Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

autoreview

Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Authentique Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst63.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De eerste indruk en rijervaringen:

Twee weken geleden mijn oude Scenic 1.6 16v ingeruild voor een gebruikte Scenic II Authentique Comfort uit 2005 met 35000km op de teller.
De oude Scenic RXE 1.6 16V beviel ons (gezin 5pers.) erg goed, ruim, comfortabel en prettig rijdend, kortom de ideale gezinsauto.
Het is dan altijd weer spannend of de nieuwe auto aan alle verwachtingen zal voldoen.

De eerste indruk is ieder geval goed, de auto rijdt veel strakker, helt minder over, is duidelijk stiller en geeft niet meer dat “busje” gevoel.
De uitrusting is zeer uitgebreid, alles wat je maar kan bedenken zit er al standaard op: cruisecontrole, leren stuur, stereo met navigatie (goed geluid) etc. etc.,
Ja, en dan het digitale dashboard, ik was er nooit geen fan van, maar moet toegeven dat aardig uitziet en werkt.(alhoewel de analoge klokkenwinkel van de Megane mooier was geweest).
Verder is de auto uitgerust met het Carminat/Becker navigatiesysteem(pictogrammen), werkt zo te zien goed, alleen de software-update is van 2003 en heb dus inmiddels een nieuwe update besteld.
In tegenstelling wat ik in enkele eerdere reviews gelezen heb, werkt alles perfect.
Het enige wat mijn jongens missen is de 12 volts aansluiting voor de gameboy achterin.

Verder ziet alles er netjes afgewerkt uit en er is weer ruim voldoende opbergruimte(nog meer als in de Scenic I). De kofferruimte lijkt kleiner als bij de Scenic I, maar is het niet, als je het nameet(de ruimte tot de hoedenplank is 5cm hoger, de breedte en diepte zijn ongeveer gelijk.
De been- en hoofdruimte is ruim voldoende, ik kan goed achter mezelf(ook met mijn lengte van 1.92) zitten en heb dan nog 5cm tussen mijn knieen en de voorstoel.
Ik heb al heel wat auto’s ’gepast’ waar dat niet mogelijk is.

De zaken waar ik nog wel even aan moet wennen zijn het “drive by wire” en de electrische stuurbekrachting. Maar daar kom nog wel op terug in een latere update, als ik wat meer met de auto gereden heb.

Toevoegingen januari 2007:

Ik ben inmiddels aan de electrische stuurbekrachtiging gewend, het rijdt gewoon erg prettig.
De remmen zijn ook erg goed van deze auto, wel wat direct, maar daar hou ik wel van.

Inmiddels heb ik al een maand gereden met de nieuwe update(2006) voor het navigatiesysteem, het is een hele verbetering en uitbreiding(van 2 cd’s naar 4 cd’s)
Het is alleen nog niet zo nieuw als ik gehoopt had(cd’s zijn bijgewerkt tot 3e kwartaal 2005), maar ook wijzigingen van voor deze datum zijn nog niet allemaal verwerkt(een rotonde bij mij in de buurt die begin 2005 klaar was staat er nog niet op)
Blijkbaar zit er ook nog een hele tijd tussen verkennen en verwerken/persen van de cd.
Ben benieuwd wanneer de volgende update uitkomt, Renault is meestal niet zo snel met z’n updates(1 keer inde 2-3 jaar)

De lichtsensors werken perfect, dit tot in tegenstelling met de regensensors, die een heel eigen leven leiden: de ene keer gaat het goed en de andere keer moet ik steeds tot orde manen. Eigenlijk zou je net zoals bij de lichtsensor, ze moeten kunnen uitschakelen en gewoon handmatig kunnen bedienen(aan/uit interval enz).
Maar goed, hier valt wel mee te keven.

Het veloursstof van de stoelen in mijn oude Scenic(2000) vond ik veel beter.
Beter schoon te houden en blijft veel mooien als de Opel-achtige gladde stof die er nu inzit, jammer Renault, volgende keer weer veloursstof a.u.b.

Tot nu toe:
Een geweldige complete uitgeruste auto die lekker rijdt en zit met veel gezinsruimte

PROBLEMEN

Tot nu toe geen problemen, maar de auto is nog maar kort in mijn bezit.
De auto is verder keurig afgeleverd.

1e Update Januari 2007 (37500km)

Geen echte problemen gehad, op een lekkend ventielafdichtringetje na.
Deze storing werd keurig gemeld in het display, waardoor ik er achter kwam dat deze bandenspanningsensors ook op de Authentique Comfort zaten.
De rubber afdichtringentjes zijn onder garantie vervangen door de dealer.

