Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 244.378 km |
KM-stand laatst | 295.000 km |
echt lachen deze auto! Had ik eerder moeten doen
- 253.000 km
Voor het eerst een half jaar geleden een cabrio gekocht en dan meteen de cabrio doe ik het minst mooi vindt: een 9-3 . De Volco C70 cabrio vind ik mooier en tijdlozer, maar eerlijk gezegd wordt ik elke dag steeds gekker op deze auto. Kap open wanneer het niet regent en dan gewoon genieten. Nooit gedacht dat ik in een half jaar al bijna 10.000 km zou rijden!
Kosten:
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Dit is lachen! Fiscaal een bijtelling van een youngtimer, die echt leuk is en een nieuwe onderdelenleverancier van SAAB onderdelen, waardoor het onderhoud echt niet de hoofdprijs kost. Kachel vervangen: kachel 70 euro, loon 40 euro. Echt prima!
Maar ja, een turbo motor van 18 jaar oud met 185 pk, dat kost toch een slok benzine? Ik vind 1 op 12 echt heel netjes, bij lange ritjes kan het makkelijk zuiniger.
Comfort:
In de winter, met de kap dicht, is het geluidsniveau prima te doen, maar we rijden meestal open, ook bij 5 graden, want de stoelverwarming met kachel doet wat ze moeten doen. Prima stoelen, automatische airco (die kap open/dicht herkent), el. ramen, enz. Kortom alles wat we nu mogen verwachten van een luxe auto zat er toen al in! Top dus!
Rijgedrag:
Hier is een conflict aan de hand: Saab ligt goed op de weg, koets tordeert behoorlijk, wielophanging kraakt en remmen zijn goed, maar meer ook niet. Jammer dat een auto met 185 pk en een top van 230 km/u niet betere remmen heeft gekregen. Alles is nagekeken, dus ze zijn goed, maar ze hadden echt beter op hun taak berekend kunnen zijn.
Deze uitvoering, turbo HPT, is schakellui te rijden en erg rustgevend, maar boven de 3000 toeren is echt de beer los! Inhalen? Een fluitje van een cent! Op de snelweg van Duitsland van 140 km/u naar 180 km/u accelereren? Makkie! Een beetje dus een tweeledig karakter, maar ik hou er echt van! Karakter in overvloed.
Funfactor:
Een dikke 10!
Alles functioneert nog prima, dus de elektrische kap gaat elke keer weer goed open en dicht, kap net weer geïmpregneerd en 90% van de tijd open rijden! Elke keer stap ik weer met een glimlach uit deze auto. Ik hoop oprecht dat ik deze auto nog lang mag rijden zonder gekke kosten. Ik vermoed wel dat volgend jaar de versnellingsbak er aan moet geloven, maar dat zien we wel. Voor nu is het heerlijk genieten met een grote G.
Blijft nog steeds genieten!
- 260.102 km
Inmiddels iets meer dan 15.000 km gereden met deze Saab en ik begin steeds beter te begrijpen waarom er nog steeds zo veel van deze Cabrio's rondrijden. Natuurlijk kan je elke auto rijdend houden, maar tegen welke kosten?
Onderhoud:
Inmiddels is het meest serieuze probleem aangepast en dit is goed gelukt: de remmen. Waar eerst remmen vanaf 120 km/u een redelijk hachelijke onderneming was, daar is nu een normale vertraging mogelijk. De schijfremmen zijn vervangen incl. de blokken en natuurlijk bij een Saab specialist, zodat je weet dat het probleem opgelost wordt. Wel meteen maar weer een goede beurt laten uitvoeren en alle lampjes in het dashboard laten vervangen, want de kosten van de lampjes zelf stellen niet veel voor (1,- per stuk). Vervangen duurde 45 minuten, dus alleszins redelijk qua kosten. De kap is door het bedrijf gecontroleerd en was prima. Ik had namelijk een paar dagen last van een weigerende kap. Bij het punt waar de achterruit rechtop staat, stopte de dichtklap show van de cabrio kap. Best wel irritant als je ergens staat waar de kap echt dicht moet. Maar na een paar dagen heeft de kap geen enkele keer meer geweigerd en dat is nu toch wel 5 maanden geleden. Ik noem het maar gewoon karakter.
Verbruik:
Gezien de reactie op mijn vermelding (van ongeloof!) van mijn verbruik kan ik nu iets specifieker zijn. Ik heb geen aanlopende remmen (wat meestal bij deze Saabs een hoger verbruik geeft) en geen andere rare zaken, dus de auto rijdt echt soepel. Inmiddels heb ik ook een tank leeg gereden met een verbruik van 1 op 9 (dus 11l op 100 km). Was puur en alleen stadsritjes en dan is het lastig om een beetje zuinig te rijden. Ik rijd inderdaad de meeste tanks leeg met 1 op 12. Paar keer lang stuk snelweg, rustig toeren over provinciale wegen en dan is dit verbruik voor mij een normale zaak. Ik zit maar heel af en toe hoog in de toeren, voor de rest is het rustig rijden en wat belangrijk is; ik reken elke keer het verbruik uit, dus ik let niet op de verbruiksmeter in de Saab zelf.
