9-3 zo grondig te verbouwen. Toendertijd kwam ik al met KCP in aanraking, maar mijn ontbrak toen de wil en de middelen om er uitgebreid in te investeren. Ook kwam er een prachtige BMW 328i eventuele intenties verstoren.

Om een lang verhaal voorlopig even kort te houden: de auto rijdt fenomenaal. Alle aanpassingen zijn goed op elkaar afgestemd en maken er geen stuiterbal van. Op slecht wegdek wel wat uitdrukkelijker aanwezig dan zijn voorganger. Totaal weggedrag is niet meer te vergelijken met zijn voorganger, eerder met een BMW van moderne schnitt. Trekkracht, met name in de 3e versnelling, is angstaanjagend en ik geniet met volle teugen van het open rijden in combinatie met die autoliefhebbers speelgoed.

Belangrijkste probleem tot nu was dat op een tripje naar Zuid/Frankrijk op een (natuurlijk) ongelegen moment het 'check engine' lampje ging branden. Locale garage kon alleen de foutcode uitlezen, maar na telefonisch overleg de garage toch gewoon naar huis gereden, eigenlijk zonder probleem .. al is zo'n brandend lampje in je gezicht natuurlijk geen topper. Bleek de T7 klep te zijn. Deze is vervangen voor een aluminium exemplaar, dus die gaat mij overleven.

DI cassette

  • 180.100 km

Na ongeveer een jaar wederom bezoek gehad van het bij Saab rijders bekende 'check engine' lampje. Dit keert bleek de DI cassette, onstekingsmodule de schuldige met een storing op cylinder 1 + 2. Deze zijn uit een stuk en niet reviseerbaar. Vaak nog wel gebruikt te vinden, maar ik heb voor een nieuwe, fabrieksoriginele gekozen omdat de betrouwbaarheid te verzekeren. Qua kosten wel even schrikken. Bijna €400 bij de specialist, inclusief uitlezen en werkplaatstarief.

Lente; maar nu FF niet.

  • 185.000 km

Laat de lente maar komen. In de winter wordt de Saab gebruikt door mijn ouders als 'weekly driver' in de zomer is de auto bij mij. Dus eerst maar weer even op punt zetten voor het 'open seizoen'. Het groot onderhoud werd uitgevoerd bij de saabspecialist in Delft. Op zich bracht dat niet bijzonders, totale kosten €610 wat stevig is, maar zoals gezegd houd ik de zaken graag bij.

Nadat de auto werd overgebracht met de Paasdagen, had ik ineens op een zonnige dinsdagochend de keuze tussen mijn daily driver en een cabrio. Snel gekozen, dus besloot ik 'sochtends heel vroeg de Cabrio van stal te halen. Helaas bleek dat een ware 'murphy's law' dag te worden. Ten eerste stond de Saab anders geparkeerd dan normaal, en was ik teveel aan het focussen op de handmatige versnelling (normaal rijd ik automaat) en knalde ik tegen een betonnen paal op bij het uitdraaien. Dom - dom - dom maar niet iets om over te huilen. Soit, toch maar naar mijn werk gereden, in mijn logica kon ik afkoelen met de kap open. Helaas ging de Saab in opstand en na 30 km rijden sloeg hij af, om vervolgens wel te kunnen starten maar niet te kunnen blijven lopen. Af laten slepen naar Peter Mink in Breda waar het een knullig dingetje bleek te zijn met één van de vacuumslangen. Gelijk maar de schade daar laten repareren. Geluk bij een ongeluk was dat de vorige eigenaar ook al eens iets aan het linker voorportier had gehad en dat niet mooi gespoten was, dus hopelijk wordt het nu mooier.

Ik ben op mijn gemak aan het uitkijken naar automaat, dat door elkaar rijden van handgeschakeld en automaat is mij te verwarrend. Wellicht een mooie 2.8V6 van de laatste generatie, ik hou van dat geluid, we hebben geen haast.

Den Svaga punkten

  • 185.000 km

. een titel van een Zweedse Wallander DVD die mij het eerst binnen schoot. "Het zwakke punt" .. allée het was er tijd voor zeg maar.

