Renault Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique Luxe (2006)

autoreview

Renault Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique Luxe (2006)

Signalement

UitvoeringScénic 1.9 dCi 130 Dynamique Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf180.250 km
KM-stand laatst180.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste impressie

  • 180.350 km

Nadat mijn vorige auto gestolen was toen ik voor mijn werk in Mexico zat, moest er een nieuwe komen. Bij thuiskomst gelijk gaan zoeken naar een vervangend exemplaar.

In de zoektocht werden er vinkjes geplaatst bij een Ford Mondeo Wagon, Renault Scénic dan wel Grand Scénic en ook werd weer de Renault Mégane Grand Tour aangevinkt. Ondanks alle verhalen over de elektrische malaise bij de Renaults had ik toch een fijne ervaring met mijn vorige Mégane GT (Eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee gehad). Daar ik meer als 20k per jaar rij moest het weer een diesel worden (nare ervaringen met LPG). Ook wilde ik niet terug in bouwjaar van de vorige auto dus moest het minimaal een exemplaar uit 2005 zijn. Opties die geprefereerd werden:
- Climate control
- Open dak, toch wel lekker zomers.
- Xenon
- Automaat
- min. 105pk vermogen
- LMV
- Elektrische ramen rondom
- Airbags
- Stuurbekrachtiging
- Trekhaak

Het budget voor dit alles max. 7.000,- Euro.

In het zoekproces vielen al snel de Mondeo en de Grand Scénic af. Voor een leuke aangeklede Mondeo was het budget niet toereikend en de GS was een klasse hoger in de belasting en ik maak toch geen gebruik van de 7 zitplaatsen.

De strijd ging dus tussen de Mégane GT en de Scénic. Omdat ik nogal lang ben (2.03m) en 2 kinderen heb die nog enige hulp nodig hebben bij het instappen en vastzetten prefereerde ik de Scénic vanwege de hoge instap en zitpositie. Uiteindelijk gekozen om me zelf volledig te oriënteren op de Scénic.

Dan het motoren pakket. Zoals eerder gemeld moest het een diesel zijn. De keuze bestond dus uit de zuinige 1.5DCI, de 105pk variant, en de meer felle maar minder zuinige 1.9DCI. Deze laatste was er in een 120pk en een 130pk variant. Na het Renault forum doorgespit te hebben kwam er naar boven dat je de 1.5 DCI links moest laten liggen vanwege de drijfstang. Nou ging stiekem mijn verlangen al uit naar een 1.9DCI 130pk dus dat was een goed excuus om hiervoor te kiezen.

Na wat zoekwerk op internet, de 130pk versies zijn schaars, een mooie complete Scénic Dynamique Luxe gevonden binnen het gestelde budget bij Autovitel in Waalwijk (ex lease). Overigens perfect geholpen daar en ze hebben echt verstand van Franse auto's. De Scénic had wel een ietwat hoge kilometerstand van 180250 maar dat was nog altijd minder dan de Mégane die ik had welke toch alweer de 200k aantikte. Na een uitgebreide proefrit besloten deze auto te kopen met een nieuwe APK en 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak. Met de koop van deze auto wel wat concessies moeten doen op de automaat en de xenon, maar ja we leven niet in een perfecte wereld. Xenon bouw ik zelf wel in en de automaat, jammer maar helaas. Vervolgens 3 weken moeten wachten, mede door de uitbetaling van de verzekering, om de auto te kunnen halen.

Dan eindelijk de dag dat ik de auto kon ophalen (betalen). Puntje van kritiek voor Autovitel is dat ze verzaakt hadden de auto een volle tank te geven. Vind ik persoonlijk niet kunnen. Je hoort een auto af te leveren met een volle brandstoftank. Ik had er nog ca. 10 liter inzitten. Enige voordeel hier is dat je zelf een tank hoogwaardigere diesel kunt nemen.

Eerste impressie van de Scénic. Wat een ruimte! Dit komt vooral door het diepe dashboard. De Scénic oogt van buiten een stuk kleiner. Net als in mijn Mégane zat er ook in de Scénic een te openen panorama dak. Ik was gewend aan het wind geruis wat optreed bij hogere snelheden, maar de Scénic heeft hier toch beduidend minder last van dan de Mégane. Ik erger mij er niet aan en zet de radio gewoon wat harder. Je weet als je zoiets neemt dat je dit erbij krijgt. het glazen dak valt mooi weg in de zwarte metallic lak die deze Scénic heeft. Verder schakelt de Scénic kort en precies. De 130pk motor is vlot maar lust de diesel wel. Wat verder opviel is dat, als je het wind geruis weg laat, de auto heerlijk stil is. Dit komt ook door de 6e versnelling die de motor een stuk rustiger doet lopen. Al het elektrische werkt nog en de auto geeft geen storingen. De wegligging van de auto vind ik ook goed. natuurlijk kun je bochten niet nemen zoals een Porsche dat zou doen maar het valt mij niks tegen. Het dashboard overzicht is nog even wennen t.o.v wat ik gewend was. Kortom de eerste indruk die de Scénic achterlaat is dus goed.

Dit weekend de nieuw bestelde Parrot MKI9100 inbouwen en dan zijn we ook weer mobiel bereikbaar onderweg.

Ik probeer deze review bij te houden met alle gebeurtenissen en dingen die ik meemaak met deze franse voiture.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.