Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Authentique Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst235.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afscheid

  • 235.000 km

Bij het afscheid toch nog maar een review, ook een beetje getriggerd door klokje rond met een Scenic waar weer alle vooroordelen aan bod kwamen.

Over hoe de auto rijdt is al voldoende geschreven, ruimte en MPV eigenschappen vast ook wel. Ik heb er kasten in vervoerd die niet in een VW transporter (met achterbank) pasten.....

Maar het onderhoud.

Dat viel dus best mee.
Normaal onderhoud is normaal onderhoud. Dus niet van belang.
De incidenten :

1. Meerdere keren nokkenas sensor. ( 4x ?)
Onbetrouwbaar onderdeel, levensduur kan 20.000km zijn, maar ook 80.000.
Kosten : 35 Euro, is door elke leek te vervangen in 5 minuten.
Ik had standaard 1 op reserve bij me.

2. Staafbobines.
Niet typisch Renault, meer merken gebruiken deze bobines, en ze gaan een keer kapot, en dan meestal vlot achter elkaar.
Ergens bij 120.000km.
4 Chinezen voor 75 Euro erin, hebben het tot het einde volgehouden.
(de officiële van de dealer kosten dat per stuk)

3. Ruitenwissermotor.
Die begaf het in een hoosbui. Niet handig als je met 120 km/u opeens niks meer ziet.
Oorzaak : de beruchte waterafvoer via de parafan.
Ondanks regelmatig schoonmaken....toch restjes van blaadjes die de boel verstopten.

4. Kachelweerstand.
Moeilijk bereikbaar. Maar dat is wel bij meer merken.

En dat was het ongeveer aan bijzonderheden, waarbij de bobines eigenlijk ook nog onder normale slijtage vallen.

Dus geen storingen met electronica, geen problemen versnellingsbak, geen nokkenasverstelling problemen etc.

Het einde kwam onverwacht. File. Er werd voor mij hard geremd opeens, ik had genoeg afstand, maar achter mij wouden een paar mensen door rijden.
Rijdbare schade achter, schade wel hoger dan dagwaarde en zo door blijven rijden wou ik niet. Nog even overwogen om met slooponderdelen de auto toch nog op te knappen, want reed verder prima. Ik wist ergens een achterklep in dezelfde kleur. Maar na 14 jaar...dus toch maar afscheid van genomen. Met weemoed. In die 14 jaar heel wat meegemaakt. Privé. Maar dat is een ander boekwerk.
Als ik hem wel gehouden had, dan had ik de nokkenasverstelling preventief mee laten nemen bij de volgende distributie riem. Geen signalen voor, maar gezien de reputatie en km stand.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens