Renault Scénic (2017)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2017 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 241.124 km |
4 maanden vol plezier
- 241.124 km
Begin april kreeg ik wat slecht verteerbaar nieuws over de BMW die ik reed. Die was feitelijk economisch total loss dankzij roest in kokerbalken, verrotte remleidingen, lekkende versnellingsbak en nog een waslijst aan kleine dingen die wel aangepakt moesten worden. Gezien mijn vrouw in mijn stoute-droom-auto reed (een Mercedes E220d, zie andere review) maar liever moderner rijdt, was het simpel. Ik ging weer in de 'Merrie' rijden en de BMW ruilen we in op een meer recente familie-auto.
Met een vrij simpele wishlist slingerde ik alle bekende websites weer aan. De wensen zijn/waren:
- Max 10jaar oud
- hoge instap (maar wel voorkeur voor MPV ipv SUV)
- automaat
- Hele, hele sterke voorkeur voor 7 zitplaatsen
- ivm 40,000 km/jaar een diesel
Er zijn niet heel veel modellen die aan de eisen voldoen. Aziatische en Amerikaanse auto's zijn over het algemeen niet onze smaak. Of te saai, of teveel plastic in het interieur, of gewoon zuipschuiten. Wederom beperkte ik mijzelf tot de Europese merken. Op de shortlist stonden de Citroën Grand Picasso en de Renault Grand Scenic. Qua looks zijn beide auto's leuk om te zien (voor een busje), qua verbruik zuinig (1 op 20) en vrij betaalbaar in de wegenbelasting (gelijk aan een 3serie diesel).
Gezien de review over een Renault gaat is de uitkomst bekend. De Citroën was qua rijgedrag een beetje te soft. Geen stuurgevoel, overhellen in bochten en doorgaans was in het interieur goed te zien welke knoppen het meest gebruikt zijn (als voorbeeld).
Nu is een MPV niet een sportauto, maar de Grand Scenic stuurt als een 'normale' auto en de automaat deed zijn werk net wat soepeler. Ik heb geen idee welke uitvoering ik heb gekocht, maar het met leder beklede dashboard, de vlotte infotainment en de enorm comfortabele zetels geven een premium gevoel. Ik was om en na een proefrit samen met mijn vrouw zaten we al vlot aan de onderhandelingstafel.
Eind april reden wij weer in stijl rond, met een grijze Grand Scenic 1.5 dci automaat met 7 stoelen. Ja, 7 stoelen! Wat is dat fijn met 3 jonge kinderen. Genoeg hoofdruimte om de gordels makkelijk om te doen, genoeg ruimte voor 3 autostoeltjes naast elkaar op de middelste rij en een enorme kofferbak wanneer de 2 achterste stoelen (elektrisch) ingeklapt zijn. Overal is er opbergruimte en vakjes voor de spullen. Onder de vloermatten, het verschuifbare middenconsole en ook in het plafond. USB en 12v aansluitpunten door de hele auto heen (modeljaar 2017, helaas dus 1A output bij de USB).
Het rijden met een Grand Scenic is gewoon dikke prima. Helt niet overdadig over, reageert direct op het (fijne) stuur. De 1.5dci is geen strepentrekker, maar komt goed met het verkeer mee. 6 meter lange caravan erachter? Geen probleem, tot je achteruit rijdt. Dan merk je dat de traditionele automaat wat koppel van het blok mist om soepel het gewicht naar achteren te drukken, vooral op het camping-gras, maar dat zijn enkele keren per jaar en is dus eigenlijk geen groot probleem. En dan het (voor mij) belangrijkste punt: Hoe stap je uit na een rit van 2 uur of langer. Dit is met 1 woord samen te vatten: uitgerust.
Gewoon supertevreden met de aanschaf voor alle bovenstaande punten. De kosten van gebruik vielen lager uit dat verwacht, want zelfs met veel binnendoor-wegen en een vlotte rijstijl viel het verbruik gunstig uit. 1 op 19 gemiddeld! Met de caravan erachter was het eerder 1 op 14 (veel snelweg). Los van een rammelend stabilisator-stangetje (180€ incl. montage) zijn er geen problemen geweest.
Maar waarom is de titel "4 maanden plezier"? Tja. Sommige mensen hebben geluk, andere mensen wat minder. Na het tanken reed mijn vrouw achter een trekker-laadwagen combinatie. Bij de T-splitsing besloot de trekker echter zonder waarschuwing achteruit te gaan rijden. Misschien had mijn vrouw met een handbak wat sneller de achteruit ingeschakeld kunnen krijgen, maar het wat een automaat. 1,5 tot 2 seconden vertraging is vrij normaal met een slushbox. Maar te lang als er een bak staal ineens op je inrijdt.
Met vrouwlief achter het stuur, en dochterlief op de voorstoel reed de laadbak in op de auto, over de motorkap heen, dwars door het voorraam. Dankzij de hoge neus (goddank) duwde het wiel van de aanhanger de auto naar beneden en nog een aantal meter naar achteren. Met een lage neus was het 120cm hoge wiel ongetwijfeld de motorkap opgereden, ik wil er niet over nadenken.
Het goede nieuws is, GEEN GEWONDEN! Behalve enorm geschrokken mensen, in zowel onze auto als de trekker. De laadbak stond (afgaande hoever deze de cabine is ingereden) op nog geen 30cm van het hoofd van mijn dochter. Ongelofelijk veel geluk gehad eigenlijk.
De auto staat bij een herstelbedrijf voor de total loss verklaring. Met een opengescheurde motorkap, missende a-stijl en verkreukelde balken onder de auto maak ik mij geen illusies.
De volgende auto wordt wat mij betreft weer een Renault Grand Scenic, al is eenzelfde specificatie moeilijk te vinden in Nederland.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren