Renault Mégane TCe 180 GT (2010) #2

Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

UitvoeringMégane TCe 180 GT
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019

Weloverwogen

(Mijn eerste review van deze auto is helaas verdwenen, ik maak maar een nieuwe)

Eerst een stukje achtergrond:
Nadat ik mijn eerste auto had verkocht, besloot ik een heel andere auto te kopen met dezelfde praktische mogelijkheden. Ik wilde graag een 5 deurs hatchback net als mijn vorige auto. Het grote verschil moest zijn; meer vermogen!
De auto die ik hiervoor in mijn bezit had was een Mercedes-Benz A140 uit 2000 met 82pk. Dit is ruim voldoende om mee te komen, maar als auto liefhebber wil ik natuurlijk ook tenminste 1 keer in mijn leven een snelle(re) auto bezitten.
De Renault vond ik in eerste instantie op marktplaats maar de vraagprijs was voor mij veelste hoog. Hij had wel een gunstige km stand voor die prijs. Na een zoektocht van 8 maanden kwam alles voorbij: Alfa Romeo, BMW, Mercedes, Opel, Ford Etc. Maar elke keer vielen de auto's of buiten mijn budget of waren de auto's in slechtere staat dan geadverteerd.
Uiteindelijk kwam de Renault (die inmiddels afgeprijst was) toch weer op mijn pad terecht. Ik belde de eigenaar en na een beetje telefonisch onderhandelen besloot ik toch maar te kijken. Eenmaal aangekomen was ik aangenaamd verrast door de in de goede staat verkerende auto met aansluitende onderhoudspapieren. Ondanks dat de auto een import was, kreeg ik een duidelijk beeld van de autohistorie met alle (import)documentatie. Na een fijne prijsonderhandeling was de aankoop een feit!
Al direct na de aanschaf heb ik de auto naar de garage gebracht voor een gehele check. Daar kwam ik er achter dat de auto een gebroken veer en een lekke schokdemper had. Verder geen gekke dingen. Alle vloeistoffen laten vervangen en ik was klaar om op vakantie te gaan!

Comfort
De auto heeft een door 'Renault Sport' ontwikkeld sportonderstel. Niet zo hardcore als een Megane RS maar wel behoorlijk stug. Goede sportbanden is wel een must. Met de maat 225/40/R18 heb je nog wel wat wang om de oneffenheden op te vangen, maar een oude klinkerweg is wel heftig om overheen te rijden..
Verder heeft de auto voor het jaar 2010 behoorlijk veel opties. Navigatiesysteem (carminat TomTom met SD kaart), regensensor, P-sensoren achter, goede half leren sportstoelen/stuur. Maar mist bepaalde zaken die anno nu wel standaard zijn in een soortgelijk segment. Zaken als adaptive cruise control, aux aansluiting, bluetooth/telefoonvoorbereiding zijn dan bijvoorbeeld niet aanwezig. Het bandengeluid heerst aardig en windgeruis is behoorlijk aanwezig op de snelweg. Bij lagere snelheden is de auto stil genoeg om fluisterend met elkaar te praten.

Prestaties
De 2.0 Tce180 motor staat inmiddels gelukkig bekend als een betrouwbare motor van Renault. De twinscroll turbo is een fijne turbo voor dagelijks gebruik. Geen klap in je gezicht maar een constante vloed aan koppel die je naar de toerengrens brengt. Ik had wel besloten om de auto softwarematig meer vermogen te laten geven.
Resultaten:
Volgens Fabriekscijfers: 180pk 300nm.
Mijn auto vanuit fabriek; 190pk 304nm.
Na de 'tuning'; 216pk 369nm.
Dit is ook wel duidelijk te voelen. In duitsland heb ik bijna 235 kunnen halen (met bagage en 2 inzittenden) totdat het overige verkeer mij teveel werd. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 1:11. Ik kan natuurlijk met de snelweg 1:14/1:15 halen (met 100km/h op cruise control) maar met stadsgebruik haal ik 1:10.

Weggedrag
Door het sportieve onderstel kan ik behoorlijk hard door de bocht knallen. Het is een erg levendige auto die elke rimpel in de weg communiceert naar je stuur. Door het extra vermogen hebben de voorbanden moeite om grip te houden met een vochtig wegdek. Stoplichtsprintjes win je dan meestal door relatief rustig te starten en daarna in versnelling 2 en 3 flink door te halen. Bij normaal rijden kan het comfortabel genoeg om lange afstanden mee te rijden. Je heb het gevoel in een flinke auto te rijden. Daar houd ik wel van.

Kosten
De auto kost mij per maand 55 euro MRB en ik tank alleen euro 98 ivm chippen. Ik heb 2 keer de olie laten verversen, de eerder genoemde reparaties, 1 grote beurt laten uitvoeren en is nu 2 keer probleemloos door de APK gekomen. Ik verwacht geen gekken dingen in de toekomst bij normaal onderhoud.

Renault laat tot nu toe laat zien dat zij met de Megane 3 GT ph1 uit 2010 een prima auto hebben gemaakt.

Tot Slot
Zijn er minpunten? Natuurlijk;
Het knopje van de achterklep is niet waterdicht (kortsluiting).
Daarnaast hoor ik af en toe kraakjes en piepjes in het dashboard.
Sommige onderdelen van het dashboard zien er goedkoop hard plastic uit.
Gebrek aan bepaalde opties die je nu standaard ziet in een lager segment.
Een snel slijtende stoel.

Maar ik heb ook kunnen kiezen voor een Seat Leon FR 180pk of Golf 5 GTI natuurlijk. Maar ik wil geen makkelijke keus maken. De Megane 3 is een veel verkochte auto, ik heb echter een uitvoering hiervan die ik niet vaak zie en dat vind ik wel wat hebben.

Bedankt voor het lezen!

Na ruim 2 jaar

De auto is nu ruim 2 jaar in mijn bezit. Inmiddels heb ik vanwege mijn werk nu meer kilometers te maken. 3 dagen in de week rijd ik 92 kilometer per dag. Sinds mijn vorige update heb ik het onderstaande onderhoud laten uitvoeren:
- distributieriem
- multiriem
- spanner en rollen
- remvloeistof
- koelvloeistof
- motorolie
Ook 1 reparatie, De ashoesklem was gescheurd en is ook mee vervangen.
Het gemiddelde verbruik ligt nog tussen de 1 op 10 a 12. Al met al geen klachten verder, de auto is nog steeds een genot om mee te rijden en hopelijk ook voor de komende tijd!

Bijna 3 jaar verder

De auto is nog steeds geweldig!
Ik begin wel steeds meer te denken aan een opvolger. Inmiddels heb ik mijn extra set velgen laten poedercoaten en heb ik een gloednieuw setje winterbanden laten monteren.
Verder rijd ik wat minder kilometers per dag.

Is een electrische opvolger misschien wat voor mij? Tijd zal het zeggen..

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Leaseplan
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)