Renault Scénic 1.6 16V Expression Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.6 16V Expression Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
update 01-11-2007
Na 3,5 jaar de Renault Scenic ingeleverd. De laatste tijd enigszins geplaagd door kleine mankementen zoals een raam die niet meer vastzit, een kapotte bobine en een kapotte sensor. Al met al tevreden over de auto die ik heb gehad.
update 19-09-2006
Nog steeds geen mankementen. Geen maandagochtendauto geweest, maar meer een dinsdagmiddagauto. Alleen een ruitrubber die losliet en vervangen en een ventieltje dat lekt.
Wel wat problemen met de banden gehad (gecupte achterbanden) alsmede de uitlijning en balancering, maar dat is geen renaultprobleem.
Starten doet hij niet even lekker, ’s morgens even half minuutje nodig om op stationair toerental te komen.
Vdrbruik op LPG is ongeveer 1:11 - 12.
update 22-12-2005
De 75000 km hebben we gehad. Er mankeert werkelijk niets aan deze auto (m.u.v. af een toe een kapot lampje). Elektronisch is alles nog in orde. Renault bewijst hiermee dat de electronica sterk verbeterd is. Bij omwisselen naar winterbanden bleven de banden leeg lopen. De oorzaak hiervan waren vervuilde sensors voor de bandenspanning. Dank zij deze sensors heb je onmiddelijk in de gaten als dit niet in orde is.
update 15-10-2004
Inmiddels al een fors aantal kilometers verder. De vakantie er mee doorgebracht. Dat viel niet altijd mee met de 1600 motor. Komt toch wel wat tekort op de heuvelachtige wegen.
Verbruik op LPG is ongeveer 1:10 a 1:11 (circa 450 km op 1 gastank)
Tot op heden geen noemenswaardige storingen. Wel een aantal kleine dingen die bij een beurt moeten worden verholpen:
- deurrubber linksachter past niet in sponning
- motor ’schudt’ bij stationair draaien
Comfort wordt bij de Scénic met een grote C geschreven. Hij gaat soepel over alle bulten heen, richels in het wegdek worden soepel verwerkt. Dat is heel wat anders dan mijn vorige auto, een Opel Astra G diesel. Met enige verbazing daarom de recente test in AutoWeek gelezen, wat zij als passagiers-mpv en wat raar weggedrag beschouwen, is voor mij uiterst comfortabel. Inmiddels hebben andere mensen met auto’s met een ’Duitse stevige’ vering in deze auto gereden. Deze comfortabele vering wordt door hun als uiterst prettig en aangenaam beschouwd. Blijkbaar houden testrijders bij AutoWeek van een sportieve vering.
Ook het stuurgedrag is niet echt vreemd te noemen. Zoals in de AutoWeek stond. Je went er erg snel aan, hij stuurt direct en precies, niks minder dan de eerder vermelde Duitse auto’s.
Dit keer geen diesel meer, maar op lpg. Wat overigens goed bevalt, behalve het vele tanken (is wel goed voor de spaarpunten).
Wat opvalt is de ruimte, zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Ook de compleetheid van de uitrusting, het enige wat je nog hoeft te doen is schakelen en sturen en af en toe eens gasgeven.
Standaard zijn de regensensor (reageert soms wat nerveus), snelheidsregelaar, een zelfdimmende binnenspiegel, alles elektrisch (ramen, spiegels, auomatisch inschakelende verlichting etc. etc.). Met name de plaatsing van de snelheidsregelaar is makkelijk, je kan hem heel makkelijk in en uit schakelen, beter dan in mijn vorige auto (Opel Astra). De snelheidsbegrenzer is leuk als je aan iemand je auto uitleent, maar gebruiken doe je hem nooit.
Het dashboard is eveneens erg mooi, vooral in het donker (blauw, net als bij Volkswagen). Bij zonneschijn met je zonnebril is het slecht afleesbaar.
Wat jammer is dat in het dashboardkastje geen tussenplankje is aangebracht, deze is nu erg groot en niet echt handig.
Als extra heb ik het centrale opbergvak besteld, een absolute aanrader. Je kunt hier alles onder handbereik kwijt. De elektronisch airco (ook extra) werkt perfect.
In het begin is het behoorlijk wennen. De startknop en de automatische handrem is absoluut uniek en makkelijk. Wat je beslist niet moet doen (wat ik wel eens hiervoor deed was op de oprit de motor uitschakelen en het laate eindje met de motor uit rijden) is de stopknop nog indrukken als je rijdt. De automatische handrem schakelt dan in en dan sta je ook in een keer stil.
De motor doet stil zijn werk, boven de 130 km wordt hij wat rumoerig, maar het geluidsniveau blijft acceptabel. Hij mist wat trekkracht (misschien komt dit ook wel door het rijden op LPG)in zijn 5. Wie dit lekker vindt, moet een diesel nemen, echter deze is in aanschaf en de lease behoorlijk duurder.
Het aanwezige navigatiesyteem is ook erg handig. Scheelt in ieder geval heel wat ruzie/gekibbel in de auto. Wel is hij heel af en toe flink de weg kwijt, zo was ik opeens in Veendam terwijl ik in Assen moest zijn. Na enkele keren aan en uit zetten, was ik weer op de juiste plek.
Inmiddels 26000 km op de teller staan zonder enig probleem. Inmiddels blijkt dat de scenic in nederland aardig aanslaat. Een tweede plek in de verkoopstatistieken is niet gek. Waar blijven de andere MPV’s?
PROBLEMEN
Tot op heden geen problemen. Typisch, want in alle reviews zijn er Renaults met problemen. Zal dan nog wel komen.
Het enige probleem was de dealer, auto stond er al 3 weken en zeggen dat dit niet de auto is, niet bellen voor de aflevering, andere mensen erin laten proefrijden, met kras afgeleverd.
Ik moet zeggen dat de Renault-dealers die ik heb bezocht nou niet bepaald je als potentiële klant binnenhalen. Bij andere dealers (o.a. Peugeot) was dit veel beter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren