Renault Zoe R90 Life (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe R90 Life |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 42.500 km |
KM-stand laatst | 79.950 km |
Eerste 10dkm elektrisch
- 54.500 km
-- UPDATE even aan de bovenkant van de review, omdat dit belangrijke info betreft voor eventuele kopers van een Zoe met een huuraccu.
DOE. HET. NIET.
De huuraccu constructie mag misschien financieel aantrekkelijker zijn voor uw situatie. Máár een huuraccu betekent dat u bent overgeleverd aan RCI Financial Services. En die zijn onbereikbaar. In mijn geval duurde het 6 maanden voordat het accuhuurcontract was opgesteld. En nu, twee maanden na de verkoop, blijft RCI nog steeds rekeningen sturen, geven ze geen antwoord op e-mails, nemen ze de telefoon niet op, en als ze dat wel doen "is de collega die hier over gaat afwezig".
Het is een drama. Ik zou iedereen afraden om zaken te doen met deze partij. Laat uw autodealer de accu erbij kopen, bespaar uzelf veel hoofdpijn.
---- originele review hieronder:
Daar is-ie dan: mijn eerste elektrische auto - de Renault Zoe. Afgelopen zomer na kort wikken en wegen de overstap gemaakt naar elektrisch. Hieronder een lang verhaal over de eerste ervaringen.
-- Context
Dagelijks rijd ik een behoorlijke rit woon-werkverkeer van 85 km enkele reis. Geen kinderen, ik zit vooral alleen in de auto. Die dagelijkse rit heb ik eerst afgelegd in een Clio II diesel, die vervolgens werd vervangen door een Twingo II diesel. Met het invallen van de coronapandemie werden er minder kilometers gemaakt en werd de diesel redelijk duur dus maakte ik de overstap naar benzine. Ook een Twingo uiteraard, want die diesel had mij in ruim 120.000 km nooit laten staan en het dieseltje in het vooronder sleurde er aardig aan. Op aandringen van vrouwlief werd het wel een automaat, zodat zij het autorijden rustig weer kon oppakken.
Een Twingo 1.2 benzine met gerobotiseerde handbak. Wat heb ik toch een partij lopen vloeken in die auto. Ik weet niet wie die aandrijflijn heeft ontworpen, maar van mij mag hij zijn ingenieursdiploma bij het grofvuil gooien. Hortend en stotend wegrijden en die bak schakelde op de meest idiote momenten. Public Service Announcement: koop GEEN auto met een gerobotiseerde handbak.... Ik reed niet vaak meer naar mijn werk, maar op de dagen dat ik dat deed kwam ik chagrijnig thuis. Vrouwlief had dat ook wel door, dus snapte ook wel dat er iets anders moest komen. We grapten er eerst nog over: misschien kunnen we wel elektrisch gaan rijden. Hoef jij niet te schakelen, hoef ik niet te vloeken, en blijven de gebruikskosten laag. De hoge aanschafprijs hield ons tegen, maar we besloten toch ons spaarvarken met een hamer kapot te slaan en de stap te wagen. Omdat de subsidiepot voor tweedehands elektrische auto's in augustus 2021 in rap tempo leegraakte besloten we direct actie te ondernemen en op zoek te gaan naar een elektrische auto met tenminste 200 - 250 km range. Daarmee zou ik in ieder geval heen en weer kunnen naar mijn werk - zelfs in de winter.
-- Zoe als optie
In het afwegen van opties konden we niet om de Zoe heen. De 41kWh versie is eigenlijk de enige auto die betaalbaar was en de gevraagde range bood. Alternatieven zoals de Citigo iV, de Ioniq Electric, de Leaf met minstens een 30 kWh accu - boden allemaal niet de juiste range/prijs verhouding.
Het addertje onder het gras is wel dat de Zoe vaak met huur-accu geadverteerd wordt. Je betaalt dus nog kosten per maand, maar gezien ik nu weer meer ga rijden naar mijn werk kom je met de veel lagere kilometerprijs alsnog positief uit t.o.v. diesel en benzine.
Snel gebeld met GoGreenCars in Purmerend, een bedrijfje dat veel elektrische auto's importeert uit met name Duitsland en Frankrijk. Zij hadden een Zoe staan die net binnen was uit Duitsland. Blauw, lichtmetalen velgen, 42.500 km op de teller, en we konden nog dezelfde middag een proefrit maken.
