Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012) #3

autoreview

Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)
Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)

Signalement

UitvoeringScénic dCi 110 Energy Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf208.358 km
KM-stand laatst302.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volgende Renault

  • 209.178 km

Sinds vorige week heb ik deze auto als opvolger van de Clio.

Ik heb de auto nu een week en er inmiddels ruim 800 km mee gereden. Tijd voor de eerste review.

Wat een heerlijke auto om mee te rijden!

Omdat ik aan mijn vorige auto dit jaar toch wel enige kosten zou krijgen, heb ik me georiënteerd op een andere auto. Ik wilde sowieso weer een Renault en het moest ook weer een diesel worden, gezien mijn kilometrage van 40k per jaar. Op Renault.nl naar een occasion gekeken en in de kop van Friesland zag ik bij Renault dealer Beerda (Kollum) een Scenic uit 2012 te koop. Een model van na de facelift. Een 1.5 dCi met 110 pk, kilometerstand ruim 200k. Maar de auto was goed onderhouden (aantoonbaar via het ingevulde onderhoudsboekje) werd me verzekerd. Anders had de dealer deze auto niet zelf verkocht, maar “afgestoten” aan een (export)handelaar. Auto Beerda heeft goede referenties en staat bekend als een betrouwbare (en goedkope) garage.

De auto is van januari 2012, uitvoering “Collection” en najaar 2015 geïmporteerd uit Frankrijk. De eerste 90k heeft de auto in Frankrijk gereden en is bij een dealer even buiten Parijs in onderhoud geweest. De historie is volledig bekend.

De laatste 110k heeft de auto onderhoud gehad in Nederland, bij 145k is de distributieriem vervangen en bij 193k heeft de auto een grote beurt gehad waarbij ook de remschijven/-blokken voor zijn vervangen.

Omdat de afstand van waar ik woon (Bollenstreek) zo’n 200km is wilde ik ongeveer weten wat ik uiteindelijk zou moeten bijleggen. Dat klonk best interessant, mede omdat ik een nieuwe APK had bedongen, evenals een nieuw mattenset, reiniging van buiten en van binnen, een volle tank diesel. Mocht de auto naar m’n zin zijn (nette staat en goed rijden) zou ik ‘m meteen omruilen en meenemen.

In Friesland aangekomen stond de auto in de showroom klaar, volgetankt en voorzien van nieuwe matten, etc. De wagen zag er netjes uit, geen deuken, hier en daar een paar kleine gebruikerssporen en op de koplampen een paar beginnende doffe plekjes. (Die heb ik inmiddels weggewerkt met tandpasta! Een tip van youtube. Werkt echt!)

Omdat de verkoper in gesprek zat met andere klanten, werden we geholpen door een collega-verkoper. Hij wist van onze komst en kende onze bedoeling. Dat schiep al een goed gevoel. De auto werd de showroom uitgereden en voor ons klaargezet.

De collega-verkoper raadde ons aan om naar Lauwersoog te rijden: een mooi ritje met een stuk Provinciale weg waar je 100 kon rijden. Snelweg zou ook mogen en we mochten rustig aan doen en de auto in alle rust uitproberen.

De auto viel meteen op door een zeer stil interieur dat er keurig netjes uitzag. Ook de bestuurdersstoel voelde hard aan, ook in de rug, zodat de lendesteun niet hoeft te worden gebruikt. De auto is voorzien van een 6-bak waardoor je doorgaans met lage toeren kunt rijden.

Qua materiaalgebruik is de auto voorzien van mooie en goed aanvoelende materialen, twee klassen hoger dan de Clio. Ook de navigatie is geüpdatet met een net even mooiere lay-out dan de Clio van 2011. De bediening komt bekend voor, al hoef je niet meer de afstandsbediening te gebruiken, maar het wordt bediend door een vaste en prettig werkend paneel in de armsteun. Die armsteun is verstelbaar en herbergt een kleine en een grote opbergruimte. Overal is trouwens opbergruimte te vinden.