Tijdens de grote lente renovatie meldde zich toevallig een koper. Dus bijdezelfde garage maar een aankoopkeuring laten doen. Dat viel toch wel even tegen. Zowieso bleek de onderhoudende Saab specialist dit wat met de zweedse slag te doen. Allerlei lampjes die defect
waren, een handremkabel die slecht afgesteld was en diverse olielekkages die niet gesignaleerd waren. Erger bleek een verroestte veerschotel, een slechte accu en kapotte ABS computer .. alle drie APK afkeurpunten, 2 maanden na de APK ?? Naast nog wat beginnende roest elders, wat ophangbeugels die vermist zijn en nog wat spul. Toch maar weer een spaarvarken kapot geslagen om alle zwakke punten te verhelpen, het moet gewoon goed zijn.

Na een frusterend nachtje niet-slapen besloten om dit alles te laten repareren. Het heeft wat geld en tijd gekost, maar inmiddels ben ik blij dat ze weer in mijn garage staat en zijn we langzaam weer aan elkaar aan het wennen. Ik hoop dat ze de poetsbeurt van vanmorgen ziet als een teken van vertrouwen.

Eindelijk tijd gehad om nieuwe foto's te maken, waarvan akte ...

Onderhoudshistorie

  • 185.900 km

Hierbij het volledige onderhoudsverslag, dat wordt bijgehouden. Vandaar dat dit altijd onderaan de review staat.

Onder Garantie vervangen door KCP, Oisterwijk
08/04/2017 : Stuurstang Links-voor vernieuwd (klacht: scheeftrekken bij remmen)
08/04/2017 : isolatie motor gereinigd
08/04/2017 : bekleding bagageruimte vastgezet
08/04/2017 : Remschijven voorzien van zinkspray
08/04/2017 : Olielekkage kruiskoppeling verholpen
08/04/2017 : Verlichtingsknop dashboard vervangen
16/05/2017 : Airco Pomp + riem vervangen
16/05/2017 : Verstralers voor opnieuw aangesloten
27/06/2017 : Klep T7 vervangen (na foutmelding P1110) voor aluminium exemplaar.

en verder als volgt:
01/05/2017 : Nieuwe vloermatten (R&D parts Vinkeveen)
01/05/2017 : Lederen armleuning geinstalleerd (R&D)
01/05/2017 : Wielboutkapjes geplaatst rondom.

Na afloop garantie en een 10k oliewissel ben ik voor regulier onderhoud overgestapt naar Saab Specialist Van Leenen in Delft. Deze werkte ook aan mijn 900 Classic, maar even aanzien hoe dat bevalt want hij zit veel dichter bij het stallingsadres van de Saab.

12/12/2017 : Flatcable stuur vernieuwd
12/12/2017 : 2 nieuwe voorbanden Michelin Sport4 225/45
12/12/2017 : Uitlijnen en balanceren

09/03/2018 : Olie en filter vervangen - APK vernieuwd
09/03/2018 : Achteruitrij lamp links en dashboard lampjes vervangen
03/07/2018 : Nieuwe (fabrieks originele) DI cassette

07/03/2019: Groot onderhoud, vloeistoffen, filters en APK
07/03/2019: Nieuwe remschijven/blokken achter en wat kleine klusjes

Vanaf mei 2019 ben ik overgestapt naar Garage Peter Mink in Breda. De vorige specialist laat ik in verder in zijn eer, maar laten we het erop houden dat ik een hogere kwaliteitseisen stel. De eerste ervaringen (hieronder) met Garage Peter Mink zijn zeer positief. Een gezellig en zeer professionele Saabspecialist duidelijk beter thuis in de 9-3 naar mijn mening. Een blinkend schone garage en mensen die de tijd voor je nemen om alles met je door te lopen en er niet voor schromen om jouw auto op de brug te zetten als ze dat doen. Zeer klantgericht.

31/05/2019: Schade linker voordeur herstellen. Deur LV vervangen incl. spuiten en uitspuiten op linker voor/achterscherm
31/05/2019: Airbag computer + sensor vervangen.

