AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Scénic
8

autoreview

Renault Scénic 1.6 16V Privilge Luxe (2006)

gheirunah
  • gheirunah9
  • Review
29 maart 2015 om 18:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Privilège Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf47.927 km
KM-stand laatst122.500 km
Gemiddelde lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf van een 'nieuwe' Renault

  • 157.927 km
  • 29 maart 2015

Gisteren de nieuwe auto gehaald met de familie. Heb er lang over moeten nadenken om de Kangoo weg te doen. De Kangoo is een betrouwbaar vervoermiddel gebleken en goedkoop bovendien. Maar aan zo'n vervoermiddels als een Kangoo kleven toch ook een aantal nadelen. Zoals daar zijn:
1. veel lawaai bij hogere snelheden.
2. een erg beroerde stereo installatie.
3. geen mooie auto om te zien.

daarbij komt dat ik ook wel weer iets anders wilde.
Omdat ik perse weer op LPG wilde rijden waren de opties niet zo erg groot maar de volgende modellen heb ik overwogen.
1. Fiat Bravo
2. Renault Laguna
3. Renault Scenic
4. Seat Leon
5. Renault Megane

De inruilprijs voor mijn Kangoo was in de meeste gevallen om te huilen. Uiteindelijk zag ik deze Scenic staan voor een schappelijke prijs. In de onderhandelingen werd mij een mooie prijs geboden voor de Kangoo. Daarmee was mijn keuze snel gemaakt.

Eerste indruk.

Ik ben van plan om de zoveel tijd deze review bij te werken met mijn bevindingen voor zoveel het waard is hier mijn eerste indruk: de auto ziet er geweldig uit. De lak is blauw metallic. Tevens is de auto voorzien van 2 panoramadaken waarbij de voorste open kan. Alle mogelijk luxe is verder aanwezig.
Cruise control
goede stereo-installatie
Keyless entry en Keyless go
climate control
parkdistance control achter
licht metaal
trekhaak
electrische ramen voor en achter
etc...

Na enkele ritten gemaakt te hebben kan ik wel zeggen dat de auto heerlijk rijdt. Motorisch lijkt hij iets feller te zijn dan mijn Kangoo die dezelfde motor had. Het bochtenwerk is niet het sterkste punt van de Scenic. De stereo is erg goed, omdat het hier gaat om de Privilege uitvoering zal deze niet de simpelste uitvoering zijn. Het gebruiksgemak lijkt erg groot. Ik ga nu eerst een paar maanden rijden en zal deze review dan gaan aanvullen.

ervaring na 1 jaar in bezit

  • 182.000 km
  • 16 maart 2016

Inmiddels ben ik nu een jaar in het bezit van de Scenic dus is het tijd om mijn ervaringen hier te vermelden.
Tot nu toe bevalt de auto prima. De auto heeft natuurlijk een aantal pluspunten maar ook een aantal minpunten. Het eerste wat ik gedaan heb is het vervangen van de luidsprekers. Ik moet zeggen dat de standaard luidsprekers niet echt slecht waren maar ik kon een setje Cabasse luidsprekers op de kop tikken en heb deze direct aangeschaft en erin gezet. Ik moet zeggen dat het geluid echt geweldig is.
Verder heb ik kort na aankoop een irritant geluid verholpen van een luchtsensor. Dit is een sensor die zich onder de binnenspiegel bevindt. deze zuigt lucht aan uit het interieur de gegevens hiervan worden gebruikt voor de automatische airco. Dit aanzuigmechanisme maakte echter een irritant geluid. Na smeren was dit gelukkig verholpen.
Ik ga mijn ervaringen beoordelen op onderstaande punten:

Comfort
het comfort van de auto is echt geweldig te noemen. De auto is voorzien van alle mogelijke snufjes zoals automatische airco, cruisecontrol, knop om alles te ontwasemen(deze zet alles aan om zo snel mogelijk te ontwasemen), armsteun, allerlei vakjes en laadjes, spiegel die automatisch inklapt, dimmende binnenspiegel. Deze dingen maken mij toch wel blij.

Dagelijkse bruikbaarheid:
de auto is erg ruim. Bij de vakanties maken wij hier dankbaar gebruik van. Er gaat net zoveel in als de vorige auto (Renault Kangoo). Dat is een tent en alle kampeerspullen. Fietsen achterop en racefiets boven op dak.
De boodschappen gaan ook makkelijk achterin. Hierover nog een opmerking. De achterklep gaat niet erg ver open. Mijn vrouw is er inmiddels al 2x tegenaan gelopen terwijl de klep openstond en zij is niet groot.
Waar ik laaiend enthousiast over ben is de keyless entry. Ik hoef nooit de sleutel te gebruiken. Open maken gaat zodra ik in de buurt ben en de deur probeer te openen. Op slot doen simpel op de deurknop te drukken. Echt geniaal. De sleutel zit meestal in mijn laptop tas.

Wegligging:
hierover kan ik zeggen dat het geen bochtenauto is. Dit komt natuurlijk door het hoge zwaartepunt. Maar ook omdat dit natuurlijk een familieauto is.

Prestaties:
middelmatig. bij normaal gebruik kun je redelijk meekomen. Tegenwoordig rijdt ik naar mijn werk op een 100km weg. De auto is niet snel genoeg om even snel een vrachtwagen in te halen. Dat is wel jammer.

Verbruik:
ik rijd over dit hele jaar nu 9,1 liter per 100km. lpg is waar ik woon momenteel 45 cent per liter. Dus ik klaag niet over de brandstof kosten.

Onderhoud:
ik heb nu net een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Heb er speciale lpg bougies in gezet. Daarnaast is de distributie riem vervangen omdat deze er 5 jaar in zat. dat is wel een duur grapje maar dit wist ik bij aankoop natuurlijk al.

Betrouwbaarheid:
Op basis van een jaar rijden is deze goed te noemen.

Bouwkwaliteit:
Deze lijkt me voldoende. In mijn exemplaar heb ik geen last van rammels of andere irritante geluiden.

Overig:
Mijn exemplaar is voorzien van een panoramisch dak welke ook nog open kan. Dit leek me echt iets geweldigs mooi maar ben hier erg teleurgesteld in. Als het dakraam dicht is heb ik regelmatig last van windgeruis maar niet altijd. Open kan het dak alleen als ik langzamer rijdt dan 50 km/uur. Het geluid is anders niet te harden.
Jaren geleden heb ik een Ford Focus gehad met een kantelschuifdak. Deze had ik altijd open met alle snelheden.

Kosten:
ik heb het afgelopen jaar 25000 km gereden. Daarbij heb ik alle kosten bijgehouden. Ik kom op een prijs van 24 cent per km. Dit is vergelijkbaar met de kosten die ik voor de Kangoo had.

Toekomst:
De plannen zijn om nog een paar jaar door te rijden in deze auto.

weer een jaar verder

  • 202.000 km
  • 23 februari 2017

Het is weer zover Er is weer een jaar gereden met de Scenic. Het is weer tijd om de ervaringen in dit jaar toe te voegen aan dit verslag. Dit doe ik op de volgende punten.

Algemeen:
het was weer een jaar lang met plezier rijden. Nog steeds is de auto erg comfortabel en nog steeds bij de tijd wat uiterlijk en prestaties betreft. Ook voldoet de auto nog steeds aan de eisen en wensen die ons gezin eraan stelt.

Verbruik:
Het verbruik is niet wezenlijk veranderd dit laatste jaar. Nog steeds 9 liter gas per 100 km. Dit is voor dit formaat auto een plezierig verbruik.

Onderhoud:
De auto heeft een beurt gehad dwz de olie en oliefilter is vervangen. Verder was er wat mij betreft niet nodig wat onderhoud betreft. Wel waren er enkele andere zaken die vervangen moesten worden. Zo ging het starten van de auto in mei 2016 steeds moeizamer. De auto naar de garage gebracht. Hier bleek dat de brandstofpomp niet meer naar behoren werkte. De auto loopt weliswaar op lpg maar start wel op benzine. Het vervangen kostte mij bijna 400 euro.
In de zomervakantie ging de reis met de Scenic naar Italie. We kwamen bij de Gotthard pas in de file te staan. Ook op dat moment was de lpg op en schakelde ik over naar benzine. Hier bleek dat de auto niet meer lekker reed op benzine. De auto schokte verschrikkelijk en file rijden was een crime. Direct met de auto naar een garage nog in Zwitserland.
Hier hebben ze de conclusie getrokken dat een bobine niet meer goed zou zijn. Het probleem was ook dat het euvel zich niet altijd voordeed. Ook weer lpg getankt en de rest van de vakantie geen problemen meer gehad. Maar dat kwam omdat ik ervoor zorgde dat ik op lpg bleef rijden. Op benzine bleef de auto slecht rijden. Na de vakantie in Nederland naar de Renault dealer geweest. Hier geconstateerd dat een injector niet meer goed was. Deze vervangen en het probleem was opgelost. Dit kostte mij ook 275 euro.
Verder heb ik geen problemen meer gehad. In februari 2017 nog wel preventief de accu vervangen want na doormeten bleek dat deze bijna op was. Ook dit kostte mij 95 euro. Direct na aanschaf had ik de luchtsensor onder de achteruitkijkspiegel schoongemaakt omdat deze lawaai maakte dit is een jaar geleden ongeveer. Dit lawaai is inmiddels teruggekeerd dus waarschijnlijk moet ik deze schoonmaakactie nog eens herhalen.

Betrouwbaarheid:
de auto heeft mij geen enkele keer laten staan. De betrouwbaarheid beoordeel ik daarom op goed.

Kosten:
met een oudere auto komen er uiteraard meer onderhoudskosten aan.
Tot nu sinds de aanschaf heb ik dus de distributieriem vervangen. Brandstofpomp vervangen en een injector. Dit vind ik redelijk en weegt niet op tegen de extra kosten van afschrijving die ik zou hebben bij de aanschaf van een nieuwere auto.

Toekomst:
Momenteel ben ik van plan om de auto zeker nog een jaar te houden. Inmiddels heb ik ook een motorfiets gekocht dus waarschijnlijk ga ik wel veel minder met de auto rijden. Dit zou de aanschaf van een auto op benzine rechtvaardigen. Toch ga ik dat voorlopig niet doen. De auto bevalt me gewoon te goed en het is ook wel lekker om een keertje naar Amsterdam te rijden voor slechts 25 euro heen en terug met 3 personen.
Daarnaast weet ik natuurlijk dat ik een betrouwbare auto heb. Bij de aanschaf van een andere 2de hands auto komen toch vaak aanloopkosten achterweg.

na 3 jaar rijden

  • 232.503 km
  • 12 april 2018

weer een jaar verder
12-04-2018 - 232.500 km
wijzigen
Het is weer zover Er is weer een jaar gereden met de Scenic. Het is weer tijd om de ervaringen in dit jaar toe te voegen aan dit verslag. Dit doe ik op de volgende punten.

Algemeen:
een heel jaar probleemloos gereden.

Verbruik:
Het verbruik is niet wezenlijk veranderd dit laatste jaar. Nog steeds 9 liter gas per 100 km. Dit is voor dit formaat auto een plezierig verbruik.

Onderhoud:
De auto is vorig jaar april 2017 naar de garage geweest voor een beurt.
Deze zaken zijn eraan gedaan. De kosten hiervan waren 630 euro.
nieuwe olie
nieuw olie filter
nieuw luchtfilter
nieuw interieurfilter
nieuwe bougies
kogel spoorstand LV
airco afgevuld
remolie ververst
uitlijnen voorwielen

Daarnaast heb ik 2 achterbanden vervangen door Michelin Cross Climate 205/55 x16

Toekomst:
Ik denk dat ik met deze auto nog een jaar rijd. Dus ik ben al aan het orienteren op een andere auto.

Afscheid van de Renault

  • 122.500 km
  • 15 juni 2018

het is zover. De Renault gaat eruit. Weliswaar een half jaar eerder dan gepland maar het is niet anders. De auto heeft mij in de 3,5 jaar dat ik hem in gebruik heb gehad niet teleurgesteld. Nooit laten staan, altijd trouw zijn werk gedaan. Het was ook zeker geen dure auto. Totaal heb ik 77.000 km met de auto afgelegd. Dit komt neer op 0,21ct/km. alle kosten bijgehouden op spritmonitor.de
Toch waren er een aantal dingen die me gingen storen. zoals je bent altijd als laatste bij de verkeerslichten weg, op vakantie over de passen lange slierten geirriteerde automobilisten achter je aan. Een aantal kleine storingen zoals raam die niet meer naar beneden kan. Achteruitrijd sensoren die het niet meer doen. etc.

Dus werd het tijd voor een nieuw/ andere auto.
Onze nieuwe auto is een Audi A3 Limousine uit 2015 geworden. In mijn zoektocht naar een andere auto kwam ik deze geheel toevallig tegen maar na een proefrit wist ik al direct dat dit de opvolger van de Renault zou worden. Maar meer hierover in een aparte review.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Scénic
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.6-16V Business Line

    Renault Scénic 1.6-16V Business Line

    • 2007
    • 184.256 km

    € 1.500

    1.6-16V RXT

    Renault Scénic 1.6-16V RXT

    • 2001
    • 263.112 km

    € 895

    1.6-16V Tech Line

    Renault Scénic 1.6-16V Tech Line

    • 2005
    • 209.000 km

    € 1.600

Meer Renault Scénic occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Scénic specificaties
  • Renault Scénic occasions
  • Renault Scénic video's
Advies en informatie
  • Renault Scénic tests
  • Renault Scénic gebruikersreviews
  • Renault Scénic index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Lees meer
 

Renault Scénic reviews

  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis...

    13
    • 2 november 2020
  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort...

    3
    • 8 augustus 2019
  • Review
    Renault Scénic 1.4 16V Expression Basis (2004)

    Renault Scénic 1.4 16V Expression Basis...

    • 17 juni 2019
  • Review
    Renault Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique Luxe (2004)

    Renault Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique...

    3
    • 8 mei 2019
  • Review
    Renault Scénic 2.0 16V Expression Luxe (2006)

    Renault Scénic 2.0 16V Expression Luxe...

    22
    • 21 september 2017
  • Review
    Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression Comfort (2004)

    Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression...

    4
    • 7 juni 2016
  • Review
    Renault Scénic 2.0 16V Dynamique Comfort (2006)

    Renault Scénic 2.0 16V Dynamique Comfort...

    • 16 december 2015
meer reviews
Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Het had niet veel gescheeld of deze Renault Mégane RS was door de vader van Thomas Dijkstra...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège (2012)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège...

    • 6 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    7
    • 2 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P (2013)

    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose...

    2
    • 9 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Autonieuws
    Kleine update voor Renault Scénic

    Kleine update voor Renault Scénic

    23
    • 3 november 2020
  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis...

    13
    • 2 november 2020
Merk
Merk
  • Reportage
    De historie van de Renault Turbo

    De historie van de Renault Turbo

    20
    • 7 maart 2021
  • Review
    Renault Mégane Coupé TCe 180 GT (2011)

    Renault Mégane Coupé TCe 180 GT (2011)

    2
    • 7 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Trafic/Nissan NV300 - Facelift Friday

    Renault Trafic/Nissan NV300 - Facelift...

    12
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Productieversie elektrische Renault Mégane eVision gesnapt

    Productieversie elektrische Renault Mégane...

    30
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Vijf NCAP-sterren voor Polestar 2 en Cupra Formentor

    Vijf NCAP-sterren voor Polestar 2 en Cupra...

    5
    • 3 maart 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Colorale Prairie (1955) - In het Wild

    Renault Colorale Prairie (1955) - In het...

    24
    • 27 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep