Rover 75 2.0 CDT Business Edition (2004)

autoreview

Rover 75
Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75 - interieurRover 75 - interieurRover 75 - interieur

Signalement

Uitvoering75 2.0 CDT Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Je hoeft niet echt Anglofiel zijn om een Rover 75 te waarderen, maar ’t helpt wel: met die Britse vlaggetjes op de C-stijlen. Wie instapt, ziet hout, leer en chroom. En dan die vormen van klokken en meters in het dashboard: ik ken in Engeland een museum met klokken uit het eind van de 19e en het begin van de 20ste eeuw waar vast ook de Rover-ontwerpers zijn langsgeweest.
De 75 stuurt probleemloos. Niet zo messcherp als de Alfa 156, maar de bochtensnelheid ligt echt niet veel lager voordat-ie rare dingen gaat doen. Langer geleden had ik twee 600’s, listige auto’s want onderstuur ging plotsklaps over in overstuur. Vermoedelijk was toen het onderstel niet afgesteld op de (zwaardere) dieselmotor. Bij de 75 is dat dus beter geregeld. Wat absoluut opvalt, is de rust in de auto. Boven de 180 (op de Autobahn) ga je de 75 horen, net als bij doorschakelen tot op het toerenrandje. Geen misverstand: de 75 prefereert in alles een rustiger rijstijl. Hij kan snel, maar liever niet. Kortom: een relaxte auto-met-uitstraling voor wie dagelijks in de filestaat. Eerst dacht ik nog dat de voorstoelen te kort waren, maar na ritjes Parijs en Montreux (nonstop) weet ik beter. Zo comfortabel zit de stoel, dat je bijna gaat verlangen naar een knapperig houtvuur en een glas malt whisky. Tenslotte ben je twee beetjes Anglofiel...

PROBLEMEN

Géén

Update 10 april 2008, kmstand 142.000

Binnenkort loopt het vierjarige leasecontract af. De teller staat dan op bijna 150.000 km. Met spijt zal ik afscheid nemen van de 75; en dat heb ik voor het eerst na elf eerdere lease-auto’s. Voor mijn gevoel is de auto steeds soepeler gaan rijden. Exclusiever werd hij ook sinds MG Rover in 2005 de productie staakte, zeker in Damson Red, een typische jaren vijftig kleur voor Britse auto’s. Zuiniger werd-ie ook al. Bij langere ritten door Duitsland en Italië toerenteller op 3.000 (+/- 140 km/u) houden; en je rijdt met die relatief zware auto zomaar 1 op 21.
Jammer dat ik geen nieuwe kan bestellen. Toch valt te begrijpen waarom de 75 niet meer gemaakt kon en kan worden. Vanaf de fabriek zal hij met verlies de markt zijn ingezet als je kijkt naar uitrustingsniveau, Honda-wielophanging en BMW-techniek. De nieuwprijs van toen lag zeker 30% lager dan die van een vergelijkbare BMW uit de 3-serie.

Problemen? Eén keer is de 75 stilgevallen vanwege een defect relais, veroorzaakt door een kabelbreuk die op zijn beurt vermoedelijk het gevolg was van schade toen ik bij de zware storm van 18 januari 2007 tegen een forse boomtak botste. Verder alleen normale onderhoudskosten. That’s all folks. Perfecte auto, dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.