29/06/2019: Herstellen diverse olielekkages, Kleppendeksel pakking en div O-ringen+plug vervangen, prof. motorreiniging.
29/06/2019: Luchtmassa meter vervangen
29/06/2019: Nieuwe Accu
29/06/2019: Mistlamp LV en lichtrelais vervangen
29/06/2019: roest herstellen, nieuwe veerschotel LA en gedeelte van de bodemplaat vervangen en behandeld.

Afscheid

  • 187.000 km

De Saab is uit mijn leven vertrokken en hopelijk kan de volgende koper er meer van genieten. Na de laatste reparatie aktie volgde er weer een defect (dit keer aan het dak) en onze relatie was verziekt. Ik heb het laten fixen en de nieuwe koper komt een strak rijdende cabrio die fantastisch onderhouden is.

Evaluerend kan ik wel zeggen dat ik een aantal dingen geleerd heb:
- Koop de beste versie van de auto die je kan veroorloven.
- Durf weg te lopen als er iets niet werkt, het is vaak een topje van de ijsberg (geloof me, ik ben ijsbergen tegen gekomen).
- Blijf zo dicht mogelijk bij orginaliteit. Dat is hoe de fabriek het bedoeld heeft, ik doel hier met name op stuggere veren/dempers etc. Als je een super strak rijdende cabrio wilt, koop dan iets anders (of bij voorkeur geen cabrio). Doe je het toch, blijf bij B4 of B6 dempers, dat is een stuk comfortabeler. B8 veren waren niet mijn ding.
- Onderhoud is alles. Geen stempels in de boekjes, maar duidelijke facturen met specificaties van de werkzaamheden.
- Onderdelen zijn nooit een probleem geweest. Zowel nieuw, orgineel als gebruikt.
- Tuning is leuk (vooral bij inhalen), maar blijf bij Stage 1 (software) en pas je remmen en koeling erop aan. Blijf van de rest af, want slijtage gaat gewoon sneller.
- budgeteer zelf circa 1500 euro per jaar voor onderhoud. Dat ga je nodig hebben als je de auto op peil wilt houden. Wat je het ene jaar niet uitgeeft, komt er het jaar erna gewoon bij. Accepteer dat wat je erin steekt er niet meer uitkomt, het is geen investering. In tegendeel tot wat sommige 'youngtimer' specialisten je willen doen geloven. Het is gewoon een 20 jaar oude auto, die wat zeldzamer wordt
- houd rekening met milieuzones, dat gaat nu en in de nabije toekomst echt een bepalende factor zijn in wat voor auto's ik wel/niet kan rijden.
- Dit soort motoren hebben echt EUR98 nodig anders gaan ze dun lopen en pingelen. Houdt daar rekening mee, dat kost geld als je km's gaat maken.
- Banden slijten sneller ... 200+ pk op de voorwielen is een ding.
- Uitlijnen moet je jaarlijks doen, deze Saabs (ik heb er 2 van dit type gehad) zijn er ZEER gevoelig voor en het gaat je rijcomfort gewoon ten goede als je het aanwent.
- Potverdrie wat is het fijn om in die lekkere Saab stoelen (Aero, leer) met het dak open te rijden in het vroege ochtendzonnetje.

Tot slot nog een woordje over de Saab specialisten in het land. De echte goede allrounders, met klant in het hart zijn zeer dun gezaaid en na een lange Saab carriere denk ik dat er 2 of 3 zijn. Ik nomineer persoonlijk Mink en Haaima in die categorie. De rest heeft een specialisme, en het is belangrijk dat je dat ontdekt en je afvraagt wat je nodig hebt. Sommige schuiven auto's gewoon door na een oppervlakkige opknapbeurt, sommige restaureren tot op het puntje precies. Sommige zijn leuk voor standaard onderhoudsbeurt of zijn gespecialiseerd in een bepaald type. Als er alleen maar 900 Classics voor de deur staan, rijd dan maar door met je 9-5. Sommige zijn goed in onderhoud of tuning, verwacht daar geen aandacht voor andere zaken.

Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met zijn aankoop. Na bijna 15 jaar en in totaal 5 Saab's sluit ik dit hoofstuk af.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.