Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf100.400 km
KM-stand laatst157.421 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kennismaking

  • 100.400 km

Vanwege een goede deal die ik kon maken bij de Renaultdealer, kochten wij deze auto. Er zit een jaar Top Renault Garantie op en afgeleverd met een grote beurt en APK. De aflevering is netjes gebeurd met een poetsbeurt bij een poetsbedrijf en een uitgebreide uitleg van hoe alles werkt.

De eerste indruk is een goedrijdende auto die motorisch alert reageert en in de remmen heel fel. De zit achter het stuur is goed. Je kan van alles verstellen, zodat mijn vrouw en ik een goede zit kunnen maken (ondanks ons lengteverschil).
De ruimte is groot. De achterbank is ruimer dan de vorige auto. De kofferbak is een fractie kleiner. De uitrusting is zeer royaal, voor ons in ieder geval meer dan genoeg. Opvallend is de aanwezigheid van veel bakjes en vakjes, waardoor je veel spulletjes kwijt kan.

Het goede gevoel zet zich voort

  • 102.000 km

De rijervaringen tot nu toe zijn positief wat ons betreft. Hij veert comfortabel over slechte wegen, maar toch wel stevig. Hij helt niet echt over. Het stuurgevoel is wat licht, maar je voelt bijna geen aandrijfreacties, dus erg comfortabel. Vooral als je lange stukken rijdt, voel je het stuur niet als hinderlijk. Bij mijn vorige auto's was dat toch wel meer. Soms irriteerde dat wel, maar ja, alles went natuurlijk. Met inparkeren stuurt hij licht. Op de snelweg stuurt hij juist heel stabiel. Het weggedrag is zeer goed, alleen in de bochten mist een stuk "gevoel" waardoor je niet direct alles uit de kast trekt wat er in zit. Vooral niet op lange bochten op hogere snelheid. Maar daarvoor is deze auto niet gemaakt. Ik wil graag mijn gezin en mijzelf veilig en comfortabel vervoeren.
Het geluid dat de Megane produceert is minimaal. Motorgeluid hoor je op de snelweg als je boven de legale limieten komt. De motor draait wel veel toeren op de snelweg (zo'n 3700 bij 120 km/u!), maar je merkt het niet aan de geluidsproductie. Op lage snelheden loopt hij heel rustig. De radio hoeft niet hard om de motor te overstemmen. Ook niet op de snelweg.

De combinatie van een niet te zware rechtervoet en de cruise control maakt zuinig rijden mogelijk. Het verbruik ligt rond de 1:14. Ik heb 'm te kort om het zuinig of onzuinig te vinden. Hij verbruikt minder dan mijn vorige auto. De Megane is ook lichter van gewicht, dus dan mag het ook.

Het eerste mankement

  • 105.000 km

De laatste week was de boordcomputer van slag. Aangezien vele functies erop aangesloten zitten kon het gebeuren dat of de achterruitenwisser het niet deed of dat de bandenspanningssensor iets begon aan te geven, terwijl die uitgeschakeld moet zijn of dat de sleutelkaart niet werd herkend. De dealer heeft de boel weer ingeregeld en alles is weer zoals het hoort te zijn.

De winter door...

  • 108.500 km

De laatste maanden veel kilometers gedraaid, ook met lange afstanden (soms 500 km op één dag). Opvallend is dan dat hij bijzonder comfortabel rijdt. Niet dat zacht deinerige, gewoon lekker stevig, met een goede ergonomische zit. De auto is verder stil, verbruikt niet veel (zo'n 1:14 - 1:14,5, ik tank 98 octaan) en is vlot als het moet.

Verder vind ik dat de handelbaarheid van de auto in de sneeuw heel soepel is. De handige handrem waarmee je de auto dwars de bocht in kan jagen werkt met veel gevoel, waardoor je de handremacties goed kan doseren. Ook ABS maakt een rempartij veilig. Uiteraard heb ik het één en ander op een leeg besneeuwd parkeerterrein uitgeprobeerd. Leuk!

Het enige "mankement" in de tussentijd was een defecte koplamp die bij de renaultdealer in 10 minuten was vervangen (ik heb op internet andere geluiden gezien (you tube) en gelezen over hoe lang men daarmee bezig moest zijn).

Daarnaast blijkt toch de bandenspanningscontrole te werken. Ik had de banden iets te hard opgepompt, en ja hoor, ik wordt gewaarschuwd om de banden te controleren. Op één of andere manier had dat ook zijn weerslag op de rest van de computer, want ook andere controlelichtjes begonnen te branden, zoals die van de airbag. Maar toen de banden weer op spanning waren, was alles zoals het hoort.

Over enkele weken gaan wij voor het eerst met de Grand Tour op vakantie met zijn vijven. Dan mag de ruimte kofferbak zich gaan bewijzen.

Een serieus probleem, keurig gemaakt

  • 110.000 km

Het lampje van de airbag bleef branden. Een middag in de garage geweest en daar bleek dat er draadbreuk was onder de passagierstoel. Een hele soldeerklus voor de monteur, maar alles onder garantie gerepareerd.

Achteraf een gevaarlijke situatie. Het bleek dat de computer de airbags en de gordelspanners had uitgeschakeld. Laat ik bijna een aanrijding op de snelweg gehad hebben. Gelukkig kon ik eromheen, maar toch, niet echt geruststellend. Maar dat is achteraf. De grootste (on-)veiligheidsuitrusting zit in de bestuurder, dus ik moet zelf alert blijven.

De vakantiebagage - zoals eerder genoemd - was geen probleem, met een kofferbak als een "zeecontainer" (520 liter tot het raam) kon alles met gemak mee voor 2 volwassenen en drie kinderen (met speelgoed!)en een klein hondje. Dus nog steeds geen spijt van onze aankoop.

Opnieuw een defect, maar ja, garantie hè

  • 112.000 km

De elektrische raam van de rechterportier was defect. Het mechanisme is gemaakt (onder garantie gelukkig). Ook is er iets mis met de vulopening van de benzinetank. Er hangt na het benzinetanken een "luchtje" in de auto. Dit is ook gerepareerd (onder garantie).
Voor het overige blijft het een heerlijke wagen. Laatst 5 uur ermee gereisd op een dag. Ik stapte weer fit uit. Het verbruik blijft ook zo rond de 1: 14 hangen. Lijkt mij voor een auto van dit formaat en met dit motorvermogen keurig.

Zomercheck

  • 115.300 km

Na een paar maandjes toeren een zomercheck bij mijn nieuwe Renaultdealer in Dedemsvaart.
In een kwartier stond ik weer buiten.
Niets aan het handje, zelfs een compliment over de staat van de auto. Een prettige vakantie gewenst!

Nu een jaar in bezit

  • 118.700 km

Nu na een jaar kan ik de conclusie trekken dat de Mégane GT ons goed bevalt. Mechanisch en motorisch heel degelijk. Elektrisch wat kwetsbaar. Maar als het werkt, werkt het ook goed.
De laatste maanden is de Mégane echt een "gezinsauto" geworden, waarin wij meer lange stukken rijden. Voor de korte stukjes hebben wij nog een Twingo achter de hand. Daardoor blijft het verbruik keurig (zo'n 1:14 gemiddeld) en kunnen wij extra van het comfort genieten van wat deze auto biedt: een stille motor, stevige stoelen, een stuur waarin je geen aandrijfreacties voelt, een pittige motor voor het geval dat je het vermogen nodig hebt, veel ruimte voorin, achterin en in de kofferbak.
Het garagebezoek van de afgelopen tijd was alleen nog even een zonneschermpje vervangen die al gebroken was voor de aflevering een jaar geleden. Niet echt een mankement te noemen.
Op vakantie naar Duitsland geen centje pijn gehad. Zuinig en pittig onderweg. Ruimte zat met zijn vijven. Geen probleem.

Wintercheck

  • 121.000 km

Niets bijzonders.
Gewoon starten - lopen.
Het verbruik zit nu rond de 1:13,5-1:14.
Volgend jaar zijn er wel kosten op komst: kleine beurt, distributie met de waterpomp, achterbanden en wat er nog tussen kan komen. Het is de moeite om voor de langere termijn hier serieus geld op "stuk te slaan". Ik heb er alle vertrouwen in dat hij soepel door de winter komt.

Probleempje door vocht

  • 122.000 km

Het elektrische raam van de bestuurdersdeur deed niets meer. Het bleek (gelukkig) een vochtprobleem te zijn. Droogmaken, invetten en gaan weer. Opgelost door de dealer. Zo'n deur uit elkaar halen is veel te ingewikkeld.

Eerste onderhoudsbeurt met vervangen distributie

  • 127.000 km

Na anderhalf jaar bijna 27000 km gedraaid. Volgens het boekje is de distributie aan de beurt om vervangen te worden (april 2006 vervangen). Gelijk maar een onderhoudsbeurt laten geven. Het onderhoud is gedaan bij Renaultdealer Kroezen en Cents in Dedemsvaart.
Het volgende is gebeurd:
- omwisselen winter- naar zomerbanden (voor zo'n € 25 totaal!)
- distributieriem en waterpomp vervangen
- onderhoudsbeurt (kleine beurt)
- pollenfilter vervangen
- ruitenwissers voor en achter vervangen
- sproeierpomp vervangen
- remblokken achter vervangen
Totale rekening € 1240,-. Kortom een dikke garagerekening, maar onze Mégane kan er voorlopig weer tegen.

Oh ja, voor ik het vergeet. In Duitsland eens een keer op de Autobahn richting "plankgas" gegaan. Even doortrekken in alle versnellingen. Zelfs in zijn "vijf" trok hij door richting "rood". De snelheidsmeter ging door tot rond de 200 km/u.De auto zelf gaf geen krimp. Het is geen wonder dat de sportversies (ook al zijn die in detail anders) het zo goed doen in weggedrag. Dit was een volledig bezette gezinsauto. Leuk om eens meegemaakt te hebben.

De eerste APK-keuring (onder mijn beheer dan)

  • 132.000 km

Hij is vandaag door de APK-mangel gegaan. De keurmeester was tevreden. Alles perfect behalve:
- de voorbanden: die zijn vervangen door nieuwe Michelins.
- derde remlicht: het hele unit moest vervangen worden.

Al met al valt mij niet tegen voor een auto van bijna 7 jaar. We kunnen er voorlopig weer tegen.

Oh ja, voor ik het vergeet. De afgelopen zomer is de Mégane als verhuiswagen gebruikt. Ruimte zat in die grote kofferbak. Ook zware vrachten kon hij aan. Maar bij een vracht met 30 pakken laminaat hing die toch wel aardig door de achterveren. De motor gaf geen krimp.
Het verbruik is op dit moment (veelal met airco) rond de 1: 14 gemiddeld. Een knap verbruik voor een auto van dat formaat (met vaak 5 personen aan boord).

Accu overleden

  • 135.000 km

Bij de jaarlijkse winterchek bleek de accu (bijna) overleden te zijn. Verder geen bijzonderheden, dus een betrouwbare auto.

Lakgarantie

  • 137.000 km

Elk jaar kreeg ik een oproep voor een controle van de lakgarantie (6 jaar). Tot mijn verrassing kwam nog één keer een oproep (bijna 7 jaar). Ik wees op een plekje op de lasnaad onder de motorkap. Daar bobbelde de lak en kleine brokjes waren er afgevallen. Zou de roest nu beginnen?
Na de controle kreeg ik een oproep van Renault Nederland dat ik de auto naar een dealer kon brengen voor een nieuwe motorkap (!). En die is gekomen. Wat een service en wat een garantie!
Verder blijft 'ie starten en lopen zonder kuren (ook na de zeer strenge vorst begin februari). Een sterretje erbij voor de betrouwbaarheid.

Een halfjaar verder

  • 149.000 km

Niet veel bijzonders gebeurd. Hij blijft starten en lopen. In april was een stekkertje defect van de linker voorportier. Na een reparatie van € 70,- (onderdeel plus arbeidsloon) werkte het weer naar behoren.
De zomercheck was weer zonder sores.
De zomervakantie in Duitsland (Autobahn en bergen) leek mij slopend te zijn voor de auto, maar daar ging hij fluitend doorheen. Het viel mij wel op dat volbeladen de motor er flink aan moet trekken. Het verbruik is dan wat hoger. Maar meer dan 1:13 verbruikt die niet. Het gemiddeld verbruik hangt rond de 1: 14 nu. (met uitschieters naar 1: 15!)
Het verschil in verbruik tussen zomer en winterbanden is ongeveer 1 km per liter ten gunste van de zomerbanden.
Kortom, na drie jaar nog steeds een fijne auto om te hebben en te rijden.

Grote beurt en apk

  • 155.000 km

Nu was het tijd voor een grote beurt, waarbij - naast de gebruikelijke oliewissel en controles van zoveel punten - de bougies en luchtfilter (elke 60.000 km) werden vervangen. Bij de wintercheck in november werd al geconstateerd dat de remvloeistof achteruit ging en de remschijven en blokken beneden de vereiste dikte kwamen. Vervangen dus. Bij het vervangen werd ontdekt dat een klem van de ashoes miste. Een nieuwe klem erop, nieuw vet erin en draaien maar weer (net op tijd erbij trouwen, anders een grote reparatie!) APK, geen punten. Dus dik tevreden weer. Een rekening van € 820,- was wel verwacht, dat viel mij niet tegen voor een auto van 8 jaar oud.
Trouwens nu een jaar lang de verbruiksmonitor bijgehouden. Gemiddeld verbruik: 7,18 liter per 100 km, dus 1:14. Niet slecht voor een benzineauto die voor alle mogelijke afstanden (kort en lang, leeg en volbeladen) wordt gebruikt. Af en toe trap ik 'm ook weleens op zijn staart (het is en blijft een toerenmotor met een prachtig geluid in de hoge toeren). Het blijkt dus niet echt slecht voor het verbruik te zijn.

Afscheid...

  • 157.421 km

Na 3,5 jaar trouwe dienst en 57000 comfortabele en veilige kilometers is het tijd geworden om iets groters te gaan rijden. De achterbank wordt te krap voor drie opgroeiende kinderen...
Tijd om terug te kijken.

Mechanisch gezien is deze auto ijzersterk. Geen defecten gehad.

Elektronica was in het begin weleens dat er iets haperde. Later nergens last meer van gehad.

De beurten en reparaties bij de Renaultdealer zijn aan de prijs, maar de tussentijdse service is top en spotgoedkoop! De kennis van hun product (en niet alleen de positieve dingen, maar ook de zwakke punten) is groot. Je krijgt zekerheid (privilege/myrenault+)voor heel weinig.

Kosten:
Afschrijving is voor mij zeer laag geweest (nog geen € 1000,- per jaar!), onderhoudskosten ongeveer € 1000,- gemiddeld per jaar inclusief banden. Brandstofverbruik gemiddeld 1:14 over het hele jaar.

Ik kon een goede deal maken voor een Grand Scenic uit 2009 (één van de laatste van het vorige model). We hebben de stap maar gewaagd.

Degene die een Megane Grand Tour op benzine zoekt moet even in Hollandscheveld kijken. Daar gaat die in de verkoop.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.