Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Algemene Review
- 240.000 km
September 2016 ben ik afgestudeerd en was ik druk op zoek naar een leuke baan. Uiteindelijk een leuk bedrijf kunnen vinden maar dit was niet naast de deur. Ik moest elke dag van Apeldoorn naar Almelo gaan rijden. Tijd voor een andere auto dus.
Mijn budget was niet zo groot, rond de 2000-2500 euro. Ook de reiskostenvergoeding van mijn werkgevers was niet heel veel. Het moest dus bovenal een goedkope auto worden. Verdere eisen waren:
- Diesel i.v.m. kilometers
- Niet al te groot i.v.m. MRB en verzekering
- Airco
- Minder dan 150.000 op de teller.
- bouwjaar 2005 >
- Het liefst ook met cruise control
Na veel zoeken op het internet bleek dat het bijna een onmogelijke zoektocht was binnen dit budget. Veel auto's hadden of een hoge kilometerstand, of waren flink oud, of hadden achterstallig onderhoud en ga zo maar door. Ook had ik de Renault megane's al voorbij zien komen maar deze stonden niet zo goed aangeschreven en ik ben snel verder gaan zoeken. Uiteindelijk op aanraden van mijn locale garage toch bij een megane uitgekomen.
Deze megane stond te koop voor 3200 euro. Had 215000 op de teller. Eigenlijk voldeed deze dus niet aan mijn eisen. volgens mijn garage was het 1.5 dci blok van Renault wel zeer betrouwbaar en na uitvoerig onderzoek te hebben gedaan toch maar een proefrit gaat maken. Deze megane was immers wel van 2008 en dus na de facelift van 2006. Tijdens de proefrit bevoel de auto erg goed en ben ik gaan onderhandelen. Uiteindelijk heft mijn Eigen garage de auto nog uitgelezen aan de computer en heb ik de megane meegenomen voor 2650. Mooi prijsje dacht ik zo.
Ik was de koning te rijk met deze auto. Zoveel luxe heb ik nog nooit in een (Eigen) auto gehad. Alles zit er op. Cruise control, climate control, navigatie, automatische ruitenwissers en enorm veel ruimte. Ook tijdens de vele ritten naar mijn werk bevalt de auto prima. Natuurlijk zijn er ondertussen wel kleine puntjes die mij wat minder bevallen.
- De navigatie is praktisch nutteloos aangezien de kaarten uit 2008 zijn. Updaten is schijnbaar duur en dan nog zijn de meest recente kaarten uit 2013. Doe mij maar gewoon Google Maps of Waze.
- De auto maakt relatief veel lawaai op de snelweg. Vooral windgeruis is goed hoorbaar als ik dit vergelijk met een peugoet 308 (2015)
- De auto heeft korte versnellingen. Dit betekent veel schakelen en relatief veel toeren maken op de snelweg voor een diesel. (125 @ 2500tpm)
- De turbo komt een beetje laat op gang. pas bij 1800 toeren is de turbo merkbaar actief. Dit had van mij wel wat eerder gemogen. Heb er nog over nagedacht om de auto te laten chippen maar gezien de leeftijd en km-stand toch maar van afgezien.
Gelukkig zijn al deze punten prima mee te leven en bevalt de auto dus zeer goed. Ook het weggedrag is prima, de auto is niet langzaam en ook een bochtje door gooien lukt nog wel. Af en toe aan aanhanger er achter kan de auto ook prima hebben. Zeer tevreden met de auto dus!
Voor diegene die geintresseerd zijn in de kosten tot nu toe:
- aanschaf €2650
- Nieuwe banden bij aanschaf €150
- Grote beurt incl. nieuwe remschijven en blokken voor €450
- a.s. vrijdag een APK incl. nieuw axial gewricht en stuurgewricht: €250.
Verder verwacht ik dit jaar geen grote kosten te maken aan de auto qua onderhoud. Al met al dus een redelijk goedkope auto om te rijden als je veel kilometers maakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.