Renault Zoe R90 Intens (2017) #3

autoreview

Renault Zoe R90 Intens (2017)

Signalement

UitvoeringZoe R90 Intens
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst77.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

lekker en goedkoop rijden

  • 61.000 km

Verandering naar een baan waar geen lease-auto maar een kilometervergoeding werd geboden, betekende dat er iets nieuws aangeschaft moest worden. Ik zit er doorgaans alleen in en rijd maximaal 200-250 kilometer per dag. Wat kies je dan? Een compacte auto die goedkoop rijdt. Hoewel benzine-auto's in aanschaf iets gunstiger zijn, zijn ze dat niet in de gebruiks-kosten. Daar wint een elektrische auto het glansrijk, mits je thuis kunt laden en een relatieve lage stroomprijs betaalt en/of zonnepanelen hebt. Gelukkig verkeer ik in die situatie en kon de zoektocht naar een elektrisch karretje beginnen. Een nieuwe wil ik niet betalen, het moest een occasion worden. Na wat omzwervingen langs BMW i3 en Nissan Leaf liep ik bij een plaatselijke Renault-specialist een Zoe tegen het lijf. Proefritje gemaakt en dan merk je hoeveel lekkerder een elektrische auto rijdt. En dan is dat nog maar een Zoe! Ik verheug me nu al op de volgende elektrische gezinsauto die de Toyota Verso gaat vervangen. Dat moet nog lekkerder rijden, denk ik.

Anyway, de Zoe. In mei 2023 gekocht en in iets meer dan 7 maanden ruim 9.500 kilometer mee gereden (onverwacht ook veel privé, want het rijdt zo lekker en lekker goedkoop) en zeer tevreden. Je kunt merken dat de Zoe niet het nieuwste van het nieuwste meer is, maar dat vergeef ik hem/haar. Ze presteert het namelijk om zich te verplaatsen tegen 5,035 cent per kilometer. Dat is haar grootste kracht.
Laden doet ze thuis aan de grannycharger tegen 3,6 kW. Ze verbruikt zo'n 15,5 kWh per 100 kilometer, maar de laadverliezen zijn behoorlijk. Al-met-al scoort ze 18,6 kWh per 100 kilometer.

In de zomer liet ze bij volle accu een geschat rijbereik zien van tegen de 290 kilometer. In de zachte winter die we hebben, daalt dat naar een kleine 230 kilometer. Of je die kilometers haalt, hangt er erg van af van of je de snelweg kiest of binnendoor rijdt. Doe je dat eerste, moet je de cruisecontrol zeker niet op meer dan 104 km/h instellen. Binnendoor ga je de geschatte range wel halen. Ik heb nog geen enkele keer range-anxiety gehad, maar het is ons wel een paar keer overkomen dat we de Verso hebben moeten pakken, omdat we vergeten waren de Zoe op te laden en niet zeker waren of de rit met de Zoe zonder tussenstop gehaald kon worden. Tussentijds/onderweg laden heeft de Zoe nog niet gedaan. Zolang je dus je ritten een beetje plant en zorgt dat je de accustand aan je ritten aanpast en vice versa.
Overigens, de SOH van de accu is in mei gecontroleerd en bleek nog 94% te zijn.

De Zoe is een zorgeloze auto, maar je moet er dus voor zorgen dat je rekening houdt met de accustand. Wat dat betreft is het rijden op benzine op dit moment nog wat zorgelozer. Maar dat ene voordeel van benzine wordt door alle andere voordelen van de Zoe weggepoetst.

draagarm stuk

  • 77.200 km

Een brief in de bus: de APK van uw Zoe verloopt binnenkort. Meteen een afspraak gemaakt voor de APK en dan gelijk de jaarlijkse beurt erbij. Dat kon al een week later. Fijn zo'n lokale garage.
Minder fijn was het telefoontje een uurtje nadat ik de auto had afgegeven. Linker draagarm voor was defect. Zou niet door de APK komen. Het is een veelvoorkomend issue met de Zoe en ook de onze is er niet aan ontkomen. Ik voelde de laatste weken al wel een minder strakke besturing en hoorde wat bijgeluiden uit het vooronder. De oorzaak is nu duidelijk. Het resulteerde in een forse rekening.
De beurt stelde op zich weer niet veel voor. De test van de gezondheid van de accu gaf 90% aan. Na bijna 8 jaar en bijna 80.000 km lijkt me dat geen slechte score.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.