Rover 216 Docklands (1999)

autoreview

Rover 216 Docklands (1999)

Signalement

Uitvoering216 Docklands
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst253.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zeer fijne kleine auto. Deze auto acceleert in 9,9 seconden naar de 100 en een top van 190 km per uur. Uitgerust met half lederen bekleding, dubbele airbag, armsteun voor, elektrische ramen, elektrische spiegels, airco, LM-velgen, CV met alarm.

Het is een pittige auto met een mooi motergeluid. De auto rijdt fijn en ligt goed in de bochten. Schakelen verloopt rijdend prima, alleen als de auto stilstaat wil de achteruit en de 1ste versnelling er af toe en wat lastig in (het went snel). De bediening van de instrumenten zijn goed. Mooi afgewerkt dashbord met notenhout. Na 1 jaar rijden met deze auto nooit problemen gehad buiten het standaard onderhoud. Het is een toch wat luxere kleine auto die fijn rijdt en een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld een VW Golf. Het verbruik van deze auto ook niet onbelangrijk in deze tijd is goed als je normaal rijdt (1 op 13). De auto zie je niet heel vaak en dat maakt hem toch wel wat apart. Helaas bestaat Rover niet meer.

Update januari 2010:

Auto blijft goed rijden! We rijden nu niet veel kilometers meer. Geschatte waarde zal op dit moment rond de 1500 euro liggen gezien de kilometerstand. We blijven voorlopig dus even doorijden met deze fijne auto.

PROBLEMEN

* Distributieriem (gelukkig via kennis goedkoper kunnen laten doen)
* Nieuwe remmen

Auto gaat af en toe wat moeilijk in zijn achteruit
Er rammelt af en toe iets bij het dashboard, als of er een schroefje los zit.

November 2007 kleine beurt 50 euro

Vanaf december 2007: de auto hield af en toe in bij vol gas geven. Ik heb het motormanagement laten meten en er zaten wat fouten in de computer. Na resetten van de computer (15 euro) was het probleem verholpen. In maart kwam het probleem terug. Iedere dag hield de auto in (zeer irritant). Daarna hebben ze de verdelerkap vervangen en de auto reed weer super (kosten niet veel).

Mei 2008: Temperatuur liep erg hoog op. Koelvloeistof was opeens weg. Lekke koppakking. Tja het zat er eens aan te komen (bekend probleem Rover) en zeker na 221000 km. De garage vroeg 1250 euro. Ik heb gelukkig een kennis die het nu voor veel minder gaat doen. Toch blijft het een fijne auto en ziet hij er nog super uit. Af en toe zou ik wel weer wat anders willen maar we krijgen te weinig terug voor deze fijne auto. Ik denk dat we voor de 3 ton gaan, zou ie het halen?

November 2008: acculampje brand. Dynamo defect. Bij een ex-rover dealer laten maken. Kosten 352 € incl. BTW. (prijs veel te hoog naar mijn mening)

Januari 2010:

Hier weer even en update. Auto rijdt nog steeds perfect. Onlangs grote beurt à 650 euro (en dynamo verhaal van 2008) maar dan kan hij er ook weer even tegen aan.

bekabeling bij achterklep vervangen: derde remlicht en kentekenverlichting doen het weer.
Einddemper vervangen

Achterste remcilinders vervangen.

Nieuwe bougies, vloeistoffen etc. (grote beurt)

April 2010 2 nieuwe michelin voorbanden. € 230

Juni 2010: Dynamo weer defect (kan eigenlijk niet na zo weinig KM's na plaatsen gereviseerde. Ex-rover garage was op vakantie, ik heb er 1 bij de sloop gehaald. Prijs aanschaf 40 €, plaatsen dynamo 25 €. Stuk goedkoper als de vorige keer.

November 2010: dynamo weer defect (was een sloopdynamo). Wordt nu weer gemaakt.

November 2010: Na bezoek wasstraat komt er water langs de achterzijruiten. Druppelsgewijs maar wel snel. Rubbers ingevet en hopen dat dit helpt.

In december is de APK: ik hou jullie op de hoogte.

De auto blijft fijn rijden en ik ben er ook zuinig op. Ik hou van een beetje doorrijden maar rij de Rover altijd warm en trap hem niet af. Ik rij de auto net zolang totdat het qua kosten niet verstandig meer is. Roesten begint hij ook te doen, bij de scharnieren van de achterklep en op het dak bij de naden.

Update februari 2011 km stand 242.000:

Ik bestel voortaan mijn onderdelen via internet en probeer deze zelf te vervangen en als back up kan ik de hulp inschakelen van een goede vriend die automonteur is.
Links voor aandrijfashoes kapot. Besteld op internet en met kennis vervangen. Tevens weer een grote beurt uitgevoerd, omdat ik nu veel zelf, kan geleerd van kennis. Alle vloeistoffen vervangen, oliefilter, benzinefilter, bougies, nieuwe remblokken voor. Totaal alles slechts € 196.
Apk laten uitvoeren iets te laat oops, en de Apk keurmeester was zeer positief over de auto. Hij zag er nog perfect uit, ook technisch. Enige wat zonde is, is de roest op het dak.

Het lijkt er miscchien op dat deze auto vaak kapot is. Ik heb eigenlijk alleen echt pech met de dynamo gehad en de koppakking. De rest van de kosten beschouw ik als normale onderhouds kosten, In deze review zijn dus `bijna`alle onderhoudskosten opgenomen van de afgelopen 6 jaar! De Rover heeft ook al 242.000km gelopen. Deze auto start altijd en loopt als een zonnetje. Het kriebelt wel af en toe om eens wat anders te rijden, niet omdat de Rover niet meer fijn is maar gewoon omdat je eens wat anders wilt.

Update april 2012 253.000 km

  • 253.000 km

Update april 2012 253.000 km

Deze auto blijft rijden. Uitlaat demper in het midden vervangen, accu vervangen, nog wat kleine dingen plus APK ca. 400 euro.

Multiriem kapot gegaan bij het stoplicht, hoop geratel. Totale kosten vervangen een aantal riemen 70 euro.

Deze auto rijdt nog steeds erg fijn, ik ben er wel steeds voorzichtiger mee. Je merkt wel dat de km's zijn tol een beetje gaan eisen. Rammeltje her en der, motor iets onzuiverder als een nieuwe, maar wat wil je na zo'n km stand voor zo'n kleine auto. Ik vergeef het hem. We rijden nu met deze auto 40 km per dag. Mijn vriendin en ik werken in de zelfde stad dus we kunnen samen carpoolen.

Mijn vriendin vindt geen enkel auto mooier dan deze Rover, behalve dan de dure SUV's, tja die kunnen we niet betalen dus dat maakt de keus lekker makkelijk. Rover oprijden en we zien wel

Gelukkig zorg ik ook goed voor mezelf (2-3xper week) en heb ik een speeltje in de garage staan. BMW e34 525i origineel en rijdt als een trein!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens