Rover 114 GTi 16V MPi (1993)

autoreview

Rover 100-serie

Signalement

Uitvoering114 GTi 16V MPi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat een fantastische gooi en smijtmachine.
De Gti met zijn 2 stabilisator-stangen, rijd totaal anders dan de Gewone rovers 100. Weg is het comfortabele/wollige insturen, daarvoor in de plaats een bijtgrage voorkant, heerlijk.

Echt het Kart-gevoel, hij doet wat je vraagt, en wel exact wanneer je het vraagt. De motor en de versnellingbak helpen zeker mee, de gasresponse is uitstekend, en de bak met CR-verhoudingen doet er nog een schepje bovenop. En 103Pk uit een 1.4 16v is veel, en staat garant voor een hoogtoerige motor. Daardoor is het vermogen lekker uitsmeerbaar(4K tot 7K rpm)

Ook de stoelen zijn meer dan goed, grote kuipstoelen (recaro is me verteld) met lende-verstelling. Jammer dat het stuur niet verstelbaar is.

Minder zijn de geluidsisolatie(of meer het gebrek aan) dat samen met die versenllingsbak ervoor zorgt dat de motor 4000 rpm draait bij 120Km/h. Je kunt rustig een keertje de snelweg op, maar prettig is het niet.

Roest is de grootste vijand van deze autos, en dan meestal de achterschermen. Het zit nooit op een vitale plek, maar voor de APK en het aangezicht van de auto is het bijzonder jammer.

De betrouwbaarheid is zeer goed geweest, electrische problemen komen vrijwel niet voor(daar is de auto ook gewoon te simpel voor).

Onderdelen zijn goed verkrijgbaar via clubs en online-veilingsites, waar verschillende mensen auto’s slopen en je met raad bij staan.

Uitstekende beginners auto, licht en goed te verzekeren, en goedkoop om op te lappen. Mocht een GTi wat te snel/duur zijn, kijk dan of je een paar stabilisator stangen kunt krijgen en die op een gewone 111/114 kunt zetten. Maakt een wereld van verschil.

PROBLEMEN

Versleten Radiateur.

Branstofpomp(de geoxideerde stekker ervan).

Een ongelukje waarbij ik de motorkap, voorscherm, koplamp en bumper heb vervangen.(voor 75 euro had ik alles bij elkaar)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.