En wát voor proefrit. Ik moet zeggen, na het debacle van de Twingo Quickshift zou ik met een zak aardappelen op wielen ook al tevreden zijn. Maar wát een heerlijke auto. Rust, stilte, prima stoelen, vloeiend en vlot accelereren, airco, cruise control, prima stoelen, leuk kleurtje - strik eromheen en meteen meenemen, alstublieft. Na ongeveer anderhalve week wachten stond de Zoe op kenteken en konden we er mee naar huis. Voor een uitzonderlijk scherpe prijs ook moet ik zeggen - ik heb ze op Marktplaats nog niet goedkoper gezien (inclusief BTW) en daar ging nog 2000 euro vanaf ook - die twee weken na de aanschaf op de rekening stond. Een feestje.
-- Rijden
Het lijstje van 'standaardvoordelen' geldt natuurlijk voor elke elektrische auto. Buitenom die voordelen rijdt de Zoe best aardig. Het is niet het smijtijzertje dat mijn Twingo diesel was, je merkt dat de auto zwaar is. De auto is stug geveerd, waardoor hij in bochten nog best oké is, maar drempels zijn oncomfortabel, evenals kuilen in de weg of rijden op slecht wegdek. Maar voor 90% van de kilometers zit je heerlijk. Het zicht vooruit is goed, achteruit had beter gemogen - de achterklep belemmert best veel van het zicht. Maargoed, mijn Twingo was dan ook een soort aquarium op wielen.
Wij hebben de Zoe R90 met 92 pk en 220 Nm koppel. Omdat dat instantaan beschikbaar is, is de Zoe best rap weg vanaf de stoplichten. Van 0 tot 50 is het leuk, daarna is de puf er wel uit en op de snelweg komt hij bolletjes aan op gang als je bij 100 km/h vol gas geeft. De R110 en R135 doen dat beter, deze R90 is op de snelweg best traag te noemen. Zelfs vergeleken met mijn geliefde Twingo diesel.
-- Ruimte
De ruimte is ook een sprong t.o.v. de Twingo. De achterklep is ruim genoeg voor 2 boodschappenkratten plus nog ruimte daar bovenop. De achterbank kan in 1 deel plat, dat is weer stukken onhandiger dan onze Twingo waarin de achterstoelen los verstelbaar en opklapbaar waren. Achterin is het oké zitten voor volwassenen tijdens korte ritjes. Met 4 man merk je overigens wel dat je range sneller onderuit gaat :)
-- Range en verbruik
De hamvraag: hoe ver komt-ie?? Als je in de stad en op provinciale wegen rijdt ga je de 300 km halen in de zomer. In de winter kom je dan rond de 230 - 250 schat ik zo in. Aangezien ik veel snelweg rijd gaat de accu bij mij wat sneller leeg en haal ik zo'n 230 - 240 snelwegkilometers (cruise op 104) in de zomer. Ondertussen hebben we wat winterse dagen gehad, en dan haal ik krap 200 snelwegkilometers. Accu SoH = 97% bij aflevering. Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 16.5 kWh/ 100 km in de zomer en rond de 18.0 kWh / 100 km op koude dagen. In de zomer in de stad schommel je rond de 11.0 kWh/100 km.
Laden doe ik vooral thuis via een granny lader. Ik heb geen oprit, maar kan doorgaans voor mijn eigen deur parkeren en heb de draad buiten aan een haspeltje aan de gevel hangen met binnen een apart stopcontact (op aparte groep) in de meterkast. Dat laadt traag, maar snel genoeg om 's avonds en 's nachts de auto weer op 100% te krijgen.
In de afgelopen maanden heeft hij nog niet tekort geschoten qua range. Ja, je moet even verder vooruit denken. Een spontante rit van een paar 100 km zit er niet in. Ook laadt onze Zoe met max 22kW en dat betekent dat een volle accu in de praktijk 2 uur duurt, ook bij een snellader. Dat moet je wel in je achterhoofd houden als je regelmatig écht lange ritten maakt. Wij hebben met vrienden afgesproken dat we in dat geval een dagje of een paar dagen autoruil doen. Kunnen zij proeven aan elektrisch rijden, hebben wij even een brandstofauto. In deze prijsklasse weet je dat je wat bruikbaarheid moet inleveren.
-- Onderhoud
De Zoe is aan ons geleverd met nieuwe banden en de eerste 12.000 km hebben we nog geen cent aan onderhoud uitgegeven. Nouja, ik vul zelf de ruitenvloeistof bij.
Voorlopig is er nog niks kapot dus, ik zal deze review bijhouden als er wel iets noemenswaardig qua onderhoud langskomt.
Weer 15,000 km verder
- 69.186 km
We zijn weer 15.000 km verder met de Zoe. Nog steeds ga ik meerdere keren per week met gerust hart de weg op. Sinds de aanschaf nu bijna 30.000 km gereden en hij heeft me nog niet teleurgesteld of laten staan. Wel zijn er na deze hoeveelheid kilometers wat zaken waar ik me aan ben gaan storen.
