Rover 214i (1997) #2

autoreview

Rover 214i (1997)

Signalement

Uitvoering214i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf154.680 km
KM-stand laatst197.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Ervaringen

  • 153.315 km

Zoals beloofd, ga ik ook over mijn nieuwe aanwinst weer mijn ervaringen met u delen. Na een hoop pech in het afgelopen jaar nu hopen dat deze auto (nu mét garantie) het langer vol gaat houden.

Wederom gekozen voor een Rover (jaja, ik had beter een 'grijze' japanner kunnen kopen, ik weet het maarja, soms gaat emotie boven verstand). Reed bijna dagelijks in mijn Rover 111L langs het occasion-center waar deze bordeaux-rood gekleurde bolide gestald stond. Na de pech met de remmen van de 111L direct maar eens gaan kijken voor de 200 bij de desbetreffende zaak.

Wat een mooie auto is het toch, die grille, die stoere bips.
In een mooie kleur, met (niet vaak voorkomend;) meegespoten stootranden aan de zijkanten, meegespoten kofferbakhendel (boven kenteken) en deurgrepen. Uitgevoerd met lichtmetaal, een smetteloos interieur (met wat extra hout om de luchtroosters), en mistlichten.

Voor de 111L kon ik, ondanks de staat waarin de auto op dat moment verkeerde, nog een mooie inruilprijs verwachten, die tot mijn (en van u waarschijnlijk ook wel) verbazing bijna gelijk was aan de aanschafprijs. Uiteindelijke reden van dit voorstel; een klant die heeft een Rover 100 in onderhoud.

Al met al een mooie prijs kunnen afspreken, inclusief 3 maanden garantie, afgeleverd met een beurt en nieuwe APK.

Nu kan het plezier beginnen. Met nog vier zo goed als nieuwe bandjes start het avontuur met de 214i uit 1997 (75 Pk uitvoering, geen Si). Wat me direct opvalt; comfort. De veerbollen van de vorige Rover waren zo lek als een mandje en de voorlip sleepte zo ongeveer over de grond. Daarbij denkende dat echt daadwerkelijk elke, maar dan ook echte elke, stoeptegel voelbaar was is het niet zo moeilijk voor te stellen dat ik de Rover 200 voor comfort met uitmuntend beloon.

En daar is eigenlijk de hele auto op gebouwd, comfort en rust. En dat bevalt me. Omdat ik voornamelijk korte ritjes maak kwam ik op een eerste verbruiksmeting van 1:12,5 uit. Nu, ruim een maand verder, is dit al opgeschroefd naar 1:13,4. Op de lange afstand heb ik een verbruik mogen meten (nog slecht eenmaal voorgevallen) van 1:14,4. Lang niet slecht dus. Bijna vergelijkbaar met de 100 (die 150 kilo lichter is).

Ik ben zelf 1.72m lang en zit prima in de auto, maar ik denk dat iemand die nog een stuk langer is dan mij best weleens moeite zou kunnen krijgen met de instelbaarheid van de stoel/stuur. Ik heb namelijk het stuur al in de hoogste stand staan. Daarnaast is de stoel niet in hoogte verstelbaar. Niet dat het mijn probleem is, want ik zit voortreffelijk (als een koning op zijn troon).

Op een piepje en een kraakje uit het interieur na niets dan lof over de afwerking. De motor kan prima meekomen met het verkeer, zet geen zoden aan de dijk maar biedt een prima kameraad voor de lange afstanden.

Een heerlijke auto waar ik nog een hoop plezier mee ga beleven.
En dat plezier zal ik jullie niet onthouden maar delen in deze review.

Tot de volgende keer!

Genot & Gezeik

  • 158.000 km

Even een paar tegenslagen, de auto nu iets meer dan 2 maanden in bezit en al 2 keer stilgestaan. Gelukkig onder garantie en dus is alles netjes opgelost en vervangen. Zo heb ik een nieuwe startmotor, nieuwe accu, nieuwe ruitenwissermotor, nieuwe kachelmotor, mistlichten gerepareerd. En hij start nu eindelijk op een manier die ik graag eerder had willen voelen.

