Renault Safrane RN 2.2Vi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Safrane RN 2.2Vi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gekocht (bij helaas een oplichter terwijl ik toch de A.W. regelmatig las) voor F20.500,- in febr. 1998 met 90.000 op de teller.
(ik merkte achteraf pas via een dealer en de nat. autopas dat het 120.000 km. te weinig was)
Hoewel niet bij deze plaatselijke dealer gekocht hebbende, hebben zij mij goed bijgestaan en stelde mij enigszins gerust met de woorden dat het met slijtage nog best mee kon vallen.
Daarin hebben zij wel een beetje gelijk gekregen. Ik vind het een fantastische en ruime auto die ondanks zijn leeftijd, aut. bak en afgelegde echte km.´s nog behoorlijk snel is met een redelijk benz.- verbruik van 1:10 bij 120 p/u.
Aangezien ik maar ± 15.000 km. p/j.rijd hoef ik slechts één keer per jaar voor APK en een kleine beurt naar de dealer.
Direct na aanschaf heb ik er nog een trekhaak onder laten zetten en kan de trekkracht óók nog waarderen want een aanhanger (samen met rommel 2.000 kg) sleurt hij met gemak weg.
De cruise control vind ik een genot net als de aut. bak.
Wat ik (een beetje) mis is: Een airco en achter el. ramen, maar als ik de kans krijg rijd ik hem helemaal af.
Praktische inruilwaarde heeft hij zowiezo niet meer.Ik zou als ´ik de kans zou krijgen´ zó weer een terug kopen van een jaar of vier/vijf oud.
PROBLEMEN
De eerste ´grote´ narigheid was (door de toch al wel hoge km. stand van inmiddels 250.000 km.) een op sommige onderdelen defecte aut. bak.
Een Renault ruilbak kostte mij teveel (F11.000,-) waardoor ik hem liet reviseren voor F3.500,- door gespecialiseerd bedrijf hier in de buurt.
En dat doet het nog steeds goed.
Inmiddels de tweede set van 4 nieuwe banden eronder laten zetten (Dunlop, omdat ze veel goedkoper waren dan de Michelin ZX die ik eerst had en ze bevallen óók goed).
Met de Michelins heb ik met de eerste 2, 60.000 km en met de tweede 2 41.000 km. gereden.
Ik rijd 60 à 65 % stad km.
Ongeveer 5.000 km. terug nieuwe remschijven en blokken eronder laten zetten en ± 8.000 km. terug een ruildynamo.
Volgens de dealer zijn beide rep. voor de eerste keer gebeurd.
Wat ikzelf nog heb moeten repareren/lassen was een breuk in de rechtersteun van de rugleuning van de bestuurderssoel.
Aan de breuk te zien was dit al veroorzaakt door (èèn van)de vorige eigenaren, en ikzelf weeg òòk nog eens 100kg.
AL MET AL BEN IK DIK TEVREDEN.
NB. Voor comfort en prestaties heb ik 4 * gegeven omdat ik weet dat de (grote) niet Franse auto´s van de laatste jaren een stuk in comfort etc. zijn verbeterd. Anders had ik 5 * gegeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren