Rover 75 2.0 CDT Business Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 75 2.0 CDT Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Je hoeft niet echt Anglofiel zijn om een Rover 75 te waarderen, maar ’t helpt wel: met die Britse vlaggetjes op de C-stijlen. Wie instapt, ziet hout, leer en chroom. En dan die vormen van klokken en meters in het dashboard: ik ken in Engeland een museum met klokken uit het eind van de 19e en het begin van de 20ste eeuw waar vast ook de Rover-ontwerpers zijn langsgeweest.
De 75 stuurt probleemloos. Niet zo messcherp als de Alfa 156, maar de bochtensnelheid ligt echt niet veel lager voordat-ie rare dingen gaat doen. Langer geleden had ik twee 600’s, listige auto’s want onderstuur ging plotsklaps over in overstuur. Vermoedelijk was toen het onderstel niet afgesteld op de (zwaardere) dieselmotor. Bij de 75 is dat dus beter geregeld. Wat absoluut opvalt, is de rust in de auto. Boven de 180 (op de Autobahn) ga je de 75 horen, net als bij doorschakelen tot op het toerenrandje. Geen misverstand: de 75 prefereert in alles een rustiger rijstijl. Hij kan snel, maar liever niet. Kortom: een relaxte auto-met-uitstraling voor wie dagelijks in de filestaat. Eerst dacht ik nog dat de voorstoelen te kort waren, maar na ritjes Parijs en Montreux (nonstop) weet ik beter. Zo comfortabel zit de stoel, dat je bijna gaat verlangen naar een knapperig houtvuur en een glas malt whisky. Tenslotte ben je twee beetjes Anglofiel...
PROBLEMEN
Géén
Update 10 april 2008, kmstand 142.000
Binnenkort loopt het vierjarige leasecontract af. De teller staat dan op bijna 150.000 km. Met spijt zal ik afscheid nemen van de 75; en dat heb ik voor het eerst na elf eerdere lease-auto’s. Voor mijn gevoel is de auto steeds soepeler gaan rijden. Exclusiever werd hij ook sinds MG Rover in 2005 de productie staakte, zeker in Damson Red, een typische jaren vijftig kleur voor Britse auto’s. Zuiniger werd-ie ook al. Bij langere ritten door Duitsland en Italië toerenteller op 3.000 (+/- 140 km/u) houden; en je rijdt met die relatief zware auto zomaar 1 op 21.
Jammer dat ik geen nieuwe kan bestellen. Toch valt te begrijpen waarom de 75 niet meer gemaakt kon en kan worden. Vanaf de fabriek zal hij met verlies de markt zijn ingezet als je kijkt naar uitrustingsniveau, Honda-wielophanging en BMW-techniek. De nieuwprijs van toen lag zeker 30% lager dan die van een vergelijkbare BMW uit de 3-serie.
Problemen? Eén keer is de 75 stilgevallen vanwege een defect relais, veroorzaakt door een kabelbreuk die op zijn beurt vermoedelijk het gevolg was van schade toen ik bij de zware storm van 18 januari 2007 tegen een forse boomtak botste. Verder alleen normale onderhoudskosten. That’s all folks. Perfecte auto, dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.