Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe (2006)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour
Renault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieur

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort met een grote C

  • 105.000 km

Een nieuwe leasingwagen uitkiezen.
Gezien de heel tevreden geschiedenis met VW-producten, lag de keuze voor de hand. Maar in leasing-budget ligt het toch wel wat anders. Bij VW kan je een basis-model kiezen, waar je bij de concurrentie toch heel wat meer uitrusting voor hetzelfde bedrag kan kiezen.

Zo ben ik dan bij de Megane GrandTour terecht gekomen: Evenveel vermogen/koppel als de Golf, maar een veel rijkere uitrusting.
En bijkomend voordeel: zo leren we toch weer eens iets anders kennen.
De megane kende ik alleen maar van eens een testverslag te lezen, maar een proefrit overtuigde. Die eerste bevindingen zouden later inderdaad goed bevallen!
Ik heb net geen twee jaar met deze auto gereden en heb er in die tijd meer dan 100.000km opgezet.


uitrusting

Ik had gekozen voor de uitvoering Privilege/luxe. Deze uitvoering heeft zowat alles wat enigszins nuttig kan zijn.
Vooral de handenvrije kaart is meer dan een gadget: gewoon de sleutel in je tas of vestzak en de auto gaat los en je kan hem starten. Ook als je de auto verlaat, is er geen gevaar dat de sleutel op het contact zou blijven zitten...


Problemen/betrouwbaarheid

Voor dit hoofdstuk was ik in het begin wat wantrouwig; 'je hoort en leest soms spookverhalen', zulke aspecten kan je trouwens ook niet uit een proefrit of testverslag halen. Reviews of tevredenheidsstatistieken zijn trouwens ook niet altijd even objectief.
Maar ik moet zeggen dat de Megane me hier ook zeer positief verrast heeft.
Geen enkele keer heeft de Megane me laten staan of zijn er onverwachtse zaken opgetreden.
Dikke pluim dus, want 5-6 jaar ervoor is het toch wel wat anders geweest bij renault. Ze hebben dus duidelijk de zaken op orde gebracht!


Comfort

Het comfort in de Megane is ongeëvenaard in deze klasse m.i..
Wat een stilte aan boord! Maar ook de bediening getuigt van comfort met een grote C: de vele opties, bedieningsgemak (schakelen heel soepel).
Ook de stoelen bieden een heerlijk zitcomfort. Een echte kilometervreter.
Nooit gedacht dat ik zo verknocht zou worden aan comfort in een auto. Ik zou het pas echt weten bij de volgende: een Opel Astra....


Verbruik

Even zuinig als de TDI van VW is hij niet, maar 5-5,5 l/100km is perfect mogelijk zonder daarom met een ei onder de rechtervoet te moeten rijden.
Bij een vlotte rijstijl of veel korte ritten, mag je wel op een 6l. rekenen.

Motor/rijgedrag

De motor is geen strepentrekker, maar voldoet voor deze auto. Hij is wel heerlijk stil.
Nadelen hier zijn vooral het dood-zijn onder de 2000tr en het snel stilvallen (indien je toch eens wat teveel vraagt in de lageren toeren).
Wat me wel opviel, is dat deze motor graag in de toeren gaat. De TDI's waar ik voordien mee reed, waren veel gewilliger in de lage toeren, maar toeren maken was niet zo leuk. Dat is bij de 1.5 van 105pk wel anders!
Zoals eerder al aangegeven is het weggedrag heel comfortable, maar is tegelijk ook heel afstandelijk. Weinig gevoel in het stuur en je moet soms raden wat er met het onderstel gebeurt. Het hoge comfort heeft zijn prijs, zeker?
De remmen zijn duidelijk voor hun taak ontwikkeld, als is het pedaal wel heel gevoelig afgesteld. Ook hier voel ik liever dat er moet gewerkt worden.


Conclusie

De Megane GrandTour is me uitstekend bevallen. Comfort met een grote C, voldoende ruim voor een gezin met twee kinderen.
Ik heb de auto toch met een traantje in de ogen naar een andere (ongetwijfeld tevreden) eigenaar laten vertrekken

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.