2e Update Mei 2007

Op vakantie geweest in Oostenrijk, enige probleem was 2 dimlichtlampjes die nagenoeg gelijktijdig kapot gegaan zijn.
De lampjes zijn zelf vervangen (lijkt toch redelijk makelijk zelf te doen, in tegenstelling tot eerdere berichten op forems e,d.)

3e Update Augustus 2007

Net terug van vakantie in Italie. de auto heeft probleemloos de klus geklaard, ruim 3000km gereden.
Onder garantie is de raambedieningsschakelaar(bestuurderskant) vervangen omdat een van de lampjes kapot was.

De auto bevalt nog steeds goed, echter er duikt bij lange ritten steeds weer een merkwaardig airco probleem op, waar ook de dealer nog niet de oorzaak van kan vinden.
(er word nog verder naar gezocht bij o.a. Renault Ned)
De airco(handmatige uitvoering) en ventilator heeft namelijk de vreemde gewoonte om bij lange ritten, in blaaskracht af te nemen!
Bijv. de ventilatorknop staat op 4 en na verloop van tijd komt er bijna geen lucht meer uit de uitstroomopeningen. Zet ik nu de airco uit dan begint de ventilator na verloop van tijd weer volop te blazen. Zet de airco weer aan begint dit proces weer opnieuw.
Bij kortere ritten, heb ik hier nagenoeg geen last van.
Herkent iemand dit, laat het even weten.
Onder garantie zijn inmiddels de kachelventilkator en sensor vervangen, de komende tijd zal uit moeten wijzen of dit geholpen heeft

4e update December 2007

Tussendoor accu vervangen, auto is bijn 3 jaar oud, veel korte stukjes en vele electronica belast de accu veel zwaarder|(wel duur 120 euro)

5e Update April 2008(46000km)

De Scenic heeft net een controle(pit-stop)beurt gehad, er is wat olie bijgevuld en het achterruitenwisserblad vervangen, verder geen problemen.
Of het aircoprobleem is opgelost heb in afgelopen winter niet echt kunnen testen en hoop dan ook als het binnenkort weer warmer word, daar uitsluitsel over te kunnen geven.

6e Update juni 2008:
Aircoprobleem nog niet helemaal opgelost en bleek nu leeg te zijn, condensor en filterdroger vervangen onder gedeeltelijke coulance(na garantie).
De problemen zijn helemaal opgelost!

7e Update augustus 2008

Tijdens de vakantie in Zwitserland kreeg tijdens de afdaling van de Furka pas een signaal(op het dashboard) dat de rechtervoorband lek zou zijn.
Heb dit na meteen te stoppen gecheckt, maar de band bleek goed te zijn.
Bij de lokale dealer de gevraagd om de melding die alles constant in beeld bleef uit te zetten, maar dat kon blijkbaar niet.
Dit is zeer vervelend zo'n melding die alle andere info verdringt, dus geen km-stand geen info voor de cruise controle etc.
Uiteindelijk heb ik als laatste wanhoop poging de betreffende band zover mogelijk leeg laten lopen en vervolgens de band weer opgepompt en tot mijn verbazing was de melding weg en werkte het ventiel weer zoals het moet.
Wat nu de oorzaak is geweest van die melding mag joost weten, maar goed het is zonder kosten opgelost(zo'n nieuw ventiel kost gauw 8o euro)

Eerste grote beurt(60.00km) januari 2009

  • 57.000 km

Ik heb dit voorjaar de eerste grote beurt laten uit voeren:
Gelijk hiermee de 2 voorbanden laten vervangen.
Het kwamen verder geen bijzondere zaken aan het ligt, prima dus

8e en laatste update

  • 63.000 km

De Renault is inmiddels ingeruild, na 3 jaar trouw en tevreden zijn diensten te hebben geleverd!
De laatste grote ritten in mei naar Finkenberg in Oostenrijk en deze zomer naar Lago Maggiore in Italie en Fiss in Oostenrijk.
Dit alles is zonder enig probleem verlopen, totaal geen problemen gehad.
Veel bergpassen gereden en geen problemen meer gehad met de bandenspanningssensoren.
De zwarte Scenic heb ik ingeruild bij Kievit in Hellevoetsluis voor een Renault Scenic 1.6 16V Businuss line met o.a. LM velgen, Carminat bluetooth DVD sound system, kortom een prachtige complete auto(zie review)
Mijn zware Scenic was na een week al weer verkocht, ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van zal hebben als ik.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.