Je hebt het gevoel wat hoger te zitten en door de grote voorruit en vormgeving van het dashboard geeft de auto het gevoel met een grote auto onderweg te zijn. Tegelijkertijd is het een overzichtelijke auto bij inparkeren. Afstanden kun je prima inschatten, onder andere door de aangenaam grote buitenspiegels.
Omdat het vorige week heel hard waaide, bleek de auto wel wat zijwindgevoelig, maar erg hinderlijk vind ik het niet.

Terug van de proefrit waren we het snel eens: bij de APK bleken de remblokken achter net niet aan de norm te voldoen evenals de accu. Beide zijn waren daags tevoren ook vernieuwd. Vooralsnog denk ik geen gekke deal te hebben gedaan.

Het is een echte Franse auto: heel veel veercomfort en heel veel luxe. Automatische verlichting, ruitenwissers, climate control, etc. Qua bouwkwaliteit gooien de Laguna 3, Megane 3 en dus ook deze Scenic 3 hoge ogen. Na de facelift is dat zelfs nog wat beter geworden.

Het verbruik is (vanzelfsprekend) wel wat hoger dan van de Clio, desondanks (ik ben een rustige rijder) is het verbruik momenteel net boven de 1 op 18. Voor een auto van dit formaat en gewicht vind ik dat meer dan acceptabel.

Hoop nog wel even plezier aan deze auto te beleven, 100k erbij moet kunnen, denk ik.

Stabilisatorstangen vervangen

  • 211.786 km

Gisteren de auto weggebracht naar de garage waar ik m’n auto al jarenlang laat onderhouden. Bij de proefrit hoorde ik geluiden uit het onderstel. Bij terugkeer van die proefrit werd me al gezegd dat in de stabilisatorstang rechts een beetje speling zat. Maar omdat dit geen afkeurpunt is bij de APK, werd het zo gelaten. Tegelijkertijd heb ik de wielen laten balanceren en voor- en achterwielen laten verwisselen. De banden achter zijn beter dan die voor zitten en vanwege voorwielaandrijving zal de slijtage achter veel minder zijn dan voor. Voor de hele operatie was ik ongeveer €100,- kwijt.
De auto rijdt super gladjes. Geen onderstelgeluiden meer op klinkertjes. Wat verrukkelijk!

Ik ben ontzettend blij met de auto. De auto heeft een zeer stil interieur en heeft meer dan voldoende luxe (climate control, telefoon via de bluetooth, navigatie update 2018, verstelbare middenarmsteun, etc.) Het interieur is ook heel ruim met overal opbergvakjes, laatjes, etc. De auto geeft een rijk gevoel.

Inmiddels iets meer dan 3000 km gereden. Ik ben een rustige rijder (de auto nodigt daartoe uit) en het verbruik is tussen 1 op 18.5 en 1 op 21.7 geweest. Meer dan keurig!

Kleine beurt

  • 217.950 km

Gisteren heeft de auto een kleine beurt gehad.

Ik had eigenlijk nog ongeveer 1000 km kunnen rijden, maar omdat ik vanwege de Corona-crisis gedwongen thuis werk (ik ben werkzaam in het voortgezet onderwijs) heb ik het gisteren laten doen.

De monteur bij wie ik de auto in onderhoud heb meldde dat de auto in prima staat verkeert. Zowel optisch als technisch. Het enige aandachtspuntje betreft de achterbanden. Ik had ze al laten verwisselen: ze zaten eerst achter. Op mijn vraag of ze de (na)zomer nog halen, antwoordde hij bevestigend. In het najaar wil ik all-season banden onder de auto leggen. Dat heb ik bij de vorige auto's ook altijd gedaan, omdat het me goed bevalt. Zo staat de auto elk seizoen op de juiste banden en hoef je niet te wisselen van banden.

Ik heb met de auto inmiddels ongeveer 9000 km gereden. Ik ben er nog steeds super tevreden over. Kwalitatief vind ik de Scenic 3 een goede auto. Hij zit goed in elkaar: heeft geen rammels uit het dashboard, de afwerking ziet er netjes uit en de zit is heerlijk! Stevige stoelen, een perfecte zitpositie achter het stuur (je hebt altijd prima zicht op de meters). Het is een heerlijk comfortabele en stille kilometervreter.

Het verbruik vind ik voor deze auto keurig netjes: vorige week aan de pomp bleek het verbruik 1: 19.8! Zo heel erg vind ik de 100 km/h maatregel van het kabinet niet. ik ben sowieso een rustige rijder.

Voorlopig kan ik 30.000 km vooruit voordat de volgende onderhoudsbeurt nodig is.

Update

  • 238.000 km

Sinds de vorige bijdrage zijn inmiddels 20.000 kilometers afgelegd, een deel (ongeveer 4500 km) tijdens de zomervakantie in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Italië. De auto heeft het geweldig goed gedaan! In het begin was ik 'bang' dat het vanwege het grote glasoppervlak in de auto erg warm zou worden en dat de climate control hard zou moeten werken om de temperatuur in het interieur aangenaam te houden, maar dat valt erg mee. Zelfs bij een buitemperatuur van 37 graden is het in de auto heerlijk koel op standje 2 (van de acht).

Het verbruik is keurig! Ik rij sowieso niet erg hard en het gemiddeld verbruik ligt zo tussen de 1: 18,5 en 1: 20. Dat vind ik voor deze auto meer dan keurig!

Het is op de snelweg een verrukkelijke kilometervreter. Stoelen zitten erg goed, ook op lange afstanden en de rust in het interieur vind ik weldadig en een sterk punt van de auto. Weggedrag is ook erg rustig en stabiel. Mede door de 6-bak blijft het altijd stil in de auto.

Verder is de ruimte in de auto ook een groot pluspunt: er kan heel veel bagage meegenomen worden en onze bagage kon allemaal met gemak in de bagageruimte, zelfs met twee camping klapstoelen. Zo bleven de achterstoelen leeg en dat ziet er opgeruimd uit. Alleen de wandelschoenen hadden we achter de voorstoelen gezet, zodat die makkelijk voor het grijpen lagen.

Sinds kort hoor ik, op klinkerwegen, wel geluiden van het onderstel, ik denk van rubbers, want als ik een oprit oprijd, hoor ik geen "gekloenk", zoals van stabilisatorstangen.

Verder heb ik geen kosten aan de auto gehad dan alleen brandstofkosten.

Over een kleine 10.000 km is de auto toe aan een grote beurt en die gaat wel wat kosten: ik laat de distributieriem dan meteen vervangen, 4 nieuwe (all season) banden, de onderstelrubbers, ruitenwisserbladen en als het nodig is remblokken.

Omdat ik super tevreden over de auto ben, wil ik op onderhoud zeker niet bezuinigen. Bovendien wil ik nog lang met de auto blijven rijden. Ik denk dat ik er nog wel een twee ton mee kan rijden zonder al te gek hoge kosten. Onderhoud kost immers bij elke auto geld. De intervallen bij Renault zijn steeds 30.000 km, dus gunstig.

De carrosserie ziet er ook nog netjes uit! Kleine gebruikerssporen, maar omdat ik de auto regelmatig was (en af en toe poets) ziet hij er keurig uit.

De auto geeft me een rijk en blij gevoel!

Groot onderhoud

  • 240.875 km

Ik heb de auto technisch weer in topconditie laten brengen. Op kosten niet bezuinigd: grote beurt, distributieriem en waterpomp laten vervangen, multi riem en spanner zijn vervangen, 4 nieuwe all-season banden van Vredestein, rubbers van het onderstel vervangen en de ruitenwisserbladen vervangen. Totale kosten rond de €1500,- Dat is veel geld, tegelijkertijd wil ik deze auto nog een tijd rijden en de meeste kosten betreffen regulier onderhoud.

Volgende onderhoudsinterval (over 30.000 km) zal dan alleen een kleine beurt zijn. Onderhoud kost bij elke auto geld. Ik kan voorlopig weer letterlijk vooruit met banden en distributieriem, die hebben in bovenvermeld bedrag een groot aandeel.

De auto rijdt nu weer helemaal super goed: geen geluiden meer uit het onderstel en geen gekraak over het raam vanwege versleten ruitenwisserblad. Wat een fijne en stille auto is dit toch, terwijl het verbruik zondermeer keurig is. Ook is de auto super ruim, van de week banken door geklapt, dan heb je een grote ruimte. Kwam goed van pas bij een kleine verhuizing.

Ik hoop van deze auto nog lang plezier te hebben!

APK Keuring

  • 249.000 km

Tussen kerst en oud en nieuw (2020) heb ik de auto laten keuren voor de jaarlijkse APK. Eigenlijk hoefde dat per medio januari, maar omdat ik niet naar het werk hoefde, heb ik het toen laten doen.

De auto is goedgekeurd!!

Technisch is de auto in zeer goede staat. Ik kan er sowieso weer een jaar mee rijden. Inmiddels heeft de auto een respectabele kilometerstand, maar dat is 'm niet aan te zien. Exterieur en interieur zijn echt keurig netjes!

Twee kleine (min)puntjes:

a.) De bekleding is enigszins vlekgevoelig. Ik had een vlek op de bestuurdersstoel. Na het te hebben gereinigd zag ik kringen. Ik heb het daarna met HG reinigingsspul behandeld en de vlekken zijn weg! Ik had een vlek op de bestuurdersstoel en een op de stoel rechtsachter: vermoedelijk een tas die gelekt heeft.. Gelukkig is het nu weer keurig netjes.

b.) De auto sloeg afgelopen periode (paar nachtvorstjes) bij de koude start minder snel aan dan gebruikelijk. Het proces duurde twee, drie seconden langer dan gebruikelijk. Duurde ff voordat ie aansloeg. Daarom een flesje Wynn's Diesel +Plus+ toegevoegd aan de tank. 40 kilometer mee gereden om de motor goed warm te draaien. De auto slaat nu sneller aan.

Verder ben ik onverminderd tevreden over de auto. Het is een heel plezierige wagen om mee onderweg te zijn: stil en comfortabel.

Update

  • 266.000 km

Vandaag de 266.000 km gepasseerd. Nog steeds ontzettend tevreden over de auto!

In februari, toen het zo koud was, startte de auto slecht: ik heb toen bij Renault Nieuwendijk in Hoofddorp 4 gloeistiften laten vervangen. De auto start sindsdien probleemloos.

In april m'n binnenspiegel laten vervangen, ook bij Nieuwendijk Hoofddorp vanwege verwering. Nu weer keurig!

Eind april heb ik een trekhaak laten monteren bij Trekhaakpunt in Lommel (België). Buitengewoon tevreden over dat bedrijf. Prima kwaliteit voor een scherpere prijs dan waar ook in Nederland. We hebben inmiddels diverse keren de fietsendrager gemonteerd en heerlijk gefietst op diverse plekken in ons land.

De auto voldoet nog steeds naar volle tevredenheid! Sinds de aanschaf ruim 50.000 km gereden.

Ik vind het een heerlijk rijdende auto. De luxe, de ruimte, fijne stoelen en de stilte aan boord maken dat ik elke dag met veel plezier in de auto stap.

Eind juni is de auto toe aan een (kleine) beurt. Daar maak ik een grote beurt van. Ik laat dan ook de airco een beurt geven en de remmen nakijken. Onderhoud kost bij elke auto geld en bij deze niet meer dan bij een andere auto, van welk merk dan ook. Ik bezuinig niet op onderhoud omdat ik veilig van A naar B wil reizen en ook omdat ik deze auto nog wel een poosje wil blijven rijden.

Het grootste nadeel vind ik nog de vlekgevoeligheid van de bekleding. Ik heb steevast een spuitbus van HG in de auto om vlekken te verwijderen.

Ik ben super tevreden over de auto en heb allerminst het gevoel dat de auto minder goed rijdt dan bij de aanschaf ervan. Dat is een compliment aan Renault.

Grote beurt

  • 269.650 km

De auto was toe aan een kleine beurt. Ik heb er een grote beurt van laten maken en de airco een beurt laten geven.
Tevens heeft de monteur de banden voor en achter verwisseld.

