AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Scénic
4

autoreview

Renault Scénic 2.0 16V Privilge Luxe (2003) #2

Hendrik Jan
  • Hendrik Jan11
  • Review
22 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringScénic 2.0 16V Privilège Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst138.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

update

  • 117.000 km
  • 21 februari 2008

Auto is in een opwelling gekocht, waren meteen verkocht. het is een import auto uit België, in Nederland gekocht. Ik had pas na de koop op deze site de reviews van de andere gebruikers gelezen en hield mijn hart vast. Volgens mij moest alles kapot gaan wat er aan technische snufjes aanwezig was.
Tsja, ik koop nog altijd een auto op gevoel en niet met verstand........
De Scenic is super de luxe uitgerust, met bijna alles erop en eraan, glazen dak met schuifdak, half lederen bekleding, keyless entry, automatisch inschakelende verlichting, thuisbreng verlichting, automatisch dimmende binnenspiegel en autom. handrem, ACC, electrisch inklapbare buitenspiegels, regensensor, 4 electrische ramen, etc etc.
Helaas geen cruise control en geen ESP, ik denk omdat het een auto uit Belgie is?
Ik wilde persé een 2.0 motor omdat deze een 6 versnellingsbak heeft (de 1.6 niet, maakt veel toeren op m.n. de autoweg). Door 6-bak is de auto schakellui te rijden en trek zelfs bij lage snelheden in hogere versnellingen prima op.
Een echte aanrader een 6-bak.
Omdat de zit in de auto vrij hoog is, gaat het in- en uitstappen prima. Ook achterin op de 3 aparte stoeltjes is de zit prima, zelfs voor een volwassene.

Het brandstof verbruik valt mij wat tegen, zeker op de autoweg bij wat hogere snelheden (>120 km/u) rond de 10 L/100km. De auto vangt door de hogere koets natuurlijk wat meer wind. In de stad ongeveer 9,5/100. Ik moet heel erg mijn best doen om met een tank de 8,5 L/100km te halen.

De wegligging is voldoende voor mij, je kunt best snel een bocht om zonder dat de auto heel erg overhelt, de vering is wat slapjes, met name bij verkeersdrempels moet je er rustig overheen. De besturing is wat ongevoelig, merk je het beste als je regelmatig ook in andere auto's rijdt. Remmen doet ie als de beste, misschien wel te goed, het zijn wat bijterige remmen.
Het glazen dak is ideaal, geeft heel veel licht in de auto en in combinatie met de beige bekleding geeft dit een heel ruimtelijk effect.
De auto is niet voorzien van parkeerhulpen, de voorzijde is puur gokwerk evenals de achterzijde.
Opbergmogelijkheden heeft de auto ongelooflijk veel, overal bakjes en klepjes. Misschien wel wat te veel, het voordeel is dat je wel een zichtbaar opgeruimde auto hebt.
Bagageruimte is voldoende groot, je kunt de achterstoeltjes naar voren schuiven voor nog meer ruimte, helaas gaapt er dan een gat, omdat de hoedenplank te kort wordt.
De achterklep gaat niet hoog open zodat je er gemakkelijk je hoofd aan stoot. Ik ben zelf 1.83 m, een redelijk gemiddelde lengte maar voor mij is de klep te laag.

Minpuntjes: naast de hierboven genoemde items: stoelzitting wat kort, automatische ruitenwisser is regelmatig van slag, dan weer te snel wissen dat weer veel te laat. Maken veel lawaai indien de ruit maar een beetje nat is, de vloermatten wandelen regelmatig door de auto, achterruit slaat zeer snel dicht bij regenweer, je moet continu de wisser gebruiken, Afleesbaarheid toerenteller is maar matig omdat deze klein is, de bereikbaarheid van koplampen voor lampenwissel is een werkje van een dik uur. Auto is voorzien van afneembare trekhaak waarbij de electrische aansluiting verstopt zit onder/achter de bumper, ik moet dus op mijn knieen gaan zitten/liggen om stekker aan te sluiten.

Pluspunten: punten reeds eerder genoemd COMFORT met hoofdletters geschreven, de ruimte, aanwezige snufjes, veelzijdigheid, ideale reisauto.

UPDATE 25-12-2008
Inmiddels de ton aan km gepasseerd. Tot nu toe nog steeds tevreden.

Het comfort is nog steeds prima, geweldige reiswagen. Zijn er al mee naar Noorwegen en Schotland geweest. Het glazen panoramadak is in deze landen waar je niet echt hard rijdt, ideaal. Veel lichtinval en frisse lucht. Ik mis op deze lange reizen wel de cruise control.

Benzineverbruik varieert zo rond de 8,5/100 km, niet zo erg met de huidige lage benzineprijzen. Olieverbruik is niet waarneembaar.

