Renault Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale (2003)

autoreview

Renault Vel Satis
Renault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieur

Signalement

UitvoeringVel Satis 3.0 dCi 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf:

Toen de VelSatis (VS) uitkwam in 2002 was ik nog niet in het bezit van een rijbewijs alsmede een dergelijk goed gevulde beurs om zo'n automobiel aan te kunnen schaffen. Tussentijds wel een poormans VelSatis gereden, namelijk de Seat Toledo. Toen in 2007 de prijze van de VS flink gedaald waren en mijn Saab 9-5 vanwege versnellingsbak problemen aan vervanging toe was ben ik eens gaan krijgen naar de VS.

In eerste instantie een 2.0T privilege uit 2002 gekocht. Een prachtige wagen, reed goed MAAR.... toen ik een trekhaak wilde laten installeren bleek deze wagen totaal in elkaar te hebben gezeten. Ik voelde mij flink belazerd door het bij BOVAG, ADA en 123 autoservice en in de dealerreviews goed aangeschreven bedrijf. Ondanks de 5000 km die ik met de wagen had gereden heb ik wel mijn geld teruggekregen.

Diesel of Bezine:

Het grote zoeken kon weer beginnen. Eerst wikken en wegen tussen benzine en diesel. Ik rijdt deze wagen alleen prive. Ik maak ongeveer tussen de 17 en 20k prive km's per jaar. Er bleek (bij aanschaf) een nihil verschil van 200 euro per jaar in het voordeel van diesel te zijn, dus op zoek naar een diesel. Vanwege het gewischt van de VS startend vanaf 1700 kg ging mijn voorkeur uit naar de 3.0 v6.

Diverse dealers (niet alleen Renault) bezocht en een aantal proefritten gemaakt. Ik heb de bezine 3.5 v6 gereden, de diesel 2.2 en de diesel 3.0 V6. Uiteindelijk gekozen voor de top versie. Het werd een 3.0 V6 dCi Initiale uit 2003 met een gering aantal km's op de teller. Werkelijk alle opties zaten er erop van enorme multi instelbare stoelen met geheugen tot gelaagd glas. Eerst veel gelezen over de motor op internet. Het aanschaffen van de 3.0 v6 diesel is echter niet geheel risico loos. Deze motor ligt in iedergeval ook in de Saab 9-5, Opel Signum en Renault Espace. Het werd/wordt? door ISUZU. Het blok heeft echter een slechte reputatie. Op problemcar, myreview, topproduct, het VS forum en andere ervaringswebsites in binnen en buitenland staat eea over deze motor waar een mens niet vrolijk van kan worden. Er is hoofdzakelijk een probleem met de koeling. Echter er staat ook duidelijk dat hij prima kan functioneren wanneer de benodigde updates (4 of 5) zijn uitgevoerd. Die van mij had alle update gehad en de gok gewaagd. De koop werd gesloten.

Voor aanschaf is eea vervangen door de dealer, namelijk:
- Multiriemen
- Intercooler
- Voorbanden
- en nog een paar kleinere dingen.

Uiteindelijk is er voor een kleine 3000 euro aan verspijkerd.

Mijn mening en ervaring:

De VS is een geweldige wagen, mits je van comfort houdt. Het is geen rijders auto als een BMW of Audi. Je meent in de VS plaats in een van de beste stoelen die er ooit in een auto gemonteerd zijn. Ze zijn in alle mogelijke posities perfect instelbaar. Het rijden wordt door de auto voor je gedaan. Persoonlijk hou ik van comfortabel rijden wanneer ik prive ritten maak. Voor het dagelijkse rijden heb ik de beschikking over een lease auto waar ik sportiever mee kan rijden.

Het sturen gaat weinig communicatief. Bij een hogere snelheid wordt de besturing iets communicatiever, denk hierbij aan snelheden boven de 140 kmpu. De VS haalt 206 GPS kilometers per uur. Tot die snelheid blijft het rustig en stil in de auto. Vanaf 170 kmpu begin je iets te horen van de wind en de motor. Het is een Franse auto dus daar hoort karakter bij. De kraakjes en piepjes zijn altijd aanwezig en op slechte wegen of bij hoge snelheden nadrukkelijker dan wenselijk. De wagen ziet er uit als of het premium is, maar ga je rijden en heel goed kijken zie je toch behoorlijk verschil tussen de premium merken en de Renault.

De wegligging is wat mij betreft geweldig. Bij hoge snelheden ligt hij als een blok op de weg. Even de handjes los bij 180 kmpu en hij blijft strak recht door gaan, zonder enige trilling. Toch is het geen auto om mee te jakkeren. Het was lekkerder om tussen de 130 en 140 de cruise control aan te zetten en heerlijk onderuitgezakt in de stoelen te rijden.

Voor een wagen van net geen 1800 kg was het verbruik redelijk. Met de caravan 1:10 en bij normaal gebruik op de snelweg 1:12 a 1:13. In de stad leek het wel een groep tempeliers die zojuist een belangrijke veldslag hadden gewonnen en het op een zuipen zetten, denk aan 1:5. Gemiddeld kwam ik uit op 1:11.

Op de snelweg en wanneer de automaat en motor warm waren, ging het schakelen onmerkbaar. Een eigenschap van de VS waar ik niet aan kon wennen was nadrukkelijk aanwezig in de eerste 15 tot 20 kilometer van een rit. De motor moest merkbaar warm worden en de automaat had zeer groot ochtendhumeur. Voortdurend werd ik ingehaald door panda en alto's van het oude type! De auto trok totaal niet op zonder in de kickdown te gaan. Gezien de reputatie van het blok en omdat ik erg zuinig op mijn VS was liet ik de motor minimaal 30 km wakker worden voordat er uberhaupt prestaties werden gevraagd.

In tegenstelling tot de snelwegen was het in de stad absoluut een drama met de VS. Parkeren gaat moeilijk ivm de breedte en lengte. Beperkt overzicht voor door de breede A-stijl!!! en een automaat die liever niet te veel werk doet. Het optrekken bij het stoplicht kan snel wanneer je in een keer het gas vol opentrekt en dus de kickdown gebruikt, maar het is dan absoluut niet lekker en ontspannen rijden. Doe je dit echter niet dan gaat het zeer traag. Wanneer we ergens naar toe gingen en het was in de stad namen wij al snel de auto van mijn vriendin.

Prettig aan deze motor is de enorme hoeveelheid (trek)kracht. Met de caravan eenvoudig 130 rijden (en nog reserve hebbend) over de Ardennen en door Frankrijk. Meerdere malen met de caravan weg geweest en in mijn eentje in een keer 1300 km gereden. Uistappen gaat zonder pijntje je voelt je bij wijze van spreken nog fris.

Overigens is het geluid van de CARBASSE installatie zeer slecht.

Problemen:

Ja meerdere maar daar wil ik niet te veel bij stil staan, structureel zwarte mega rookwolk van de motor bij intrappen van de kick down, ook na een lange vakantierit. Airco deed het niet boven de 100 kmpu oplossing een revisie, airco unit vervangen en opnieuw gevuld etc. Daarna weer een keer terug omdat hij het weer niet deed en weer gemaakt. Twee maal een intercooler binnen een jaar. Spiegels die niet in zijn geheugen blijft zitten, koplampsproeiers die uit blijven staan, automatische lichtsensor die altijd de xenonlampen laat branden. Tevens zat er onderhoud aan te komen zoals als nieuwe remmen etc.

Vooral de lage inruil prijs, de hoge kosten om erin te rijden en de aankomende de reparatie en de daarbij behorende kosten besloten op de VS te verkopen. Nu de wagen net geen 160 dkm gereden had kon ik nog een redelijk prijs krijgen in de particuliere verkoop. Boven deze km-stand zijn de prijzen echt belachelijk laag. Dus een moeilijke keuze, "investeren" of doorrijden. Uiteindelijk voor het laatste gekozen.

Al met al heb ik 1 1/2 jaar heerlijk gereden in de VS'en en zou het voor geen goud hebben willen missen. Toch zou ik het niet nog een keer doen een Renault kopen. Na 2x een VS toch gekozen voor een Japanner, met de daarbij behorende reputatie. Ja het verstand heeft het dit keer gewonnen van de emotie.

PS: ik zal de Review nog aanpassen en de rijervaringen uitbreiden wanneer ik meer tijd beschikbaar heb. Zie dit als een eerste versie.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.