Omdat ik de auto dagelijks gebruik en dus veel op de weg zit, wil ik de auto in topconditie houden. Het verschil in prijs tussen grote en kleine beurt is niet heel groot. Nu zijn alle filters weer vervangen, o.a. het interieurfilter. De airco is weer gereinigd, weer gevuld, etc. Zo komen er geen nare luchtjes in de auto.

Ook had ik gevraagd om even naar de toestand van de remmen te kijken. Het blijkt dat schijven en blokken voor nog ruim voldoende zijn en de blokken achter moeten bij de APK (Januari 2022) worden vervangen. Ook heeft de monteur de remleidingen ontlucht en de remmen schoongemaakt. De auto reageert directer op het aanraken van het rempedaal.

Totaal was ik € 390,- kwijt.

Daarmee is de auto weer in zeer goede staat. Als de auto goed onderhouden wordt/blijft moet 400.000 km gehaald kunnen worden. Dat zou ik toch wel leuk vinden. Tenzij er zeer grote kosten zouden aankomen. Dan blijft de afweging of het verstandig is om in de auto te blijven investeren. Onderhoud kost bij elke auto geld en zolang het regulier onderhoud betreft wil ik deze auto nog wel een poos blijven rijden.

Ik heb nauwelijks extra kosten dan het reguliere onderhoud aan de auto gehad. Alleen twee stabilisatorstangen en rubbers laten vervangen, evenals 4 gloeistiften afgelopen winter. Voor de rest alleen trouw de onderhoudsbeurten laten geven.

Ik ben onverminderd tevreden over de auto. Hij rijdt super lekker, vooral op de snelweg is het een heerlijke (stille) kilometervreter. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 18.3

APK en kleine beurt; remschijven en -blokken achte

  • 291.725 km

Vandaag moest de auto APK gekeurd zijn. Daarom gisteren de auto bij de garage gebracht. Hoewel de auto eigenlijk pas over (een kleine) 10.000 km een kleine beurt moest hebben, heb ik dat gecombineerd. Olie en -filter verversen kan sowieso nooit kwaad.

Wel moesten de remschijven en -blokken achter worden vervangen. In het unit zitten ook lagers, zodat remmen achter vervangen duurder is dan voor.

Ik was €490,- kwijt.

Verder verkeert de auto in zeer goede conditie, vertelde de monteur.

Ik kan sowieso weer een jaar vooruit, al laat ik de auto begin juli een grote beurt geven alsmede een aircobeurt.

Verder ben ik nog steeds onverminderd blij en tevreden met de auto.

Een paar onhebbelijkheden: een paar keer per jaar reinig ik de bekleding van met name de bestuurdersstoel. Die bekleding wordt wel snel vies, regendruppels veroorzaken kringen. Bekleding is beige, met zwarte zijwangen. Effen zwarte bekleding zal wellicht minder snel zichtbaar vies zijn.
Af en toe klinkt er een alarm van de gordels achter. Dat is wel irritant. Af en toe de gordels achterin vastmaken (ff WD-40 in het schanier) verhelpt dit euvel.

Verder is het verbruik bij koud weer iets hoger (ongeveer 1 op 16.8) dan bij warm weer. Bij hogere temperaturen kan ik 1 op 18.5 best wel halen zonder al teveel moeite.

Verder is en blijft het een heerlijke auto, vooral op de snelweg.

Auto ingeruild

  • 302.500 km

Vandaag heb ik afscheid genomen van deze auto.

Dat was niet helemaal gepland, maar op bezoek bij familie op de Veluwe stuitte ik op een Renault Megane estate diesel van juni 2014.

Van de Scenic heb ik ontzettend veel plezier gehad! Ruim 90.000 km is het m'n trouwe gezel geweest die mij dagelijks en m'n vrouw naar m'n werk en vakantiebestemmingen bracht. De auto heeft me nooit in de steek gelaten, qua betrouwbaarheid en comfort was het een superfijne auto.

De reden dat ik 'm heb ingeruild is omdat mijn oog op een andere auto viel die jonger is en 100k minder heeft gelopen en ik een goede deal kon doen.

Ik wens degene die de Scenic koopt net zoveel plezier aan de wagen als ik had.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.