Er zijn wel wat kleine problemen geweest die zich soms vanzelf weer oplosten; deuren die niet afgesloten konden worden, dit lukte pas na 30'. Zou dit aan de buiten temperatuur kunnen liggen, deze was zo rond de 0 graden?

De rechter buitenspiegel klapt niet meer naar binnen, zelfs niet na een smeerbeurt met WD40. De temperatuurmeter wijkt behoorlijk af zeker 3 a 4 graden met werkelijke temperatuur, soms in de zomer wel 15 graden verschil (te laag)
De achterbanden (Vredenstein T-trac)zijn na 40 dkm vervangen, netjes toch, door 2 Michelin energy banden (Een was nl het nog nieuwe reservewiel)

Binnenkort komen er wel flinke kosten aan: distributieriem en de remschijven voor, die moeten vervangen worden.

De achterbumper is behoorlijk krasgevoelig, ik ben best zuinig op de auto maar het is een en al krasjes wat je aan de bovenzijde ziet.

Update 117.000 km

Over het brandstofgebruik is wat meer te vertellen. De computer is gedurende 7000 km niet gereset en het verbruik bedraagt 8,7 ltr/100km: dit valt wat tegen, gezien mijn toch behoudende rijstijl.

Vandaag de distributieriem vervangen, incl spanrollen, waterpomp, dynamoriem, koelwater. Dit alles voor het lieve sommetje van €680,-
Enige tijd geleden ook de andere 2 banden vervangen, nu door Goodyear Efficient banden.

Het rijden bevalt nog steeds prima. Comfort toppie, toch wel het grootste pluspunt van deze auto vind ik.

Problemen:
Het pompje van de ruitensproeier is stuk. Bij sproeien van de achterruit komt de vloeistof op de voorruit in plaats van anders om. Laat dit voorlopig niet repareren.

De buitenspiegel klapt weer in, oorzaak? Ook de buitentemperatuur meter werkt weer redelijk (verschil 2 gr negatief)
Verder geen enkel probleem gehad.

PROBLEMEN

  • 21 februari 2008

Vorige gebruiker heeft een defect dashboard gehad, het gehele dashboard met displays is vervangen. Er was rekening van Renault garage aanwezig ivm kilometerstand.

Op de dag van aankoop ’s nachts naar de Ardeche op vakantie gegaan, de 2e dag was het raam van de bijrijder plotseling afgezakt tot halverwege..... Ik dus meteen tegen mijn vrouw: zie je nu wel, begint het al....de betrouwbaarheid van de Scenic. Het raam handmatig omhooggeschoven en vastgeplakt met van die kartonnen dozen tape. In Nederland onder garantie gemaakt (raammotor kapot)

De hendel voor de knipperichten was hypernerveus (vanaf aankoop al), sprong al terug voordat de bocht ingereden werd. Vervangen onder garantie.

De keyless entry werkt soms niet (na 18 mnd), je moet je hand achter de deurgreep steken en dan ontgrendelt de auto automatisch, dit werkt de ene keer wel, de andere keer niet, gelukkig meer wel, dan niet. Misschien wat vuil of water na wassen? Ik doe hier niets aan, ik kan met de keycard handmatig de deuren ontgrendelen.

Verder gelukkig geen problemen met de auto dit in tegenstelling tot veel andere reviews.
Voor de liefhebbers, er is een Duitse site meer heel veel info over de Scenic. http://www.scenic-forum.de/forum/index.php

  • 117.000 km
  • 17 november 2009

Update 117.000 km

Over het brandstofgebruik is wat meer te vertellen. De computer is gedurende 7000 km niet gereset en het verbruik bedraagt 8,7 ltr/100km: dit valt wat tegen, gezien mijn toch behoudende rijstijl.

Vandaag de distributieriem vervangen, incl spanrollen, waterpomp, dynamoriem, koelwater. Dit alles voor het lieve sommetje van €680,-
Enige tijd geleden ook de andere 2 banden vervangen, nu door Goodyear Efficient banden.

Het rijden bevalt nog steeds prima. Comfort toppie, toch wel het grootste pluspunt van deze auto vind ik.

Problemen:
Het pompje van de ruitensproeier is stuk. Bij sproeien van de achterruit komt de vloeistof op de voorruit in plaats van anders om. Laat dit voorlopig niet repareren.

De buitenspiegel klapt weer in, oorzaak? Ook de buitentemperatuur meter werkt weer redelijk (verschil 2 gr negatief)
Verder geen enkel probleem gehad.

4e verslag

  • 138.000 km
  • 3 december 2010

Het is al weer een jaar geleden dat ik voor het laatst iets geschreven heb over de Scenic.

