Rover 620 Di (1999) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 620 Di |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 416.000 km
*** Update 03-01-2011: het is allemaal wat sneller gegaan dan verwacht. Woensdag 05-01-2011 ruil ik mijn trouwe en spaarzame Rover in tegen een Toyota Avensis 1.8 vvti van mei 2002. Er is een nette 740 euro's van de vraagprijs af gegaan. Afschrijving van 6.260 euro's over 8 jaar en 9 maanden. In die tijd 216.000 km's mee afgelegd.
Dit is een vervolg van mijn review van 12-04-2004. In maart 2002 is auto voor 7000 euro gekocht van een handelaar in ex-lease. Mede door een volledige onderhoudshistorie is tot aanschaf overgegaan. Velen verklaarden mij toen voor gek maar wij zijn nu bijna 8 jaar verder. Slooppremie brengt 1000 euro op. Tel uit de winst...
Ik moet zeggen dat de auto mij erg goed bevalt. Daarbij hou ik met name rekening met prijs/kwaliteit verhouding. Als particulier autobezitter leg ik al 15 jaar lang gemiddeld 30000 km per jaar af en met de Rover 600 di waren het plezierige km's. Qua dynamiek legt hij natuurlijk af tegen mijn vorige auto's ( Alfa 33, Peugeot 205 1.9 en Nissan Primera lpg ) maar zijn kwaliteiten liggen op andere vlakken.
Ontwerp: is zeer geslaagd, gewoon chique en de klassieke lijnen die altijd mooi blijven.
Motor en transmissie: motortechniek is allang achterhaald maar heeft zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid meer dan voldoende bewezen. Heerlijk cruisen met 140/150. Daarboven nemen verbruik en herrie flink toe. Top is nooit getest. Gemiddeld verbruik 1:16,5.
Weggedrag en remmen: rechtuitstabiliteit uitstekend met standaard 195/65/15. De remmen zijn voldoende, mis ABS niet. Is een goede snelweg vreter. Met de Rover worden de grenzen niet opgezocht.
Comfort: wel goed in algemeen, stoelen zitten prima. Perfect voor lange ritten. Binnen- en kofferruimte vallen tegen. De design is daar debet aan. De Primera was ruimer. Uitrusting compleet, mis alleen verwarmde buitenspiegels. Airco niet koel genoeg. Cruise control zit erbij als optie.
Praktisch: net zoals alle andere sedan's. Wel handig de in delen neerklapbare achterbanken. Minder handig de grote draaicircel.
Onderhoud: relatief weinig. Olieverversen om 15000 km. Distributieriem bij 140000 km. KN-luchtfilter regelmatig schoonmaken. Nu en dan flesje Wynn's in de tank houdt de boel perfect schoon. Bij APK bekijkt mijn monteur alles ook echt grondig zodat een zogenaamd groot onderhoud niet nodig is. Buiten de banden, remmen en riemen zijn de volgende vervangen:
260.000 km: ashoes en accu.
285.000 km: voorpijp met flexiebele deel.
287.000 km: startmotor ( gereviseerd )
290.500 km: linker electrische raammechanisme. Ging slechts om een kapotte geleidewieltje :-(. Schade 220 eu.
300.000 km: verdamper plus droger. Pech? Verdamper ging lekken nadat de airco enkele maanden eerder opnieuw is gevuld. En eerst persen natuurlijk. Ik vermoed sterk dat het daaraan gelegen heeft.
310.000 km: versnellingsbakolie ververst, zeer aan te bevelen bij alle auto's met hoge km-standen.
319.000 km: uitlaat midden, is voorlaatste deel, vervangen.
321.000 km: rechter ashoes.
325.000 km: kachelventilator ! Kost nieuw meer dan 400 eu. Een gebruikte ingezet voor 120 eu.
329.000 km: stukken roestige remleidingen vervangen, de rest schoongemaakt en in tectiel gezet.
350.000 km: accu en startmotorrevisie.
Wat eraan zitten te komen zijn: koppeling en achterdemper, die zijn nog origineel !
Update 23-12-2007, inmiddels 371.500 op de klok:
360.750 km: koppeling en schakelstang vervangen. Hoofd- en/of hulpkoppelingcilinder lekt maar doet het werk naar behoren. Half jaar na vullen van vrijwel lege reservoirtje is niveau met 1,5 cm gezakt. Vrijwel tegelijke tijd een (2e hands) tuningbox aangesloten. Meer koppel tussen 2 en 3 duizend toeren is merkbaar. Het verbruik daarin tegen is ietje afgenomen. De nieuwe koppeling heeft natuurlijk ook daaraan bijgedragen.
Update 25-12-2008, inmiddels 387.300 op de klok.
Afgelopen jaar is buiten een klein onderhoud de remklauw rechtsachter samen met nieuwe blokken vervangen. Sinds een half jaar tank ik V-power. De motor loopt merkbaar soepeler. Verbruik 1:17. De wynns wordt achterwege gelaten.
Update 26-12-2009, 402.200 km op de klok.
Afgelopen jaar is buiten een klein onderhoud de originele ( 1 ste ! )achterdemper vervangen door een aftermarket exemplaar.
En nu na 3 jaar weer een nieuwe accu...
Update 01-01-2011, 416.000 km op de klok.
Buiten banden, olie en dergelijke is in september 2010 de voorpijp vernieuwd. Via Ebay in UK aangeschaft voor ca. 55 eu incl verzendkosten.
PROBLEMEN
Tegenvallers waren de electrische raammechanisme, startmotor en verroeste remleidingen. Misschien de verdamper in mindere mate.
Olie lekkage is niet verergerd. Tussendoor olie bijgieten blijft onder 1 liter.
Update 23-12-2007:
Na een nacht stilstaan bij lage temperaturen start de motor steeds moeizamer. Nu begint het al bij 5 graden boven nul. Heeft de motor eenmaal gelopen zijn geen problemen meer op dezelfde dag. Startmotor en accu zijn goed. 1 gloeibougie, de meest moeilijk bereikbare, is stuk. Kan ook liggen aan onvoldoende compressie. Probleem voorlopig opgelost door gebruik van een jumpstarter.
Verder heb ik gevoel dat de turbo vermoeid is geraakt. Maar zolang alles naar behoren doet blijf ik daarvan af. Meer valt niet te vermelden!!
Update 25-12-2008.
Nu ik sinds een half jaar V-power tank start ie wat makkelijker. Koud trekt de motor ook veel beter op dan vorig jaar. De kapotte gloeibougie zit er nog steeds in. Vervanging wordt gecombineerd met distributieriem ( 420.000 km ) waarbij de inspuitpomp eraf moet. Meer valt wederom niet te vermelden.
Update 26-12-2009.
Steeds meer problemen met koude start. In de afgelopen strenge vorstperiode heb ik 2 keer een jumpstarter moeten lenen. Nu zit een nieuwe accu in. Ben benieuwd over de rest van de winter.
Update 23-01-2010.
Startprobleem is opgelost door montage van een 2e accu in de kofferbak. Simpel en doeltreffend.
Eerdere plannen om de Rover weg te doen tegen de slooppremie is uiteraad van de baan. In 2011 zijn de distributieriemen aan de beurt rond 420.000 km. Dat gaan we nog wel meemaken denk ik.
Update 01-01-2011
In de herfst van 2010 begon de motor zo nu en dan te hikken. Tot 3 keer tot viel de motor uit op de snelweg. Gelukkig kon ik de auto direct weer aan de praat krijgen. Kapotte injectoren en/of brandstofpomp behoorden tot de mogelijkheden. Maar na een paar flessen brandstoftoevoegingen zoals Dieselpower3, Wynns en STP loopt de motor nu weer als een zonnetje. Koude start bij 10 graden onder nul verliep zelfs soepeler dan voorheen.
Recente garagebezoek heeft problemen van de reminstallatie aan het licht gebracht: versleten hoofdremcilinder en/of booster. Zal voor de APK gerepareerd moeten worden.
Ik ben nu ernstig aan het overwegen om de 600di weg te doen. Ik rijd nu te weinig meer om in de distributieriemen en reminstallatie te investeren.
Lijst aan vervangingen lijkt lang maar er waren best weinig ongewone dingen kapot gegaan. Zeker gezien kilometerstand.
Bij km-stand 416.000 zijn de volgende onderdelen nog fabrieksaf: turbo, luchtmassameter, injectoren, hoofd- en hulpkoppelingcilinders en radiator.
Nu Rover officieel niet meer bestaat wordt geschiedenis alleen geschreven door Rover-bezitters in onder andere Autoweek. Laten we dat met z'n allen koesteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.