Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Privilège Luxe (2005)

autoreview

Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Privilège Luxe (2005)

Signalement

UitvoeringScénic 1.5 dCi 100pk Privilège Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst151.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop is duurkoop!

  • 151.000 km

Omdat ons gezinnetje groeide en mijn oude auto ruim 300K had gelopen en te klein was werd het vorige zomer tijd voor iets anders. Aangezien wij drie kleine kinderen hebben die allen nog in die fijne (plastic) stoeltjes zitten moest er een auto komen met veel binnenruimte en natuurlijk binnen een bepaald budget. Uiteindelijk is onze keuze toen gevallen op een Renault Scenic 1.5dci met toen 134K op de teller. Niet veel voor een diesel dachten wij.

Het rijden.
Om in te rijden is de Scenic een fijne auto met een hele goede wegligging. Aangezien ik rugpatient ben kan ik de stoelen dan ook aanbevelen. De Climate control is ook fijn.
De 1.5 dci is een klein motortje met genoeg koppel en dat rijdt fijn. Het is natuurlijk geen strepentrekker, maar dat is in mijn geval niet nodig. Met een gemiddeld verbruik van 1:19 is voor een een hoge auto van 1300kg zeer netjes.
De wegligging is voor dit segment ook goed zeker met 205 banden ligt de auto strak op de weg.

De betrouwbaarheid:
Ach waar zal ik beginnen?
Afgezien van de matige bouwkwaliteit van de auto. Kunststof delen die dermate fragiel zijn dat je ze haast niet aan durft te raken. b.v. Schakelaars van de ramen, portiergrepen, knopjes van de interieurverlichting, de zonneschermpjes die ieder moment in tweeen kunnen knakken, enz.

De probleempjes:
Het begon allemaal met ramen achter die spontaan naar beneden vielen. Wat blijkt een verkeerd geconstrueerd kunststof houdertje waaraan het raam zit breekt af. De kosten 5 Euro, nadat je bij de dealer hebt gevraagd wat het kost. De dealer verkoopt je graag een geheel nieuw mechanisme a 250,-E x2. Raadpleeg internet eerst.

Dan het digitale dashboard. Begon zomaar te resetten totdat het helemaal zwart werd. Kosten: Bij KMS Apeldoor ruim 300,-, bij Renault, "ja meneer u heeft navigatie" 1000,-E.

De afwatering voor onder bij de ruit. Telkens na het wassen van de auto bleek dat de ventilatie op hol sloeg van de auto. Uiteindelijk bleek dat de afwatering verstopt zat achter het spatbord waardoor het water via de luchtinlaat van het interieur naar binnen kon lopen. Regelaar van de climate stuk. Zelf gemaakt, halve auto slopen. kosten: 100,-E, Heb maar niet meer bij Renault gevraagd.

Bandensensor defect. Je wordt gek van de melding!

Lampen voor. Ach ik had eerst aandelen moeten kopen van de lampenfabriek. In een jaar tijd alles (behalve de knipper en groot licht) voor 4 keer vervangen. Kwam misschien wel door het water.

Afdichting krukas lek.
Dacht voor een beurt een keer naar Renault, kunnen ze meteen de boel eens uitlezen. De telefoon ging.
-afdichting krukas lek 500,-E
-accu kapot 185,-E
-schijven en blokken voor 320,-E
-nog veel meer, bij Renault ruim 2100,- aan reparaties. Toen bij verkoper nagevraagd of ik niet beter in kon ruilen. "Tja meneer het is een dieseltje en daar kan ik minder voor terug geven dan een benzine". En dan die prijzen voor die wrakken die ze daar hadden staan.
Uiteindelijk voor 1200,-E alles ergens anders laten doen.

Einde auto.
Op 17 Mei een leuk dagje uit gehad. Voor de eerste keer eens zonder kinderen. Op de terugweg op de A12 een lichte ratel. Mijn vrouw dacht nog dat het op de radio was. Ik gestopt. De Wielerbond gebeld, en ja hoor; "Zet maar snel uit en geen meter meer rijden", was de reactie van de beste man.

De drijfstanglagers kapot!
Toen maar eens alles op de rij gezet:
-Kosten revisie 6000,-E wel incl btw (Slik!!)
-Beunhaas 5000,- E
-Zelf repareren geen optie
-Coulance bij Renault. vul het antwoord zelf maar in.
-Ruilblok. niet te krijgen schijnt veel vraag naar te zijn!

Uiteindelijk met een afschrijving van 5150,-E de auto voor 2100,-E verkocht. Jammer net geen jaar in gereden.

De houding van Renault is ronduit slecht. Je krijgt het idee dat ze er alles aan doen om te ontkennen wat voor een kwalitatief uitermate teleurstellende rotzooi ze verkopen. Een Poolse collega van mij zij eens: "You must be a very rich man, because you drive a French car". Nou inmiddels ben ik niet meer "rich".

Even de kosten op een rijtje:
-Aanschaf 7250,-E
-ramen maken 5,-E + kratje Grolsch
-Dashboard 325,-
-Regelaar airco +- 100,-
-Laatste beurt totaal 1200,-
-Winterbanden 400,-
-Wegenbelasting 1200,- per jaar
-Verzekering 600,- per jaar
-Brandstof 1350,-
-Afschrijving 5150,-
-Kosten diagnose drijfstanglagers 100,-
-Lampjes geen idee.

Totaal 17680,- Euro, Dat is ruim 1Euro per kilometer. Om te huilen (letterlijk).

Nu hebben we een VW gekocht en hopenlijk gaat die ietsje langer mee.

Beste mensen die van plan zijn een Renault te kopen, er bestaat een kans dat u geluk heeft. lees de reviews er op na. Bedenk bij aanschaf goed dat Renault NL niets voor u doet. Neem een ANWB lidmaatschap. Reserveer extra(veel) geld voor ongemakjes.

Als klap op de vuurpijl werd ik afgelopen week door een enquetebureaa gebeld.Of ze mij een paar vragen mochten stellen over de service van Renault. Ach, ik heb het maar kort gehouden. Mijn collega's hadden in ieder geval nog een leuke middag.

Misschien klinkt mijn verhaal ietsje cynisch, maar ik hoop dat zo'n nachtmerrie niemand zal overkomen. Ga voor aanschaf van een 1.5dci eens goed zoeken op internet! En koopt u er toch een. Laat dan voor een paar tientjes nieuwe drijfstanglagers zetten ook al zeggen ze dat het niet nodig is. Koop een grijze of zwarte, dan raak je de auto in de handel uiteindelijk makkelijker kwijt.

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.