Al met al blij dat ik garantie heb en zonder verdere kosten weer mag touren in m'n geliefde bak. Gemiddelde verbruik is redelijk stabiel met een uitschieter naar boven; 15,3 km/liter. Voor de rest zo'n 13,5km/liter (voornamelijk korte ritjes!). Ben ik toch weer erg blij mee.

Comfort is nog steeds echt het grootste pluspunt. Nooit last van m'n rug als ik een dag in de auto heb gezeteld. Hij schakelt en stuurt voortreffelijk en geniet 't meest tussen de 100 en 110 km/u. Bij die snelheid zou ik wel uren kunnen rijden.

Al bijna 5 maanden plezier!

  • 164.000 km

Bijna de gehele inboedel onder de motorkap is al vervangen, en binnenkort word ook nog de koppelingsplaat onder garantie vervangen. Toch wel beter zo'n garantie-afspraak. Daarna een grote beurt en dan hoop ik toch eens maandenlang probleemloos te kunnen rijden in deze fantastische auto.

Want... wat ziet hij er fantastisch uit, en ja, wat rijdt hij heerlijk. Het sturen gaat precies goed, de vering is prima en de stoelen zitten goed.

Alleen bij hogere snelheden is hij wat vaag. Bij 120 km/h gaat de auto een beetje 'zweven'. Hij stuurt dan wat indirecter, en de wind beukt de auto wat heen en weer (waarschijnlijk ook door het relatief lage gewicht van 963 kg).

Natuurlijk is het jammer dat er zoveel kapot gaat, en de meeste mensen schrijven dit ook af aan de betrouwbaarheid van Rover. Maar dit kan bij elke auto gebeuren, vroeg of laat gaat er toch wel iets kapot. Ben daarom erg blij met de garantie en de goede service die ik krijg bij Toon (Scheffers Automobielen te 's-Gravendeel).

De komende kilometers verwacht ik eigenlijk niet zoveel problemen. De distributieriem moet over ±20.000 km en alleen de voorste remmen moeten vervangen worden.

Hou jullie op de hoogte!

Grote beurt genoten

  • 169.600 km

De auto heeft recent een grote beurt genoten en naast de gebruikelijke bougietjes en vloeistoffen ook nog de multisnaar, een verdelerkap en mooiste van allemaal: het stuur. Heb een hout met lederen stuurwiel (origineel Rover) op de kop getikt en die laten plaatsen, staat prachtig!

De auto rijdt weer als nieuw en ben zelf ook nog even aan de slag geweest met betrekking tot de interieur verlichting daar alleen de knop voor de mistlichten-vóór nog verlicht was. Echt ieniemienie lampjes vervangen en voilá alle knopjes zijn weer zichtbaar in het donker. Ook het lampje van de klok is vervangen zodat ik 's-ochtends ook eens op tijd kom op m'n werk.

Voor de grote beurt had ik wat laatst van stotteringen bij het optrekken/versnellen in de 3de versnelling. Dit is nu gelukkig verholpen.

Vanaf volgende maand heb ik mijn auto niet meer nodig voor het werk en zal mijn aantal per maand gereden kilometers drastisch gaan zakken. Op zich vind ik dit wel jammer maar het scheelt daarentegen weer een hoop geld, benzine alswel onderhoud.

Uiteraard blijf ik jullie op de hoogte houden en... ik heb eindelijk een auto die het langer dan een half jaar met mij volhoud. Haha, moet je mijn andere reviews maar is lezen (vooral die van de Lancia (A)).

Sneeuw op komst!

  • 173.200 km

* Update: Foto nieuwe stuur geplaatst

Heb nu al voor de tweede keer in de sneeuw gereden met de 200. Gaat hem opzich prima af. Is weer eens wat anders dan met een Rover 100 (vorige winter) waarvan de veerbollen zo lek waren als een mandje en die continu vastliep in de sneeuw haha. Ben alleen wel beetje laat met het zoeken naar winterbanden daar ze vrijwel overal uitverkocht zijn. Heb ook vernomen dat er een onderzoek is geweest naar het verschil tussen zomer en winterbanden maar dat dit minimaal is? Weet niet of dit waar is maar anders laat ik er gewoon zomerbanden op draaien.

Hoop ook dat het roesten mee zal vallen getuige de 100 die vorige winter volledig weggeroest is vanaf de achterwielkasten naar boven...

Hij rijdt nog steeds als een zonnetje, echt een genot om mee te rijden. Heb alleen wat problemen gehad met het stationair draaien van de motor. Bleek uiteindelijk de inlaatspruitstukpakking te zijn (weer € 135 verder). Die was gelukkig niet krom maar wel zo lek als een door een hond stuk gebeten gympie.

Even een korte opsomming van alles wat in 8 maanden vervangen/gerepareerd is:

- Mistlichten voor (massa niet in orde)[garantie]
- Accu (storing, kwam mede door de startmotor)[garantie]
- Startmotor [garantie]
- Ruitenwissermotor vóór [garantie]
- Koppelingsplaat [garantie]
- Lampjes interieurverlichting (klokje en knopjes dash)[2 euro]
- Grote beurt [370 euro]
- Stuur [40 euro]
- Inlaatspruitstukpakking [135 euro]

De kilometers zijn zwaar gedaald. Van 2400-2500 kilometers per maand naar nog geen 1500 kilometers. Scheelt toch weer.

Brrrr.... verwarming wordt niet warm

  • 175.112 km

En zo was het al weer hartje winter en zat ik weg te vriezen in de auto.

(30 December 2010)'s-Middags was ik tijdens mijn werkzaamheden mijn vaste garagehouder nog tegengekomen onderweg en die vertelde mij dat hij de boel lekker ging afsluiten en ging genieten van een paar daagjes thuis met de jaarwisseling op komst.
Afijn mijn werkzaamheden voltooid en op de terugweg naar huis gaf de kachel geen warme krimp, alleen een ijskoude stroom. Uiteraard nog geprobeerd tevergeefs de garagehouder te bellen, zonder succes.
Ik nog heel naïef gedacht dat 't de volgende morgen wel voorbij zou zijn en alles opeens prima zou werken (het is en blijft een Rover toch).

(31 December 2010) 'Niet dus'! Schreeuwde ik 's-ochtends tegen mezelf in de auto toen ik al een stukje op weg was (duurt altijd minuutje of 10 voordat hij echt goed op temp. is). Ik had me gelukkig op het ergste voorbereid en met een paar sjalen, een set wanten en drie truien ging het nog net. Omdat de ruit continu besloeg moest ik ook nog de kachel op koud draaien en was het buiten nog warmer dan binnen in de auto. Na mijn werk die dag doorgereden naar de Rover Dealer (in Oud-Beijerland) om te kijken of dat hun misschien met 'spoed' iets voor mij konden betekenen. De werkplaatschef heeft toen even snel gekeken en constateerde een lek aan de radiateur. Nu ben ik echt een leek op autogebied en zonder mij te vertellen dat het van essentieel belang was om de koelvloeistof bij te vullen ging ik weer verder op pad.
Gelukkig hoefde ik daarna nog maar één ritje te maken die dag.

(3 Januari 2011) Werkzaamheden gaan door en mijn vaste garagehouder nog niet te pakken gekregen toch maar weer gaan rijden. 's-Middags gelukkig wel aan de telefoon gekregen en omdat ik dinsdag altijd vrij ben een afspraak gemaakt voor de woensdag (check).

(5 Januari 2011) Nog een keer naar Ridderkerk heen en weer voor mijn werk en toen gelijk door naar de garage. Mijn ergste nachtmerrie (koppakking) werd bijna bevestigd maar bleek gelukkig ongegrond. Er kwam geen lucht bij de koelvloeistof en na wat onderzoek toch de radiateur inderdaad. Ik had ongelooflijk veel geluk gehad dat ik (met een Rover!) geen lekke koppakking had.
Beste remedie: Radiateur vervangen.

(6 Januari 2011) Auto bij elke rit netjes afgevuld met koelvloeistof (wat doorgaans direct weer allemaal verdween maar gelukkig zit de garage hier maar 5 km vandaan). Radiateur was diezelfde ochtend al netjes binnengekomen en 's-middags kon ik de auto alweer ophalen. Er was nog wel wat problemen geweest met het ontluchten (luchtbel o.i.d.) maar ook dat was verholpen. De verwarming kan weer lekker branden en, misschien is het bedrog, de auto rijdt rustiger en soepeler. Tevens ook wat minder luidruchtig.

Dat de koppakking er niet uit was, een ware Roverkwaal, was een ware opluchting. De reparatie kostte mij uiteindelijk 160 euro en een koppakking had zeker een paar honderd pietermannen hoger uitgevallen.

APK én geen problemen

  • 180.100 km

Zoals u waarschijnlijk heeft gelezen in mijn ervaringen van het afgelopen jaar is er nogal het één en het ander vervangen aan mijn Rovertje. Na de radiateur (lees vorige ervaring) geen enkel probleem meer gehad. Rij nu eindelijk bijna 3 maanden écht zorgeloos rond. Geen aandachtspunten bij de APK (op het vv van de voorbanden na, maar dat was al preventief gebeurd). Hij rijd nog steeds heerlijk en ben afgelopen week de 180k voorbij gestevend.

Qua verbruik ben ik wel iets beter gaan presteren. Dat heeft vooral te maken daar ik de versnellingen wat langer doortrek en wat minder snel doorschakel naar z'n 5 op de polderwegen hier. Haal nu zo'n 1 op 13,9 gemiddeld. Ben er ook achtergekomen dat de benzinemeter wel erg vroegtijdig in het rood duikt. Vaak al bij zo'n 38 liter (terwijl er 50 ingaat). Nu rijd ik meestal langer door en haal 600 km op een tank i.p.v. de gebruikelijke tankbeurt bij 500 km. Qua verbruik geen verschil uiteraard maar wel wat minder vaak tanken.

Heb van mijn lieve nicht (en haar vriend) voor mijn verjaardag een setje originele automatten gekregen (zal een foto toevoegen). Dit staat erg mooi.

Tenslotte is er iemand met zijn fiets langs mijn motorkap gegleden (gelukkig gemeld) en heeft een diepe kras achtergelaten. Dit incident wacht nu nog bij de verzekering en hopelijk word het snel opgelost.

Tot de volgende myreview!

Even bijpraten...

  • 183.800 km

Weer een paar duizend kilometers verder. De Rover heeft zich goed bewezen en zonder problemen laten berijden. De verzekering heeft uitbetaald en er is een vervangende motorkap geplaatst (in de juiste kleur). Tevens heb ik een nettere grille gemonteerd (andere begon de folie van af te bladderen).

Heb voor het eerst de fabrieksopgave gehaald. 1:14,8 na een korte berekening op het tankstation. Netjes. Dit waren voornamelijk snelwegkilometers maar ook gemiddeld gezien ben ik met een minimum van 1:14 niet geheel ontevreden.

Waar ik me wel zorgen om begin te maken zijn de voorste schermen. Ik merkte wat belletjes op onder de lak. Nu weet je als je Rover (of bij menig ander Brits automerk) rijd, en er belletjes tevoorschijn komen, dat het tijd is om in actie te komen en de roestduivel vroegtijdig te verjagen.

Nu heb ik aan de passagierszijde al een vervangend scherm op de kop kunnen tikken (in de juiste kleur en voor weinig).

Als ik binnenkort tijd heb zoek ik er nog één voor aan de andere kant bij en dan worden ze er, zodra de belletjes zich uitzetten tot roest, op gezet.

Nog geen 25 kilometer verder...

  • 183.825 km

Koppakking lek! Was de auto aan het parkeren toen opeens een grote wolk van onder de motorkap vandaan kwam. Toen ik de motorkap omhoog deed om de situatie te bekijken zag ik de koelvloeistof borrelen... dan weet je genoeg. Na lang wikken we wegen (zeker anderhalve week echt goed over nagedacht) toch maar besloten om de Rover te laten maken. Omdat de garage mij een mooi aanbod deed ging ik uiteindelijk over tot reparatie; naast de koppakking ging ook de distributieriem het veld ruimen voor een nieuwe, de waterpomp en de spanrollen. Al met al een fors bedrag afgedragen maar hij mag weer de weg op.

weer 10.000 km verder

  • 193.555 km

Hmm... toch in een kleine 4 maanden tijd weer 10.000 km gereden. Klinkt als ouderwetse waardes. Maar omdat ik in de zomer vaak wat meer werk (lees: inval) en omdat er nogal wat leuke evenementen zijn, wat tripjes gepland staan, en nog wat andere dingen tikt dit sneller aan. Eigenlijk zonder enige moeite deze 10000 km gereden. Het vreemde is wel dat hij sinds van de week opeens stationair (bij koude start) 2000 toeren gaat draaien, pas als de motor warm is en ik een goede dot gas geef rijd hij stationair weer wat minder toeren. Nog steeds wel meer dan gebruikelijk, binnenkort toch maar eens voor langs de garage.

Ook heb ik helaas wat roest gespot. Dit terwijl ik in de winter veelvuldig zorg heb gedragen voor de wielkastranden, omdat dit bij de Rover 100 ook zo'n grote issue was. Gelukkig gaat het om wat bobbeltjes onder de lak. Binnenkort goed behandelen.

Even een korte opsomming van alles wat in de afgelopen 18 maanden vervangen/gerepareerd is:

- Mistlichten voor (massa niet in orde)[garantie]
- Accu (storing, kwam mede door de startmotor)[garantie]
- Startmotor [garantie]
- Ruitenwissermotor vóór [garantie]
- Koppelingsplaat [garantie]
- Lampjes interieurverlichting (klokje en knopjes dash)[2 euro]
- Grote beurt (incl. multisnaar)[370 euro]
- Stuur [40 euro]
- Inlaatspruitstukpakking [135 euro]
- Radiateur [109 euro]
- APK [80 euro]
- Nieuwe bandjes [140 euro]
- Kleine beurt, incl. kleppendekselpakking lekvrij [100 euro]
- Distributieriem, waterpomp, spanrollen, en koppakking [950 euro]

Toerenprobleem opgelost

  • 194.900 km

Het toerenprobleem zoals hiervoor beschreven is gelukkig opgelost. In eerste instantie dacht de garage dat de temperatuursensor waarschijnlijk aan vervanging toe was maar toen deze voor 30 euro vervangen was bleef het probleem zich voordoen. Toen op zoek geweest naar lekken, waarbij de remreiniger die daarvoor gebruikt word ontbrandde (erg mooi gezicht als je op je motor kan barbecuen). Dat was ook niet het probleem. Uiteindelijk bleek het de stappenmotor te zijn. Probleem is, ik klop het even af, opgelost.

Nu rijd de auto een stuk rustiger en ook soepeler. Had weleens last van wat onstuimigheden in de 3de en 4de versnelling (lees: beetje gas inhouden). Ook dit is nu weg en trekt weer soepel door.

Gelukkig kostte me dit geintje uiteindelijk alleen de temperatuursensor van 30 euro.
Verbruik is nu ook enigszins gedaald (van 1 op 13 naar 1 op 13,6) door het draaien van minder toeren stationair.

Korte update

  • 197.600 km

Naast alle vervangen onderdelen en de daar bijbehorende kosten ben ik nog steeds erg tevreden en trots op mijn Rovertje! Na de laatste probleempjes met het stationair toerental geen problemen meer gehad.

Op naar de 200000 km dus! Ik verwacht voorlopig geen problemen maar... het is een Rover. Nu 44000 km gereden in deze, naar mijns inziens, prachtige automobiel. Toch kriebelt de Rover 75 nog steeds en omdat ik waarschijnlijk vanaf volgend jaar meer kilometers ga maken misschien toch maar eens overwegen of een 2 liter CDT niet mogelijk is (zeker gezien de huidige 75 prijzen!!!). Uiteraard blijft de keuze voor een 200/25 of een 45 diesel open.

Het is een beetje wikken en wegen, heb nu zoveel geld in deze auto gestopt en dat betaald zich nooit terug als ik deze auto verkoop. Misschien toch maar oprijden?

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.