Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane TCe 180 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 94.000 km |
Wat een snelle wagen
- 49.000 km
Al weer 2,5 jaar rij ik in deze auto en ondanks de gewenning blijft het een zalige snelle auto.
Dat is ook de belangrijkste reden dat ik voor deze auto gekozen heb, sterke motor (180PK, 300Nm bij 2300rpm), een goede wegligging door het sportonderstel en betaalbaar. Dit is voor mij een zakelijke auto die ik niet privé rij, ik hoefde dus niet meer op max M3 te letten maar meer op wat ik leuk vind en nog een beetje praktisch.
Na in de Coupé met dezelfde motor een proefrit te hebben gemaakt was ik gelijk verkocht, wat een geweldige snelle auto met nauwelijks een turbogat! Wel gekozen voor de HB vanwege de 5 deuren zodat ik fatsoenlijk iemand achterin meenemen kan. Daarnaast vond ik de dode hoek van de coupé wel erg groot. Deze uitvoering kostte "slechts" Euro 26.800 + metallic erbij, wat gezien de specs (lees 2 liter turbo) the best by far was. Daarnaast had Renault nog wat goed te maken vanwege "slechte" auto's dus zat er voor de leaserijders ook nog een cashback op van Euro 1.200.
Maar genoeg over de achtergrond, hoe rijdt deze auto?
Het is een wolf in schaapskleren, 0-100km/u in 7,8s, sportonderstel, 17" velgen met brede platte banden (225/45/17) én veel beleving. Want de motor jankt gewoon door tot boven de 6.000rpm met het nodige gebrul! Dit is voor de huidige generatie turbomotoren uitzonderlijk daar het max koppel meestal lager ligt (ca. 1500rpm) en het max vermogen meestal al bij 4500rpm bereikt wordt, zeer comfortabel maar weinig beleving. Door het sportonderstel is de wegligging in de bochten zeer goed en zijn de voorbanden goed in staat dit koppel op de weg te zetten. Niet uitmuntend want in bochten kan de binnenste wiel nog wel eens doorslaan, dan grijpt de traction control ongenuanceerd in. Tractie control kan uit alleen als bij > 30km/h er een wiel slipt komt de tractioncontrol er automatisch weer in. Voor het werk ben ik ook een aantal keer in Duitsland geweest dus daar kon ik de auto pas echt uittesten, een paar keer doorgegaan tot 230km/h (op de teller) maar snel teruggegaan tot ca. 180km/h dat rijdt toch wel wat comfortabeler.
Aan de buitenkant is niet te zien dat de auto snel is, tegenwoordig wel want alleen nog te krijgen in GT uitvoering.
Zijn er dan alleen maar voordelen?
Nee zeker niet, de standaard Bridgestone banden hebben zeer goede grip alleen ook veel rolgeluid. De motor laat zich goed horen zeker bij het optrekken en hogere toeren wat voor lange afstanden vermoeiend gaat werken. Onderstel is uitgelegd op wegligging wat weer minder comfortabel is ook weer voor de lange afstanden. De radio is middelmatig, ik heb de speakers laten vervangen om het geluid acceptabel te krijgen.
Resumé
Een uitstekende keuze voor mijn gebruik met zeer goede rijeigenschappen, minder geschikt om er voor vakantie mee naar Zuid-Frankrijk te rijden, maar daar heb ik dan ook een andere auto voor. Brandstof gebruik blijft binnen de perken met gemiddeld 8,6l, dus daarmee blijft het een relatief goedkope auto met veel rijplezier!
Eindelijk nieuwe banden
- 60.000 km
De (voor)banden "mochten" eindelijk vervangen worden er zijn nu Michelins ondergegaan ipv de originele Bridgestones. Rolgeluid is een stuk minder, band is wat comfortabeler en zelfs de tractie is beter, het laatste kan natuurlijk ook komen doordat de oude banden versleten waren. Verder een standaard beurtje, passagierdeur goed afgesteld, het slot zal los waardoor de deur niet meer goed in z'n rubbers zat en voor de rest gewoon goed. Ook nog steeds nauweljks olieverbruik, tussen de beurten door niet bijvullen. Auto rijdt nog steeds erg goed en de motor is verslavend soepel en sterk, ondanks korte ritjes en flink doorhalen blijft het verbruik steken op 9 liter. Helaas moet ik va 2013 wel een 1/4 van de normale bijtelling gaan betalen voor m'n woon- werkverkeer, maar die 7 tientjes per maand is wel mee te leven, volgende auto wordt gezien de bijtelling weer privé gereden maar dat is pas medio 2014.
Auto ingeruild
- 94.000 km
Tja auto is 5 jaar oud en moest dus ingeruild worden voor een nieuwe lease, het is een Audi A4 1.8 TFSI 170pk Business Edition geworden, totaal andere auto dus maar ook lekker snel.
Ondanks dat de audi veel duurder in aanschaf is en completer met oa xenon en inbouw navigatie is de leaseprijs maar Euro 60 per maand hoger!
Nu een paar weken in bezit, de audi is snel maar veel "beschaafder" dan de 180pk van de Mégane, die meer aan het gas hing en bij optrekken veel feller was, maar doorslaande wielen is nu ook verleden tijd. Groot verschil is dat de Megane veel rumoeriger is zeker bij hogere toeren, maar het is altijd een heerlijke "cross" auto geweest!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.