Renault Mégane Sedan RT 1.6e (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Sedan RT 1.6e |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 11.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik kocht in juni van het jaar 2000 mijn Renault Megane,
mijn eerste Franse auto. Wat zocht ik en.... wat kreeg ik?
Ik wilde een ruime, veilige en comfortabele auto, maar ik heb niets met spacewagons en ook stationcars vind ik over the top. Bovendien wil ik een auto die je niet op elke straathoek tegenkomt. Nou, zult u zeggen, er zijn heel wat auto’s die dit kunnen bieden. Dat is ook beslist waar.
De reden dat ik uiteindelijk voor mijn
Renault Megane Classic gevallen ben, begon al toen ik mij nog aan het orienteren was op deze auto.
Ik ben ruim 7 maanden gezocht naar een auto die voldeed aan mijn wensen. In die tijd had ik nog geen internetverbinding zodat ik mij toelegde op de aloude autojacht. Dat betekende dat ik heel wat showrooms heb bezocht. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat dit bepaald geen eenvoudige opgave zou worden. Ik ben de hele regio doorgetrokken van Amersfoort tot Deventer.
En hoe moeilijker het werd, des te meer raakte ik ervan overtuigd dat dit mijn volgende auto zou worden.
Toen er bij een Renaultdealer in Apeldoorn een werkelijk puntgave metallicgroene Renault van mijn keuze stond was ik eigenlijk al verkocht al voor ik de auto in bezit had. Ook de garantie van 2 jaar op een gebruikte auto -een zogenaamde Topoccassion- was zo’n 5 jaar gelden uniek te noemen.
Nu ik terugkijk op mijn aankoop ben ik van mening dat deze auto mij zeker bevallen is. Het is een auto die een klasse groter aandoet dan je zou denken. Het is een comfortabele reisgenoot, die vooral op kruissnelheid (120 km/u) fluisterstil is en de beleving geeft van glijden in plaats van rijden.Ik heb echter nooit het gevoel gehad geen contact meer te hebben met het wegdek onder mij. Ook springt de Renault zuinig om met de dure brandstof. Met een fluwelen voet op het gaspedaal is een gemiddeld gebruik van bijna 1:14 haalbaar.
Als u bedenkt dat de moter nog een conventionele 8-klepper is, dan is deze verbazingwekkend soepel voor zijn doen; 2000 tpm in de vierde versnelling is geen probleem. En wat een kofferbak, je zou bang worden dat je je spullen niet meer terug vindt! Deze auto verdient meer dan de aandacht die hem over het algemeen ten deel valt.
PROBLEMEN
Mocht u uit bovenstaande informatie de indruk krijgen dat ik de afgelopen jaren probleemloze kilometers heb afgelegd dan moet ik u teleurstellen.
Er zijn nogal wat kleine technische problemen geweest, waaronder typische Renault-akkefietjes zoals wiellagers die snel versleten zijn, tot aan irritante kwaaltjes zoals de dashboardverlichting die steeds maar kapot ging totdat een monteur spontaan alle dashboardlampjes verving (die lampjes kosten vrijwel niets).
Daarna heb ik geen problemen meer gekend. Ook was er de vergrendeling van de leuning van de achterbank die het spontaan begaf wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Ik had de auto nog maar net gekocht toen bleek dat de smoorklep niet goed afgesteld stond; drie keer mee terug geweest naar de dealer in Apeldoorn, weliswaar onder garantie, maar toch. De motor van het rechter raambedieningsmechanisme begaf het in een snikheet Luxemburg. En ja, u raadt het al, het raam kon niet meer naar boven. Ik heb het handmatig weer dicht moeten drukken anders waren wij genoodzaakt op de camping te blijven omdat de auto niet meer kon worden afgesloten. Ook blijft met enige regelmaat de portiervergrendeling van het achterportier rechts dienst weigeren. Deze gaat wel dicht maar openen moet geregeld met de hand gebeuren. Dan de uitlaat, die er na slechts een korte luidruchtige aankondiging van zijn aanwezigheid spontaan voor koos om de bevestiging onder mijn auto te verlaten en op straat te gaan liggen. Middenstuk van de uitlaat vervangen, kan gebeuren nietwaar, waarop vervolgens de nieuwe uitlaat haast nog meer herrie maakte als het oude rotte exemplaar.Dit keer betrof het de katalysator die los in zijn behuizing ligt te rammelen.
Tot slot nog wat algemene zaken die ik u niet wil onthouden. Het is een echte auto voor niet-rokers. Wat een kleine asbak, er kunnen twee parkeertickets in. Verder is het een auto waarvan het interieur wel heel snel opwarmt; dit wordt volgens mij veroorzaakt door de zweterige bekledingsstof van de stoelen. Airco is een absolute must. Het rolgordijn voor de achterruit is chic maar niet functioneel, het houdt de warmte niet buiten. Het slimme opbergvakje in de kofferruimte mag niet vergeten worden. Je kunt er heel wat kleine spullen mee aan het oog onttrekken. Uitgevonden lang voordat de spacewagons hiermee ten tonele verschenen. Jammer genoeg ben ik nog niet in het bezit van een digitale camera. U zult het dus nog zonder foto,s van mijn Renault moeten stellen.
Ik ben eindelijk in het bezit van een digitale camera waardoor ik de tekst nog wat kan verlevendigen met wat foto’s. dit leest en kijkt een stuk beter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren