Renault Twingo 'Matic (1999)
Kleine maat met automaat
Renault heeft de Twingo recent flink onder handen genomen, optisch bleef het eigenwijze karretje helemaal zichzelf. Okee, iets andere koplampen, maar wel met behoud van het originele karakter. Hoewel de Twingo nu al weer ruim zes jaar op de markt is, heeft het verouderingsproces nauwelijks sporen nagelaten en dat zien we vaak anders.
Met zo'n spraakmakend uiterlijk verwacht je natuurlijk ook een origineel interieur. Daar word je bij deze auto niet in teleurgesteld. De Fransen plaatsen alle meters midden op het dashboard onder een luifeltje. De snelheidsmeter is zelfs digitaal uitgevoerd met grote, duidelijke cijfers. Toch blijft het even wennen om telkens je blik iets naar rechts te moeten draaien. Overigens ontbreekt een meter voor de temperatuur van de koelvloeistof en zijn enkele schakelaars 's avonds niet verlicht. In de nieuwste Twingo zijn die schakelaars in een wat ondefinieerbaar geel uitgevoerd. De afgebeelde 'Matic-versie beschikt standaard over velours bekleding in een patroon dat lang niet ieders waardering krijgt. De Comfort-versie heeft stoffen bekleding met geometrische figuren.
Met een lengte van 3,43 meter is de Twingo lekker compact. Dan wordt het voor de constructeurs een echte uitdaging om zoveel mogelijk binnenruimte te 'kweken'. De Twingo staat bekend als een echt ruimtewondertje en is dat in zekere zin nog steeds. Nieuwe, dikkere voorstoelen hebben flink geknabbeld aan de hoofdruimte die nu voor lange personen krap is. In andere richtingen is er niks mis met het ruimteaanbod. Op de achterbank zit je net met je hoofd tegen het dak, maar de beenruimte is echt riant. En dan is de kofferbak nog steeds goed bruikbaar. Heb je meer bagageruimte nodig, dan kun je de achterbank wat naar voren schuiven. Die schuifbare achterbank heeft de Twingo al zijn hele leven en al die Japanse fabrikanten die daar momenteel zo hoog over opgeven hebben het gewoon afgekeken. Overigens zijn er heel veel bergvakjes én een dashboardkastje. De Twingo heeft ook hoogteverstelling voor de gordels.
Overigens is de kleine Renault een vierzitter. Een vijfde persoon mag niet eens, want achterin zijn er maar twee rolgordels.
En het comfort?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, kleine auto's zijn in dit opzicht de laatste tijd met sprongen vooruit gegaan. Het verblijf aan boord is geen straf. Bij de Twingo verwacht je met zijn Franse inborst niet anders dan een uiterst comfortabele vering. De stoelen zijn een enorme vooruitgang vergeleken met vroeger: duidelijk groter en veel beter steunend. Eenmaal in de juiste positie gezet houd je het er lang op uit. De hoofdsteunen kunnen nu zo hoog dat ze ook voor langere bestuurders zinvol zijn.
De Twingo heeft een 1149 cc grote motor die 58 pk levert. En met 93 Nm bij 2500 tpm is er ook aardig wat trekkracht. Helaas kost de automaat wat vermogen, zodat hij er nog 17,7 tellen over doet om de 100 te bereiken. In D kost de tussensprint 80-120 km/h 15,2 seconden. Het motortje loopt netjes, maar bromt op snelheid wel in de 'Matic. Een kort ritje met een handgeschakelde Comfort leerde dat die op het gehoor wat stiller lijkt.
Als we naar het verbruik kijken, dan springt de Twingo er echt uit. In de 'Matic verstookten we elke 13,6 kilometer een liter benzine en dat is heel netjes, zeker in aanmerking genomen dat het een automaat is. Een handgeschakelde Twingo komt zelfs ongeveer 15 kilometer ver op een liter en dat begint ergens op te lijken.
Bij de Renault Twingo gaat het leuke rijden er een beetje af door het nogal forse onderstuur als je hard een bocht in duikt. Op nat kun je je echt verslikken in even snel een klaverblaadje ronden; dan gaat de neus zo ver naar buiten dat het asfalt op raakt. Oppassen dus. Een stuurhulpje is niet aanwezig; niet erg, want ook zonder stuurt de Twingo mooi licht.
De Twingo is nog steeds een lekker eigenwijs concept met een scherpe prijs, complete uitrusting en net verbruik. Als de Fransoos minder fors onderstuurd was, kon hij ons echter nog meer bekoren.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo 'Matic |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 3 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 11.388 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.149 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.439 mm / 1.630 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.347 mm |
Massa leeg | 820 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 450 kg |
Banden | 155/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,7 s (fabrieksopgave: 16,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 15,2s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Twingo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Ka 1.3 Champion - Renault Twingo 1.2 Comfort - Dubbeltest

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.