Renault Scénic 2.0 16V Privilge Luxe (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 2.0 16V Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
update
- 117.000 km
Auto is in een opwelling gekocht, waren meteen verkocht. het is een import auto uit België, in Nederland gekocht. Ik had pas na de koop op deze site de reviews van de andere gebruikers gelezen en hield mijn hart vast. Volgens mij moest alles kapot gaan wat er aan technische snufjes aanwezig was.
Tsja, ik koop nog altijd een auto op gevoel en niet met verstand........
De Scenic is super de luxe uitgerust, met bijna alles erop en eraan, glazen dak met schuifdak, half lederen bekleding, keyless entry, automatisch inschakelende verlichting, thuisbreng verlichting, automatisch dimmende binnenspiegel en autom. handrem, ACC, electrisch inklapbare buitenspiegels, regensensor, 4 electrische ramen, etc etc.
Helaas geen cruise control en geen ESP, ik denk omdat het een auto uit Belgie is?
Ik wilde persé een 2.0 motor omdat deze een 6 versnellingsbak heeft (de 1.6 niet, maakt veel toeren op m.n. de autoweg). Door 6-bak is de auto schakellui te rijden en trek zelfs bij lage snelheden in hogere versnellingen prima op.
Een echte aanrader een 6-bak.
Omdat de zit in de auto vrij hoog is, gaat het in- en uitstappen prima. Ook achterin op de 3 aparte stoeltjes is de zit prima, zelfs voor een volwassene.
Het brandstof verbruik valt mij wat tegen, zeker op de autoweg bij wat hogere snelheden (>120 km/u) rond de 10 L/100km. De auto vangt door de hogere koets natuurlijk wat meer wind. In de stad ongeveer 9,5/100. Ik moet heel erg mijn best doen om met een tank de 8,5 L/100km te halen.
De wegligging is voldoende voor mij, je kunt best snel een bocht om zonder dat de auto heel erg overhelt, de vering is wat slapjes, met name bij verkeersdrempels moet je er rustig overheen. De besturing is wat ongevoelig, merk je het beste als je regelmatig ook in andere auto's rijdt. Remmen doet ie als de beste, misschien wel te goed, het zijn wat bijterige remmen.
Het glazen dak is ideaal, geeft heel veel licht in de auto en in combinatie met de beige bekleding geeft dit een heel ruimtelijk effect.
De auto is niet voorzien van parkeerhulpen, de voorzijde is puur gokwerk evenals de achterzijde.
Opbergmogelijkheden heeft de auto ongelooflijk veel, overal bakjes en klepjes. Misschien wel wat te veel, het voordeel is dat je wel een zichtbaar opgeruimde auto hebt.
Bagageruimte is voldoende groot, je kunt de achterstoeltjes naar voren schuiven voor nog meer ruimte, helaas gaapt er dan een gat, omdat de hoedenplank te kort wordt.
De achterklep gaat niet hoog open zodat je er gemakkelijk je hoofd aan stoot. Ik ben zelf 1.83 m, een redelijk gemiddelde lengte maar voor mij is de klep te laag.
Minpuntjes: naast de hierboven genoemde items: stoelzitting wat kort, automatische ruitenwisser is regelmatig van slag, dan weer te snel wissen dat weer veel te laat. Maken veel lawaai indien de ruit maar een beetje nat is, de vloermatten wandelen regelmatig door de auto, achterruit slaat zeer snel dicht bij regenweer, je moet continu de wisser gebruiken, Afleesbaarheid toerenteller is maar matig omdat deze klein is, de bereikbaarheid van koplampen voor lampenwissel is een werkje van een dik uur. Auto is voorzien van afneembare trekhaak waarbij de electrische aansluiting verstopt zit onder/achter de bumper, ik moet dus op mijn knieen gaan zitten/liggen om stekker aan te sluiten.
Pluspunten: punten reeds eerder genoemd COMFORT met hoofdletters geschreven, de ruimte, aanwezige snufjes, veelzijdigheid, ideale reisauto.
UPDATE 25-12-2008
Inmiddels de ton aan km gepasseerd. Tot nu toe nog steeds tevreden.
Het comfort is nog steeds prima, geweldige reiswagen. Zijn er al mee naar Noorwegen en Schotland geweest. Het glazen panoramadak is in deze landen waar je niet echt hard rijdt, ideaal. Veel lichtinval en frisse lucht. Ik mis op deze lange reizen wel de cruise control.
Benzineverbruik varieert zo rond de 8,5/100 km, niet zo erg met de huidige lage benzineprijzen. Olieverbruik is niet waarneembaar.
Er zijn wel wat kleine problemen geweest die zich soms vanzelf weer oplosten; deuren die niet afgesloten konden worden, dit lukte pas na 30'. Zou dit aan de buiten temperatuur kunnen liggen, deze was zo rond de 0 graden?
De rechter buitenspiegel klapt niet meer naar binnen, zelfs niet na een smeerbeurt met WD40. De temperatuurmeter wijkt behoorlijk af zeker 3 a 4 graden met werkelijke temperatuur, soms in de zomer wel 15 graden verschil (te laag)
De achterbanden (Vredenstein T-trac)zijn na 40 dkm vervangen, netjes toch, door 2 Michelin energy banden (Een was nl het nog nieuwe reservewiel)
Binnenkort komen er wel flinke kosten aan: distributieriem en de remschijven voor, die moeten vervangen worden.
De achterbumper is behoorlijk krasgevoelig, ik ben best zuinig op de auto maar het is een en al krasjes wat je aan de bovenzijde ziet.
Update 117.000 km
Over het brandstofgebruik is wat meer te vertellen. De computer is gedurende 7000 km niet gereset en het verbruik bedraagt 8,7 ltr/100km: dit valt wat tegen, gezien mijn toch behoudende rijstijl.
Vandaag de distributieriem vervangen, incl spanrollen, waterpomp, dynamoriem, koelwater. Dit alles voor het lieve sommetje van €680,-
Enige tijd geleden ook de andere 2 banden vervangen, nu door Goodyear Efficient banden.
Het rijden bevalt nog steeds prima. Comfort toppie, toch wel het grootste pluspunt van deze auto vind ik.
Problemen:
Het pompje van de ruitensproeier is stuk. Bij sproeien van de achterruit komt de vloeistof op de voorruit in plaats van anders om. Laat dit voorlopig niet repareren.
De buitenspiegel klapt weer in, oorzaak? Ook de buitentemperatuur meter werkt weer redelijk (verschil 2 gr negatief)
Verder geen enkel probleem gehad.
PROBLEMEN
Vorige gebruiker heeft een defect dashboard gehad, het gehele dashboard met displays is vervangen. Er was rekening van Renault garage aanwezig ivm kilometerstand.
Op de dag van aankoop ’s nachts naar de Ardeche op vakantie gegaan, de 2e dag was het raam van de bijrijder plotseling afgezakt tot halverwege..... Ik dus meteen tegen mijn vrouw: zie je nu wel, begint het al....de betrouwbaarheid van de Scenic. Het raam handmatig omhooggeschoven en vastgeplakt met van die kartonnen dozen tape. In Nederland onder garantie gemaakt (raammotor kapot)
De hendel voor de knipperichten was hypernerveus (vanaf aankoop al), sprong al terug voordat de bocht ingereden werd. Vervangen onder garantie.
De keyless entry werkt soms niet (na 18 mnd), je moet je hand achter de deurgreep steken en dan ontgrendelt de auto automatisch, dit werkt de ene keer wel, de andere keer niet, gelukkig meer wel, dan niet. Misschien wat vuil of water na wassen? Ik doe hier niets aan, ik kan met de keycard handmatig de deuren ontgrendelen.
Verder gelukkig geen problemen met de auto dit in tegenstelling tot veel andere reviews.
Voor de liefhebbers, er is een Duitse site meer heel veel info over de Scenic. http://www.scenic-forum.de/forum/index.php
- 117.000 km
Update 117.000 km
Over het brandstofgebruik is wat meer te vertellen. De computer is gedurende 7000 km niet gereset en het verbruik bedraagt 8,7 ltr/100km: dit valt wat tegen, gezien mijn toch behoudende rijstijl.
Vandaag de distributieriem vervangen, incl spanrollen, waterpomp, dynamoriem, koelwater. Dit alles voor het lieve sommetje van €680,-
Enige tijd geleden ook de andere 2 banden vervangen, nu door Goodyear Efficient banden.
Het rijden bevalt nog steeds prima. Comfort toppie, toch wel het grootste pluspunt van deze auto vind ik.
Problemen:
Het pompje van de ruitensproeier is stuk. Bij sproeien van de achterruit komt de vloeistof op de voorruit in plaats van anders om. Laat dit voorlopig niet repareren.
De buitenspiegel klapt weer in, oorzaak? Ook de buitentemperatuur meter werkt weer redelijk (verschil 2 gr negatief)
Verder geen enkel probleem gehad.
4e verslag
- 138.000 km
Het is al weer een jaar geleden dat ik voor het laatst iets geschreven heb over de Scenic.
Hij rijdt nog steeds prima, Comfort is prima, wegligging bij rustig rijden in orde. De bekleding, zijkanten leder en de rest stof, houdt zich prima. Het benzineverbruik is nu wat hoger: de BC geeft over 9500 km gemiddeld 8,9 ltr aan. Wat ik steeds meer als nadeel ervaar is dat er geen cruisecontrol aanwezig is, dit mis ik best wel.
Het lakwerk houdt zich goed, dit in tegenstelling tot de lichtmetalen velgen welke toch wat corrosie plekken laten zien. Het te openen panoramadak laat wat speling zien in de ophangbevestigingspunten (mooi woord)en is een fijne accessoire. De meeste andere merken hebben tegenwoordig alleen een niet te openen panoramadak, wat minder fijn is.
Problemen.
Achterklep ging niet meer dicht. Zelf opgelost door de gehele binnenbekleding van de klep de demonteren incluis het slot. Slot geheel uit elkaar gehaald en in eerste instantie niet kunnen ontdekken. Wat bleek na langdurig speurwerk: in het slot zit een metalen draadje met een dikte van een haar. Dit draadje dient contact te maken met een ander "ding" De zaak wat bijgebogen en whala gemaakt.
Dit zelf repareren, dat geeft een voldoening, onvoorstelbaar.
Verdere problemen:
raam rechts achter is spontaan naar beneden gekomen. Raam zelf vastgezet zodat het gesloten blijft.
Dit wordt niet gerepareerd omdat dit toch nooit gebruikt wordt.
Een aantal bobines kapot gegaan. Het begon met eentje en uiteindelijk zijn er drie vervangen en 4 bougies (waren vlgs garage de verkeerde gemonteerd)
Wat uiteindelijk toch een flinke kostenpost was.
Rond de 120K zijn ook de schijven voor vervangen omdat deze de minimale dikte bereikt hadden.
Dit waren eigenlijk alle problemen.
Nog steeds een fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.