Renault Twingo Initiale (1999) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jarenlang met een Suzuki Samurai rondgereden te hebben heb ik deze verkocht ivm. de bekende roestproblemen. Na wekenlange afweging tussen verschillende merken en types ben ik uitgekomen op een Renault Twingo; volgens de autotests een comfortabel autotje met enorm veel binnenruimte en redelijke prestaties. Het betrof een in 2004 ingevoerd model uit Duitsland met alle mogelijke opties behalve lederen bekleding (alles electrisch, ABS, 4x airbag, hoofdsteunen achter, open dak, meegespoten bumpers, etc.)
Het wagentje rijd inderdaad heerlijk comfortabel en voor het eerst zijn drempels niet zo’n kwelling meer door de zachte vering (wat een verschil na zo’n hard geveerde Samurai). Ook over de binnenruimte is niet gelogen in de autotests; enorm veel ruimte achterin, en door de verstelbare achterbank kun je er voor kiezen om óf heel veel beenruimte achterin, óf een flinke bagageruimte te creëren. Als je plaatsneemt achter het stuur heb je mede door het weids uitstrekkende dashboard ook totaal niet het idee in een klein autotje te zitten. Nee, comfort kun je wel aan die Fransen overlaten. Qua prestaties kan hij ook behoorlijk meekomen, snelwegen zijn geen probleem en de acceleratie is ook redelijk. Tegen mijn verwachtingen in is er ook haast geen windgeruis afkomstig van het cabriodakje. Wel is de Twingo behoorlijk onderstuurt in de bochten, er valt dan ook weinig sportief mee te rijden.
PROBLEMEN
Wat electriek betreft hebben de Fransen nog bijscholing nodig, wat een ramp! Ik ben nooit fan geweest van Franse auto’s vanwege deze problemen, en dat is bij deze Twingo definitief voor mij bevestigd.
- Startonderbreker: Bij het omdraaien van de contactsleutel bleef in het begin regelmatig de startonderbreker in werking (knipperend lampje), wanneer je de auto een paar keer aan- en uitschakelde deed hij het op een gegeven moment wel. Dit probleem werd echter al erger tot hij natuurlijk helemaal niet meer wilde starten. Om dit te verhelpen heb ik op aanraden van de garage een aantal stekkers los gehaald welke extreem gecorrodeerd waren (na 6 jaar al!), deze heb ik schoongemaakt en ingespoten. Hierdoor was dit probleem redelijk verholpen (de stekkers bleven natuurlijk aangetast door de corrosie, nieuwe exemplaren kosten echter een fortuin).
- ABS: Na een jaar bleef het ABS lampje af en toe branden, en net als bij de startonderbreker gebeurde dit al vaker totdat hij alleen maar bleef branden. Op een rustige weg even een noodstop getest en ja; ABS werkte niet. Weer naar de garage; alle contactpunten weer nagekeken; weinig aan de hand. Electrische systeem doorgelezen; volgens de computer was de ABS sensor kapot. Toen maar een nieuwe sensor gekocht voor €150,-(!) want dat lampje moest toch uit... Nieuwe sensor gemonteerd maar nee, het lampje bleef nog branden! €150,- armer en nog niets opgeschoten. Weer terug naar de garage, bleek de computer half verrot te zijn waardoor er sluitingen optraden. Deze computer is op de allerberoerdste plek geplaatst die je kunt bedenken; onbereikbaar onder de motor maar toch vol in het bereik van opspattend water, pekel en andere beroerdigheid. Dat hebben die Fransen toch maar weer mooi ontworpen... Een reparatie zou honderden euro’s gaan kosten en een nieuwe computer bleek ook een fortuin te kosten. Toen maar gekozen voor de simpelste oplossing; het losdraaien van het indicatielampje; dan maar geen ABS.
- En ja; nog een lampje! en wel het handremlampje. Ook deze bleef geregeld branden; de ene rit bleef hij uit, de andere aan, en weer de andere aan-uit-aan-uit. En ook hier bleef het weer te gaan om corrosie op de contactpunten. Deze keer heb ik dit tevens verholpen door het inspuiten van de contactpunten met siliconespray.
- ’Wateroverlast’: Na enige maanden hoorde ik bij het nemen van bochten telkens een geklots achter me. Het bleek dat er een plas water lag in de ruimte waar het reservewiel in ligt. Alles eruit gehaald en laten drogen; weer teruggeplaatst maar na een week was het alweer prijs; weer een laag water achterin. Met een tuinslang op de auto gespoten en binnen gekeken waar dat water toch vandaan komt; zonder resultaat. Ik heb hierna een dweil achterin gelegd welke ik 1x in de week uitwrong. Ben ook nog langs de dealer geweest om te vragen of dit een bekend probleem was maar die wisten natuurlijk nergens van. Ik heb toen na een aantal weken gaatjes in deze reservewielbak geboord zodat het water in ieder geval wegkon.
Toen ik na 1,5 jaar ook nog roestpuntjes door zag komen onder de motorkap was voor mij de maat vol; verkopen en nooit geen Franse auto meer!
Het voordeel om reparatiekosten te drukken is dat er op de sloop een hoop Twingo’s te vinden zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.