Op dit moment staat op mijn verlanglijstje om de voorstoelen aan te pakken. De stoelen zitten na een lange rit nog prima, maar ik vind ze toch een beetje ingezakt. Ook is er een naad los, dus dat is slordig. Het leer vind ik zelf nog prima, hoewel het wel wat harder is geworden. De kwaliteit van dit leer is prima, zeker na 18 jaar. Net weer ingevet en zometeen maar even de stoelen opnieuw laten vullen.
Ik twijfel nog of ik een windscherm ga aanschaffen. Het feit dat je deze meeneemt en dus altijd moet laten zitten vind ik erg jammer. De opvouwbare komt pas bij het latere model. Ik heb begrepen dat er ook een elastische hoes is die tussen de hoofdsteunen achter gespannen kan worden en ook al behoorlijk werkt. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan houd ik me aanbevolen! Zonder windscherm gaat het ook goed, alleen op de snelweg gaat het boven de 110 km/u wat meer waaien.
Conclusie:
Ik ben nog steeds dik tevreden met deze cabrio en ik denk dat deze voorlopig nog wel blijft.
Blijft een erg leuke auto!
- 269.211 km
Inmiddels al weer bijna 10.000 km erbij sinds de vorige review, maar de kilometers gaan toch iets minder hard. Heeft er mee te maken dat onze classic mini na 6 jaar schorsing inmiddels weer rijdt en daar worden we ook blij van!
Kosten:
De Saab is inmiddels 20 jaar oud en wat op valt is dat het gewoon een auto is die je elke dag kan gebruiken en die je in alle comfort van A naar B kan brengen. Inmiddels wel een windscherm aangeschaft en blijkt dat deze gewoon toch in de kofferbak past. Heb ik nog nergens terug kunnen lezen, dus bij deze is het genoemd. Zo'n windscherm voegt toch wel heel wat comfort toe bij open rijden. Alleen vrieskou en regen zorgt er nu voor dat we niet open rijden, voor de rest wordt de cabrio gebruikt waarvoor die gemaakt is.
Inmiddels zijn de originele (!) schokdempers vervangen en dit scheelt echt wel. Voordempers waren totaal niet duur, achter toch wel een stukje prijziger, maar voor 500 euro rijdt deze toch wel weer prinsheerlijk. Wel moest er achter een stukje gelast worden.
Storing bij 267.400km gehad
En dan wil de Saab niet meer starten. Startmotor draait, dus accu is goed, zal wel met de brandstof te maken hebben. En ja, de Wegenwacht heeft wat tikken op de brandstof pomp gegeven en weer starten. Hoewel gewoon doorrijden wel kan, heb ik toch maar besloten om de pomp te vervangen. De garage vertelde me dat een setje meer dan 400 euro, excl. montage ging kosten, maar dan werd o.a. ook de vlotter enzo vervangen. Toch maar op aangedrongen om alleen de pomp te vervangen. Wel 2,5 uur arbeid, maar pomp zelf is 100 euro. Scheelt best wel.
Voor de rest geen verrassingen, behalve dat het nog steeds heerlijk rijden is en genieten is.
Verkocht aan een liefhebber
- 295.000 km
De Saab cabrio is verkocht. En dan merk je dat het aanbod enorm is in deze cabrio's. Geeft je toch wel te denken dat de Saab's dus toch niet slecht in elkaar zitten. Ik had begin van het jaar delen van de bekleding laten repareren en het stuurwiel opnieuw laten schuren en verven, want de auto moest er natuurlijk nog wel een beetje goed bijstaan. In april 2019 de auto te koop gezet en na het eerste bod van 500 euro ben ik niet netjes gebleven. wat een ongelooflijke K..zakken zitten er toch bij op Marktplaats! Onder het mom van 'ik mag toch vragen wat ik wil?' verwachten ze ook nog dat je netjes antwoordt, nou niet dus. Uiteindelijk zijn er wel serieuze bedragen geboden, maar met de zomervakantie in aantocht heb ik gewoon de advertentie ingetrokken en zijn we door enkele Zuid-Europese landen gaan toeren. Olie en filtertjes vervangen en gewoon op weg gaan. 3700 kilometer in 12 dagen. Van -1 graad tot 43 graden, geen enkel probleem. En echt een mooi verbruik tijdens de hele reis van 1 op 12!!! Heerlijk door o.a. Toscane getoerd en genoten met een grote G. Inmiddels bij terugkomst ging de kap niet meer soepel open, maar openen en sluiten ging nog wel. Toch besloten om de Saab te verkopen en verkocht aan een liefhebber. En ja, in het voorjaar krijg je er meer voor, maar huur maar eens een cabrio voor 2 weken.... Ik vang in ieder geval liever minder geld van een liefhebber.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Saab 9-3 Coupé 2.3 Turbo Aero | One of a kind |
- 2001
- 257.852 km

Saab 9-3 Cabrio 2.0t S|Leer|Cabriolet|Zojuist APK en beurt gehad
- 2002
- 156.647 km

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Automaat Ecc Cruisecontrol Leer Stoelverwarming Pdc Xenon Lm Velgen Trekhaak ***Youngtimer***
- 2002
- 155.319 km