- Er beginnen wat kraak- en bonkgeluiden uit het onderstel te komen. Over 3.000 km mag de Zoe voor de eerste beurt, en ik verwacht dat er dan wat stangetjes- en rubbertjeswerk vervangen moet worden. Tenminste, ik hoop dat het bij kleine ingrepen blijft om het euvel te verhelpen. Uiteraard volgt na de onderhoudsbeurt een update.
- De portieren zijn niet geïsoleerd en dat betekent behoorlijk wat rijwindgeluid in de koets. Het betekent ook dat de auto nogal hol en dreunend klinkt. Zelf merk ik hier niet zoveel meer van, maar passagiers merken dit terecht op. Ik snap de keuze niet om niet gewoon een paar kilo aan isolatiemateriaal en ontdreuningsmateriaal in de deuren en het plafond te stoppen. Alsof dat op het leeggewicht van 1400+ kilo het verschil gaat maken. Allemaal kostenbesparend natuurlijk.
- Voor mijn gebruik nog geen snellader nodig gehad, maar het ontbreken van een CCS aansluiting gaat op termijn vervelend worden als je langs de snelweg wilt laden.
- In de achterklep rammelt al iets sinds we de auto hebben. Ondanks meerdere verwoede pogingen, waarbij ik bij de laatste poging de achterklep volledig uit elkaar getrokken heb, blijft het euvel bestaan.
Allemaal klein leed voorlopig. Wat wel bijzonder is is dat de Zoe, sinds ik hem sinds augustus vorig jaar heb, nog geen cent minder waard is geworden ondanks de toegenomen kilometers. De prijzen van elektrische occasions stijgen mee met brandstofprijzen, want bij hogere brandstofprijs neemt de vraag toe omdat meer mensen de overstap willen maken. Dat is natuurlijk leuk nieuws voor mij, maar slecht nieuws voor de bereikbaarheid van elektrisch rijden...
Grote beurt & verkocht
- 79.950 km
De laatste update over de Zoe.
Eind augustus heb ik de Zoe naar de dealer gebracht voor een grote beurt. Die was niet erg spannend: twee nieuwe voorbanden, het stellen van de achterklep (zat een vervelende rammel in), het verversen van de remvloeistof. Tikte alsnog wel aan omdat het verversen van de remvloeistof best een arbeidsintensief klusje is. Maar voor 500 piek kan de auto weer 30.000 km mee.
Die 30.000 km ga ik er helaas niet meer mee rijden. Afgelopen maand vanwege werk geemigreerd naar het mooie Noorwegen. Het walhalla van de elektrische auto. De Zoe ging dus mee, want als je toch ergens zonder laadstress kunt rijden is het Noorwegen...
Helaas mocht het niet zo zijn. Noorwegen is verder dan Nederland met elektrisch rijden en dat betekent dat zelfs bij winkelcentra voornamelijk CCS en Chademo 50kW snelladers staan. Kom ik aan met mijn Type 2 stekkertje... Maar dat is niet wat de doorslag gaf, de doorslag kwam van het Noorse stroomnet. Dat heeft een andere aarding dan de rest van Europa (IT aarding vs. TN in Europa) en de Zoe is de énige elektrische auto die niet kan babbelen met een IT aarding. Ik had mijn onderzoek duidelijk niet op orde. Dat betekent dat thuis opladen onmogelijk is.
Renault levert hier in Noorwegen een speciale oplader mee die ook wel 'de stofzuiger' genoemd wordt omdat-ie zo'n teringherrie maakt. Daarmee kan ik helaas niet thuis laden zonder de buren 's nachts wakker te houden. Ook is de laadsnelheid bedroefd. Al dit euvel heeft mij doen besluiten dat de Zoe vervangen moet worden. En dat doet pijn, want het is een heerlijk ruim karretje met karakter, een leuk smoeltje en een prachtige instapper in het elektrische rijden. Maar de bruikbaarheid stelt mij nu teleur.
Wie gesnuffeld heeft aan elektrisch, gaat niet meer terug naar brandstof. Hier in Noorwegen verder met een elektrische Opel Corsa.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Zoe
Uitgelicht aanbod

Renault Zoe R90 Life 41 kWh
- 2017
- 22.423 km

Renault Zoe Q90 Life Quickcharge 41 kWh (1ste eig.!!/PRIJS EX SUBSIDIE!!/Climate/PDC/NAV.)
- 2017
- 82.149 km

Renault Zoe R110 Bose 41 kWh , Accukoop, NL-Auto, 1e eigenaar, 100% dealer onderhouden, LEDER, Camera, Stoelverwarming, ALL-Season banden, Navigatie, Parkeersensoren, Lichtmetalen velgen 17'', Climate Control, Cruise
- 2018
- 58.020 km