Hij rijdt nog steeds prima, Comfort is prima, wegligging bij rustig rijden in orde. De bekleding, zijkanten leder en de rest stof, houdt zich prima. Het benzineverbruik is nu wat hoger: de BC geeft over 9500 km gemiddeld 8,9 ltr aan. Wat ik steeds meer als nadeel ervaar is dat er geen cruisecontrol aanwezig is, dit mis ik best wel.

Het lakwerk houdt zich goed, dit in tegenstelling tot de lichtmetalen velgen welke toch wat corrosie plekken laten zien. Het te openen panoramadak laat wat speling zien in de ophangbevestigingspunten (mooi woord)en is een fijne accessoire. De meeste andere merken hebben tegenwoordig alleen een niet te openen panoramadak, wat minder fijn is.

Problemen.
Achterklep ging niet meer dicht. Zelf opgelost door de gehele binnenbekleding van de klep de demonteren incluis het slot. Slot geheel uit elkaar gehaald en in eerste instantie niet kunnen ontdekken. Wat bleek na langdurig speurwerk: in het slot zit een metalen draadje met een dikte van een haar. Dit draadje dient contact te maken met een ander "ding" De zaak wat bijgebogen en whala gemaakt.
Dit zelf repareren, dat geeft een voldoening, onvoorstelbaar.

Verdere problemen:
raam rechts achter is spontaan naar beneden gekomen. Raam zelf vastgezet zodat het gesloten blijft.
Dit wordt niet gerepareerd omdat dit toch nooit gebruikt wordt.

Een aantal bobines kapot gegaan. Het begon met eentje en uiteindelijk zijn er drie vervangen en 4 bougies (waren vlgs garage de verkeerde gemonteerd)
Wat uiteindelijk toch een flinke kostenpost was.

Rond de 120K zijn ook de schijven voor vervangen omdat deze de minimale dikte bereikt hadden.

Dit waren eigenlijk alle problemen.

Nog steeds een fijne auto!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Scénic
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Renault Scénic

INFO
Renault Scénic in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.2 TCe 130 Bose | R-Link navi 8,7" | Leder + stoelverw. | PDC + camera | Trekhaak | LED | Clima | Cruise |

    Renault Scénic 1.2 TCe 130 Bose | R-Link navi 8,7" | Leder + stoelverw. | PDC + camera | Trekhaak | LED | Clima | Cruise |

    • 2017
    • 58.811 km

    € 18.945

    1.2 TCe Bose, Dakrails, Bose, 7p

    Renault Scénic 1.2 TCe Bose, Dakrails, Bose, 7p

    • 2016
    • 100.587 km

    € 14.500

    1.3 TCe Initiale Paris, 5 Jaar garantie, 7p

    Renault Scénic 1.3 TCe Initiale Paris, 5 Jaar garantie, 7p

    • 2018
    • 33.430 km

    € 29.950

Meer Renault Scénic occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Scénic specificaties
  • Renault Scénic occasions
  • Renault Scénic video's
Advies en informatie
  • Renault Scénic tests
  • Renault Scénic gebruikersreviews
  • Renault Scénic index
Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Renault Scénic reviews

  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis...

    13
    • 2 november 2020
  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort...

    3
    • 8 augustus 2019
  • Review
    Renault Scénic 1.4 16V Expression Basis (2004)

    Renault Scénic 1.4 16V Expression Basis...

    • 17 juni 2019
  • Review
    Renault Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique Luxe (2004)

    Renault Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique...

    3
    • 8 mei 2019
  • Review
    Renault Scénic 2.0 16V Expression Luxe (2006)

    Renault Scénic 2.0 16V Expression Luxe...

    22
    • 21 september 2017
  • Review
    Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression Comfort (2004)

    Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression...

    4
    • 7 juni 2016
  • Review
    Renault Scénic 2.0 16V Dynamique Comfort (2006)

    Renault Scénic 2.0 16V Dynamique Comfort...

    • 16 december 2015
meer reviews
Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège (2012)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège...

    • 6 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    9
    • 2 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P (2013)

    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose...

    2
    • 9 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Autonieuws
    Kleine update voor Renault Scénic

    Kleine update voor Renault Scénic

    23
    • 3 november 2020
  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis...

    13
    • 2 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Renault-CEO voorzichtig optimistisch na uiterst zwaar jaar

    Renault-CEO voorzichtig optimistisch na...

    1
    • 19 april 2021
  • Review
    Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2011)

    Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2011)

    1
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Deze Chinese elektrische JMEV Yi komt als Renault naar Europa

    Deze Chinese elektrische JMEV Yi komt als...

    6
    • 19 april 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 120 GT (2013)

    Renault Clio TCe 120 GT (2013)

    6
    • 17 april 2021
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
  • Review
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    6
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Renault Express bekend

    Prijzen Renault Express bekend

    6
    • 8 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep