Rover 200 BRM (1999) #3

autoreview

Rover 200 BRM (1999)
Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)Rover 200 BRM (1999)

Signalement

Uitvoering200 BRM
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bevindingen

  • 95.000 km

Deze auto is nog steeds in mijn bezit. en is de vervanger van de 214 SI die ik hier voor reed. echter een half jaar na aanschaf kreeg ik een andere baan, met auto van de zaak. gelukkig kon de BRM binnen de familie een nieuwe bestemming krijgen. waardoor ik de auto kon houden.

De laatste BRM's zijn gekentekend in 2000, die van mij ook, in de auto week staan ze maar tot 1999.

De brm is een limited edition van de rover 200, en is gebaseerd op de rover 200 Vi. (het was een jubileum model om de racesuccessen van de BRM racers luister bij te zetten)De Vi is de zeg maar gti van de rover 200 met een 1.8 K series motor met 147 pk, bij 6750 tpm en 174 Nm koppel bij 4000 tpm. (het is een redelijk soepele motor). dit komt door de variabele nokkenassen, een tamme afstelling bij lage toeren, en een meer wilde bij hogere toerentallen. ten opzichte van de Vi is er het een en ander aan gewijzigd. zo is de overbrengingsverhouding in de bak korter, en zit er een torsen differentieel onder, en is de hoofdremcilinder veranderd. verder is er een en ander aan uiterlijk vertoon gedaan door de kenmerkende BRM oranje lip in de voorbumper, en rood lederen bekleding. en de nodige (echt) alu accenten in het interieur.
al met al een fijne wagen, en een die je niet op iedere straathoek tegen komt.(er zijn er totaal 1000 gemaakt)
Volgens mijn gegevens 45 origineel geleverd in NL,

update 86000km. beurtje + apk achter de rug. behalve de terugkerende roest bij de achterklepscharnieren geen klagen over de BRM. hij rijdt nog steeds als een speer. ruitenwisserbladen zijn ook vervangen.

update 07-2011. still going strong. per ongeluk tijdens de laatste update verkeerde km stand ingevoerd. bij deze gecorrigeerd. an sich weinig schokkende zaken te melden. qua gebruiksgemak is de gewone rover 200 beter. de kaartenvakken zijn in de brm vv door een strook gestikt leer, hier kun je een paar pakjes fischermansfriends in kwijt maar meer niet. als doordeweekse auto niet handig.(maar het ziet er wel mooi uit) het is nog steeds fijn zo af en toe even lekker met de brm op pad te zijn, en even te genieten van de fijne VVC motor(gewoon in zijn twee tot over de 100km/h). maar ook in z'n 5 vanaf 70km/h prima oppakken.

bevindingen2

  • 110.000 km

de ervaringen welke ik in de loop der jaren heb opgedaan met de BRM, en andere rover modellen zijn overwegend positief. er is maar een echte vijand en dat is helaas roest. iedereen die overweegd een rover 200(de 400 lijn, de overige modellen zijn beduidend beter beschermd ) moet hier goed op letten, de roest is in mijn beleving niet op dragende delen, maar onder andere bij de achterklep scharnieren, en bij dubbele plaatdelen.
motorisch is er weinig mis met de K motor. let er wel op dat er netjes wordt warm gereden, en koelwater op niveau is. anders is de cilinderkop gouw krom. de brm is een fijne wagen ook voor de langere afstanden. verbruik is gemiddeld 1 op 11, maar als je rustig rijdt is 1 op 12 a 13 goed te doen. (als het hard gaat is 1 op 10 realistischer). en het mooiste is dat je echt een exclusieve wagen rijdt. veel mensen kennen dit type niet. dit zal ook de reden zijn dat je ze wel es tegen komt met een zilver gespoten lip in de voorbumper. deze hoort BRM oranje te zijn.
ik hoop deze bolide nog lang te hebben.

update 04-2010 zonder problemen door de APK, dus vrolijk een jaar verder.

update 07-2011 wederom zonder problemen door de apk. wel weer een paar ""jeugdpuistjes" verwijderd bij de a.klepscharnieren. verder geen bijzonderheden. de roest (gelukkig niet op de dragende delen, de bodem is nog kei hard, en roestvrij) is echt het enige probleem bij deze wagen, maar goed als een en ander maar in de kiem gesmoord wordt valt het wel mee.

Update 09-07-2013 84000Km.
met glans door de apk. per ongeluk de vorige keer verkeerde km stand genoteerd vandaar de geringe km sprong.
de wagen houd zich kranig, op het roestspook na.
Dit heeft na veel beraad geresulteerd in een "complete makeover" van de wagen.
je zou het haast een restauratie kunnen noemen. de spuiter heeft er een flinke klus aan gehad. voorruit er uit, achterklep er uit, alles kaal en roestplekken er uit geslepen, en op een aantal plaatsen nieuw plaatwerk er in gelast.(met foto's gedocumenteerd) .
de afweging was, verkopen/inruilen voor iets anders of de BRM in oude glorie herstellen. en de keuze is op de laatste optie gevallen. en uiteindelijk is emotie hierbij deels raadgever geweest. hoewel de kosten uiteindelijk minder zijn dan er bijbetaald zou moeten worden voor een andere auto.(die i.m.o. in veel gevallen minder karaktervol/exclusief zou zijn).
voorlopig kan de BRM weer even mee.

29-01-2016 95000Km.
de jaren vorderen ondertussen voor de BRM.
dus tijd voor een update. probleemloze kilometertjes gewees. door het weinige rijden is het wel zaak de remmen ganbaar te houden. met name achter gaan ze snel vast zitten. verer behalve een paar lampjes geen gekkigheid gehad de afgelopen tijd. blijft een fijn wagentje.
met de gladde wegen merk je ook duidelijk de werking van het torsen diff . een fijne voorziening, m.i. beduidend leuker ook dan de huidige traction control welke elektronisch ingrijpt. naar mijn idee.
Welke hedendaagse hot hatch biedt nog dit soort rijplezier?
Goed 1000Kg met 150 Pk dike prima.
gewoon lekker door tuffen met dit fijne wagentje.

07-07-2018 102.000Km.
Tijd geleden dat ik de review van de BRM had geupdate.
Enerzijds, omdat er weinig mee gereden wordt anderzijds, weinig verrassends te melden.
Toch vond ik het na zo'n tijd leuk Ff een update te doen.
Met verse fotootjes.

Wat blijft de BRM leuk om te rijden.
Heel anders dan de huidige wagens.
Stug geveerd, en weinig flauwekul om je af te leiden.
Zoals touch screens, en bliepjes voor van alles en nogwat.
( begrijp me niet verkeerd, kunnen zeker prettig zijn in je dagelijks vervoer, maar voor Ff lekker een ritje doen, puur voor de lol......)

Daarnaast is het imo gewoon een leuk ding om te zien, en om in te vertoeven, met die knalrode leren bekleding, en ( echt aluminium) afwerkingselementen.

Imo een aanrader voor de gene die es wat anders wil dan doorsnee, en niet al teveel kilometers maakt jaarlijks.
( en de wagen binnen kan stallen, want ja roest is nog wel een dingetje, zoals eerder in mijn review al aan de orde kwam)
Nu overigens geen roest meer, sinds de grondige behandeling destijds.

28-02-2020 105000Km.
Time flies. En dacht ineens, het is weer es tijd voor een update.
Niet dat er veel spektaculairs is geweest de afgelopen tijd maar goed.
Wel heb ik recentelijk een set originele 16 inch wielen gevonden voor de BRM. Dit stond al geruime tijd op het verlanglijstje, maar zijn lastig te vinden. Tijdens het zoeken naar een set extra wielen tbv winterbanden
( wilden we ivm het feit dat de Rover momenteel weer wordt gebruikt) kwam ik min of meer bij toeval een set originele wielen tegen. Deze zijn compleet gerestaureerd, en voorzien van nieuwe pirelli banden, 205/45/R16. Kan niet wachten tot de winterse periode voorbij is.
Op de 15 inch Vi wielen die er onder zaten hebben we de winterbanden laten monteren.

Over twee weken gaat de Rover naar de garage voor periodiek onderhoud en APK. Als er nog bijzonderheden zijn meld ik dit hier nog.

Blijft een bijzonder fijn ding om in te rijden, zelfs na ondertussen 18 jaar in eigendom .

14-03-2020.
Belofte maakt schuld.
Naast regulier onderhoud was een motorolie flush en vers koelwater besproken.
Maar helaas helaas, daarvij bleef het niet.
Na 20 jaar had het roestspook aan de beide dorpels enige sporen na gelaten die tot voor kort niet te zien waren.
Niet gelijk een apk probleem maar wel en cosmetisch probleem, ( en duurzaamheidsprobleem uiteraard)
Maar kort voor de afgepspokem onderhoudsinspectie viel mijn oog op het koelvloeistof reservoir dat bijna leeg was ineens.
En jawel, koppakking defect,
Gelijk gelegenheid om de gemodificeerde variant te laten installeren.
Ondertussen is de wagen weer thuis.

Zo goed als nieuw.
We hopen nog lang te genieten van dit britse karakterwagentje.

Update 06-2021.
Time flies, ook in deze tijden van Covid maatregelen.
Door het vele thuis werken, en daardoor de auto van de zaak ook thuis wordt de BRM eigenlijk weinig gebruikt. (de daily driver staat immers vooraan).
Des te leuker is het dan ook om gewoon voor de leuk ff de BRM te pakken.
Blijft een vermakelijk ding om in te rijden.
Ondertussen heeft ie zijn jaarlijks onderhoud en apk gehad.
en behalve nieuwe schijven en blokken achter niets bijzonders.
Ik blijf fan van dit soort "analoge" wagens, tegenwoordig is het allemaal erg nep, met speakers die geluid simuleren in het interieur etc etc.
Het gaat in mijn beleving allemaal ten koste van de beleving tijdens het rijden.
Begrijp me niet verkeerd, de huidige daily Tesla is met afstand de snellere wagen, en voorzien van meer comfort verhogende maatregelen, (waardoor het op de lange afstand de meer ontspannen rijdende wagen is)
Maar voor het rijden met een grote smile op bochtige weggetjes,... BRM it is. gasgeven, schakelen, remmen, en terug schakelen, heerlijk.
Kortom, we blijven genieten van dit onvervalste stukje Engels erfgoed.
To b continued.

22-03-2022 111700Km.
Tijd voor een jaarlijkse onderhoudsinspectie met APK. Geen opmerkingen en weer goedgekeurd.
Gelijk ook de ( in mijn ogen zeer fraaie) 16 inch originele wielen met zomerbanden weer laten monteren.
Blijft elke keer als ik er in tijd een heerlijk rijdend wagentje.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens