Saab 9-3 Cabriolet S 2.0 (2000)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet S 2.0 (2000)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet S 2.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 165.000 km

Hoewel ik pas een kleine 4 jaar mijn rijbewijs heb is deze saab alweer mijn 4e auto.
Gezien de voorganger zou ik zo in de autoweek rubriek de ommezwaai kunnen.
Wat dat betreft ben ik ook niet zo heel erg merkentrouw, eerder een true petrolhead die zoveel mogelijk leuke auto's wil bezitten.
Hier even in het kort mijn automobiele CV:
eerste auto was een '91 Alfa Romeo 33 1.3
tweede auto was een '97 Alfa romeo 145 1.6ts
derde auto was een '03 fiat stilo abarth 2.4 20v
en nu dus de Saab...

Hoe ik er zo bij terecht ben gekomen....
Mijn partner en ik waren beide na langere tijd in de stilo een beetje verveeld door de auto dus werd het tijd voor wat nieuws.
Al snel waren we het er over eens dat het een cabrio moest worden alleen welke?
Wij gekeken wat er binnen ons budget aan leuke cabrio's te koop was en delijst was schikbarend kort:
- De Alfa Romeo spyder type 916
- De saab 9-3 cabrio

Na verscheidene proefritten in beide auto's schrok de Alfa ons meer en meer af (goede exemplaren waren te duur, voor ons budget alleen maar rotzooi)
Bij saab ligt dit echter wel anders, zeker wanneer je voor de basis 2.0 turboloos gaat kan deze auto tonnen lang betrouwbaar rijplezier geven!
Wat me meteen opviel ten opzichte van zijn voorgangers is dat deze auto veel meer comfort en iets minder sportiviteit biedt.
Hoewel de specs niet erg indrukwekkend zijn is deze auto altijd aardig bij de les. De motor opereert echter wel op de achtergrond en laat alleen echt van zich horen wanneer je het volle vermogen aanspreekt. De vermogensopbouw is dan ook mooi lineair en ik sta er zelf nog regelmatig versteld van dat een auto van 1350 kg met 131pk zo lichtvoetig aan kan voelen.
Bijna direct na aanschaf heeft de auto een dagje bij de speciaalzaak gestaan. Door de Stilo was ik nl wel wat verwend geraakt op het gebied van in-car entertainment en overall luxe
Zodoende dat de auto nu voorzien is van Touchscreen navigatie/audio installatie met usb poort en bluetooth voor de mobiele communicatie. Daarbij heb ik ook xenon koplampen in smaakvol wit licht laten monteren (geen verblindend irritante blauwe gloed dus). Als laatste, vanwege het belabberde zicht naar achter met gesloten kap, heb ik een achteruitkijkcamera laten monteren. Deze zit geintegreerd in de kentekenplaathouder en het beeldscherm zit keurig ingebouwd waar vroeger de asbak zat.
Echte mankementen heb ik nog niet gehad, 1 keer een haperende softtop maar dit is onder garantie door de dealer verholpen.
Verder hb ik via marktplaats een windschot (aanrader) op de kop weten te tikken en een setje lichtmetaal (Mw Sabrio was geleverd op staal met winterbanden) van het type longspoke in 16" uitvoering.
Lang leve het internet!

Bij 163.000km een aanrijding gehad buiten mijn schuld, schade is snel en vakkundig gerepareerd doorde vaste plaatwerker van de Dealer (hulde!)
Meteen is er een andere achterlichtunit ingezet (op koste van verzekering tegenpartij, ondanks dat deze bij aankoop al gescheurd was)
Ook zijn de naafkappen van de longspokes opnieuw zilver gespoten.
De velgen zelf gaan van de winter naar de poedercoater.

Tot op heden dus niets dan plezier gehad met mijn zweedse schone, nu maar afwachten of we hiermee langer dan een jaar blijven rijden (ik gok van niet)

UPDATE
Inderdaad, de sabrio heeft het slechts een klein jaartje vol kunnen houden. Maar ditmaal vanwege mijn werk, ik moest meer gaan reizen dus kwam er een dieseltje, een citroen C4 coupé uit 2005. Nu heeft ook die auto zijn tijd weer gehad na ongeveer 18 maanden en 70.000 km. Tijdelijk heb ik nu een huurauto, daarna de nieuwe auto waar ik wellicht weer een revieuw bij van ga houden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens